کد خبر:298136
پ
۶۲۸۹۶۱۱۲
سروش گزارش می‌دهد:

آمریکا فروش ۲۳ میلیارد دلاری جنگنده اف-۱۶ به ترکیه را تایید کرد

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، پس از اینکه آنکارا عضویت سوئد در ناتو را تایید کرد و پس از پایان ماه‌ها مذاکرات، دولت آمریکا در نهایت روز جمعه قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری برای فروش هواپیماهای جنگی اف-۱۶ به ترکیه را تصویب کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، پس از اینکه آنکارا عضویت سوئد در ناتو را تایید کرد و پس از پایان ماه‌ها مذاکرات، دولت آمریکا در نهایت روز جمعه قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری برای فروش هواپیماهای جنگی اف-۱۶ به ترکیه را تصویب کرد.

 

 

***آمریکا فروش ۲۳ میلیارد دلاری جنگنده اف-۱۶ به ترکیه را تایید کرد

 

 

به گزارش سروش، طبق قوانین ایالات متحده، وزارت امور خارجه آمریکا، کنگره را از این توافق و همچنین فروش جداگانه ۸.۶ میلیارد دلاری ۴۰ فروند اف-۳۵ به یونان مطلع کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ترکیه ۴۰ فروند اف-۱۶ جدید و تجهیزاتی برای ارتقای ۷۹ جت از ناوگان فعلی خود را دریافت خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری العربیه، یک مقام آمریکایی با تاکید بر ماهیت بسیار حساس مذاکرات گفت ایالات متحده تا زمانی که اسناد تایید عضویت سوئد از سوی ترکیه به واشنگتن نرسیده بود، به این معامله چراغ سبز نشان نداد.

تمام اسناد مرتبط با تایید عضویت سوئد باید به واشنگتن، پایتخت ایالات متحده ارسال شود، شهری که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی روزهای آینده از آن بازدید خواهد کرد. واشنگتن همچنین میزبان نشستی در ماه ژوئیه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد اتحاد ترانس‌ آتلانتیک خواهد بود.

پارلمان ترکیه سه‌شنبه گذشته عضویت سوئد در ناتو را پس از بیش از یک سال تاخیر تصویب کرد. در ابتدا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به پذیرش عضویت سوئد اعتراض داشت و این کشور منطقه نوردیک را به سازشکاری با گروه‌های کُرد که از دید آنکارا جزو سازمان‌های «تروریستی» هستند، متهم کرد. سوئد هم با تشدید قوانین «ضد تروریسم» خود و اتخاذ سایر اقدامات امنیتی مورد درخواست اردوغان، پاسخ داد.

اما اردوغان سپس به تعهد ناتمام ایالات متحده مبنی بر تحویل محموله‌ای از جت‌های جنگنده اف-۱۶ اشاره کرد که به دلیل مسائل حقوق بشری ترکیه و درگیری با یونان عضو ناتو، با مقاومت کنگره آمریکا مواجه شده بود. به گفته مقامات آمریکایی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر به آنکارا بعد از زلزله فوریه ۲۰۲۳ به اردوغان گفته بود که اگر با عضویت سوئد در ناتو موافقت نکند، خبری از جنگنده هم نخواهد بود.

در نهایت رجب طیب اردوغان پنج‌شنبه گذشته مصوبه پارلمان ترکیه مبنی بر عضویت سوئد در ناتو را امضا کرد.

بن کاردین، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز جمعه گفت: اجازه فروش اف-۱۶ به ترکیه را خواهم داد، اما «این تصمیمی نبود که من به سادگی آن را گرفته باشم.» پیشتر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به اعضای ارشد جمهوری‌خواه و دموکرات کمیته‌های روابط خارجی سنا و امور خارجی مجلس نمایندگان، از کنگره خواست که این فروش نظامی را «بدون تاخیر» تأیید کند.

در همین حال، آتن به دلیل اختلافات ارضی حل‌نشده با ترکیه در منطقه غنی از انرژی دریای مدیترانه، به شدت با این فروش نظامی مخالفت کرده‌است. به همین علت آمریکا همزمان با فروش اف‌-۳۵های پیشرفته به یونان نیز موافقت کرد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش