کد خبر:293691
پ
۱۷۰۶۶۸۳۱۲
سروش گزارش می‌دهد:

کم‌خوابی سلول‌های عروق خونی را در اکسیدان‌های مضر غرق می‌کند

یک مطالعه جدید درباره خواب نشان می‌دهد که تأخیر در زمان خواب به اندازه ۹۰ دقیقه در هر شب، به سلول‌های عروق خونی آسیب می‌زند و از این رو خواب ناکافی با سلامتی قلب مرتبط است.

یک مطالعه جدید درباره خواب نشان می‌دهد که تأخیر در زمان خواب به اندازه ۹۰ دقیقه در هر شب، به سلول‌های عروق خونی آسیب می‌زند و از این رو خواب ناکافی با سلامتی قلب مرتبط است.

 

 

*** کم‌خوابی سلول‌های عروق خونی را در اکسیدان‌های مضر غرق می‌کند

 

 

به گزارش سروش، بسیاری از مردم آمریکا – حدود یک سوم از آنها – طبق عادت هر شب تنها حدود پنج تا ۶ ساعت می‌خوابند در حالی که خواب شبانه هفت تا هشت ساعت توصیه شده است.

حتی یک کمبود خواب اندک اما همیشگی ممکن است خطر ایجاد بیماری قلبی در سال‌های آینده زندگی را افزایش دهد. تحقیق و بررسی درباره هزاران نفر نشان داده است افرادی که کمبود خواب اندک اما همیشگی و مزمن را گزارش کرده‌اند، نسبت به کسانی که خواب کافی دارند، در سال های بعدی زندگی خود بیشتر دچار بیماری قلبی می‌شوند.

یک مطالعه جدید در دانشگاه «کلمبیا» درباره زنان اکنون نشان داده است که در مدت کمبود خواب اندک و طولانی مدت چه اتفاقی در بدن روی می‌دهد.

طبق نتایج این مطالعه، بعد از تنها ۶ هفته از کمبود خواب، سلول‌های عروق خونی، در اکسیدان‌های مضر غرق می‌شوند و برخلاف سلول‌هایی که به خوبی استراحت کرده‌اند، سلول‌هایی که خواب محدودی داشته‌اند، نمی‌توانند پاسخ‌های آنتی-اکسیدان را برای از بین بردن این مولکول‌های نابودکننده فعال سازند.

نتیجه این می‌شود که سلول‌ها متورم و غیرفعال می‌شوند و این گام اول در مسیر ایجاد بیماری عروقی است.

«سانجا جلیک» مدیر مرکز پزشکی خواب در دانشگاه کلمبیا و هدایت کننده این تحقیق گفت: این از جمله اولین شواهد و مدارک مستقیمی است که نشان می دهد کمبود خواب اندک و مزمن موجب بیماری قلبی می‌شود. تنها مطالعات کنترل‌شده تصادفی (رندومی) می توانند مشخص کنند که آیا این ارتباط واقعی است و چه تغییراتی در بدن ناشی از کمبود خواب موجب افزایش بیماری قلبی می شود.

مطالعات مربوط به خواب انسان، تاثیرات فیزیولوژیک ناشی از چند شب محرومیت از خواب را بررسی کرده اند اما به گفته «جلیک»، مردم اینطور رفتار نمی‌کنند بلکه اکثر مردم تقریبا هر روز در یک ساعت مشخص بیدار می‌شوند اما شبها معمولا زمان خواب را یکی دو ساعت عقب می‌اندازند. ما در این تحقیق این رفتار را که در بین بزرگسالان بسیار متداول است، بررسی کردیم.

این محققان وضعیت نزدیک به یک هزار نفر را در واشنگتن بررسی کردند به این ترتیب که در مدت ۶ هفته مطابق برنامه معمول خود خوابیدند اما در ۶ هفته بعدی یک ساعت و نیم دیرتر به خواب رفتند.

جلیک گفت: اگر مردم حداقل هفت یا هشت ساعت در شب ها بخوابند، بسیاری از مشکلات قابل حل است. افراد جوان و سالم باید بدانند که اگر کمتر از این مقدار بخوابند، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را برای خود بالا می‌برند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه