کد خبر:297334
پ
زنگنه
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

اختصاص ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی به ۲۸ قلم کالا یعنی بازگشت به سیاست ارزی گذشته!/ کالاهای اساسی با قیمتی بیش از ارز آزاد به دست مردم می رسد/ تخصیص بیشترین ارز به «ذرت» و «تلفن همراه»!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اختصاص ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی به ۲۸ قلم کالا یعنی بازگشت به سیاست ارزی گذشته است، تاکید کرد کالاهای اساسی با قیمتی بیش از ارز آزاد به دست مردم می رسد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اختصاص ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی به ۲۸ قلم کالا یعنی بازگشت به سیاست ارزی گذشته است، تاکید کرد کالاهای اساسی با قیمتی بیش از ارز آزاد به دست مردم می رسد.

 

 

*** تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به حدود ۲۸ قلم کالا 
 

 

به گزارش سروش، محسن زنگنه با اشاره به موضوع تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به حدود ۲۸ قلم کالا و آثار و تبعات آن، گفت:

مردم و کشور یک هزینه‌ای را در سال ۱۴۰۱ در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کردند.

 

 

وی با بیان اینکه عدم تاثیرات ارز ۴۲۰۰ تومانی به سفره مردم باعث شد تا دولت پای این مسئله بیاستد، تصریح کرد:

دولت معتقد بود که در سال بالغ بر ۱۵ الی ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و ترجیحی داده می شود و اما کالاهایی که ارز می‌گرفتند، حتی چند برابر قیمت ارز بازار آزاد به دست مردم می رسیدند، در این شرایط نه عملا خوراک دام به دست مردم می رسید و نه کالاهای اساسی.

 

 

عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس با بیان اینکه دولت در ادامه راه تصمیم گرفت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، بیان کرد:

البته با این شرط که قیمت کالاهای اساسی در سفره مردم،از طریق کالا برگ و امثالهم تغییر نکند.

 

 

*** اختصاص ارز ۲۸٫۵۰۰ تومانی به ۲۸ قلم کالا یعنی بازگشت به گذشته !
 

 

عضو کمیسیون «برنامه و بودجه» مجلس با بیان اینکه با این حال و با همه نقاط منفی و مثبت اقدام دولت، مردم و کشور هزینه دادند و یک بار تورمی به کشور تحمیل شد، ادامه داد:

از این رو این جراحی انجام شد. در زمان رخ دادن این موضوع حدود ۵ کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کردند،یعنی از حدود ۲۵ قلم کالایی که در سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار گرفت این کالاها تا ابتدای دولت آقای رئیسی به حدود ۵ کالا رسید.در حال حال حاضر متاسفانه ما شاهد این هستیم که همان ارز ترجیحی با قیمتی دیگر بسط پیدا کرده و براساس گزارش های رسمی اخیر، در حال حاضر ۲۸ گروه کالایی ارز ۲۸٫۵۰۰ تومانی دریافت می کنند. به واقع این رویکرد همان بازگشت دوباره به سیاست قبلی است، ضمن اینکه که ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ۲۸٫۵۰۰ تومان تبدیل کرده‌ایم.

 

 

*** کالاهای اساسی با قیمتی بیش از ارز آزاد به دست مردم می رسد
 

 

زنگنه همچنین، تصریح کرد:

جالب است که همه کالاهایی که ارز ۲۸٫۵۰۰ تومانی دریافت می کنند تاثراتشان در سر سفره مردم دیده نشده و این کالاها با قیمت چند برابر یعنی بیش از قیمت ارز آزاد به دست مردم می رسند. نمونه این موضوع در قیمت گوشت رخ داده است، در حال حاضر قیمت گوشت در سر سفره مردم حداقل ۶۰۰ هزار تومان است که به عبارتی ۱۲ دلار آزاد می شود. این درحالی است که قیمت گوشت در خارج از کشور تقریبا یک سوم این رقم دلاری است و مرغ هم همین شرایط را دارد لذا این امر نشان می دهد که ما به اصطلاح «هم چوب را خوردیم و هم پیاز را» ! یعنی هم به مردم فشاری را تحمیل کردیم و هم عملا سیاست مذکور اصلاح نشد.

 

 

*** چای دبش؛ ماحصل سیاست‌های غلط ارزی
 

 

وی در ادامه، تاکید کرد:

متاسفانه از داخل این سیاست‌های غلط، موضوعات مربوط به «چای دبش» بیرون می آید که منافع آن به جیب عده ای خاص می رود و مردم هم تاثیرات آن را مشاهده نمی کنند.

 

 

*** چاره یابی ارزی در بودجه ۱۴۰۳
 

 

عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع این قبیل مشکلات در بودجه سال ۱۴۰۳، تصریح کرد:

ما بسیاری از این موارد را در بودجه سالهای گذشته و برنامه هفتم مصوب کردیم. به عنوان مثال ما در بودجه سالهای قبل دولت را مکلف کردیم که باید درآمدهای نفتی را با نرخ «ای. تی. اس» به فروش برساند.

 

 

*** ۱۰ میلیارد دلار تراز تجاری منفی داریم
 

 

زنگنه با بیان اینکه اقدامات ارزی دولت مستندات قانونی ندارد، بیان کرد:

به واقع این سیاست دوباره ما را به گذشته باز می‌گرداند. در حال حاضر ما ۱۰ میلیارد دلار تراز تجاری منفی داریم و وقتی ما می آییم برای یک مجموعه ۲۸ قلم کالا ارز ۲۸٫۵۰۰ کنار می گذاریم عملا سمت تقاضا را تحریک می کنیم که این امر منجر به افزایش کسری تجاری ما خواهد شد.

 

 

*** تخصیص بیشترین ارز به «ذرت» و «تلفن همراه»!
 

 

به گزارش سروش، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان و با اشاره به برخی از آمارها در این بخش، تصریح کرد:

بد نیست بدانید که درحال حاضر اولین کالایی که ما بیشترین ارز را به آن تخصیص داده‌ایم «ذرت» و دومین آن «تلفن همراه» است. این نشان می دهد حتی جهت گیری وارداتی ما جهت‌گیری درستی نیست.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه