کد خبر:296261
پ
۶۲۸۲۶۰۹۳
سروش گزارش می‌دهد:

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود

پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

 

 

*** آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود

 

 

به گزارش سروش، در سال ۲۰۱۷، شهر سانتا باربارا دچار آتش‌سوزی ویرانگری به نام «آتش سوزی توماس»(Thomas Fire) شد که مقدار قابل توجهی خاکستر را در کف اقیانوس مجاور خود رسوب کرد و پس از آن، اتفاقی که افتاد غیرمنتظره بود.

نتیجه‌ی حاصل از انباشت خاکسترها در دریای مجاور شهر سانتا باربارا این بود که جانداران دریایی به جای خفه شدن و مرگ، از محصولات جانبی این آتش‌سوزی به عنوان مواد مغذی برای رشد و نمو استفاده کردند.

این اکتشافاتی است که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا انجام شده، تیمی که بلافاصله پس از توقف گسترش آتش، خاکسترهای حاصل از آن را بررسی کردند.

تانیکا لاد نویسنده اصلی این مطالعه که در آن زمان دانشجوی دکترا بود، گفت: ما این را تنها در چند هفته برنامه‌ریزی کردیم.

آتش سوزی در چهار دسامبر رخ داد و سفر دریایی ما فوری برای ۱۷ دسامبر برنامه‌ریزی شد و این آماده‌سازی برای سفر دریایی قطعا قبل از شروع آتش‌سوزی در برنامه‌های ما نبود.

لاد و تیمش، خاکسترها را از شیشه جلوی خودروها در سراسر شهر سانتا باربارا جمع‌آوری کردند و آن را برای حدود ۲۴ ساعت در محلول آب نمک مخلوط کردند.

آنها از این محلول برای ایجاد کشت‌های آب دریا با مقادیر مختلف محلول استفاده کردند و آنها را به مدت چهار روز مشاهده کردند.

پس از این مدت کوتاه، آنها نتایج شگفت انگیزی را کشف کردند.

کربن آلی ذرات معلق، نماینده‌ای برای زیست‌توده، در نمونه‌هایی با محلول خاکستر بیشتر به طور قابل توجهی بالاتر بود که نشان می‌دهد پلانکتون‌ها در حال تکثیر و جذب کربن از جو از طریق فتوسنتز هستند.

این گونه‌ها به عنوان پایه‌ای برای شبکه غذایی دریایی عمل می‌کنند بنابراین رشد آنها نشان دهنده افزایش همه جانداران دریایی خواهد بود.

تجزیه و تحلیل بیشتر مواد مغذی، سطوح بالاتری از نیترات، نیتریت، آمونیوم و نیتروژن را نشان داد که معمولاً برای فتوسنتز استفاده می‌شوند.

اسید سیلیسیک نیز افزایش یافت که ماده‌ای است که بیشتر توسط پلانکتون‌ها برای ساختن پوسته‌هایشان استفاده می‌شود.

به طور کلی، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که آتش‌سوزی‌ها مواد مغذی و انرژی را از خشکی به اقیانوس منتقل می‌کنند، واقعیتی که سزاوار توجه ویژه است، زیرا تغییرات آب و هوایی عامل اغلب بلایای طبیعی در طول زمان هستند.

این کشف همچنین در تضاد کامل با آنچه در مورد سطوح بالای خاکستر در سیستم‌های آب شیرین اتفاق می‌افتد، است. در آن محیط‌ها، شیرابه مخلوط با خاکستر در یک لایه ضخیم باقی مانده در کف آب جمع می‌شود که نور و مواد مغذی را مسدود می‌کند و زندگی در عمل توسط شیرابه خفه می‌شود.

اکنون پژوهشگران می‌خواهند کار خود را برای تجزیه و تحلیل بیشتر آنچه که برای سایر آب‌های تحت تأثیر آتش‌سوزی‌های جنگلی اتفاق می‌افتد، گسترش دهند.

لاد می‌گوید: اکوسیستم‌های ساحلی ممکن است تولید اولیه را در طول این آتش‌سوزی‌ها افزایش داده باشند، اما ما باید بدانیم که این واقعاً چه معنایی در مقیاس جهانی دارد.

پژوهشگران همچنین خاطرنشان کردند که بسته به آنچه در آتش‌سوزی می‌سوزد و شرایط محلی، نتایج مطالعه آنها متفاوت خواهد بود و قبل از رسیدن به نتیجه‌گیری نهایی، کار بیشتری مورد نیاز است.

آتش‌سوزی توماس، آتش‌سوزی قابل توجهی بود که در جنوب کالیفرنیا به ویژه در شهرهای ونتورا و سانتا باربارا رخ داد.

این آتش‌سوزی از این نظر قابل توجه است که یکی از بزرگترین و مخرب‌ترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در تاریخ کالیفرنیا به حساب می‌آید.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه