کد خبر:293956
پ
اقتصاد دیجیتال
سروش گزارش می‌دهد:

استخراج رمزارز در برزخ عدم اجرای قانون/ دغدغه و نگرانی دولت چیست؟

فعالان استخراج رمزارز معتقدند باوجود وضع قانون در خصوص نحوه استفاده از برق برای استخراج رمز ارز، اما متاسفانه این قوانین اجرا نمی‌شود.

فعالان استخراج رمزارز معتقدند باوجود وضع قانون در خصوص نحوه استفاده از برق برای استخراج رمز ارز، اما متاسفانه این قوانین اجرا نمی‌شود.

 

*** هزارتوی استخراج رمز ارز در ایران

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، رمزارز و فناوری بلاک چین یکی از فناوری‌های جدید در دنیا است که با توسعه خود در تمام کشورها در حال تبدیل شدن به یک بازار رسمی ارز است و بسیاری از فعالان این بازار می‌گویند نمی‌توان توسعه آن را نادیده گرفت، اما فعالان استخراج رمز ارز دغدغه‌های جدی در این باره دارند که مسئولان کشور باید پای این دغدغه‌ها نشسته تا بهترین تصمیم برای شبکه پولی کشور گرفته شود.

عیسی صالحیان که یکی از فعالین استخراج رمز ارز است درباره دغدغه فعالان قانونی بازار رمز تاکید کرد، وقتی صحبت از مزایای بیت کوین می‌شود باید عدم ریسک، امنیت بالا، نقدشوندگی بالا را نام برد.

در شرایطی که تحریم هستیم، شبکه قانونگذاری کشور باید وارد این عرصه شده و نهادهای متولی مانند هیأت وزیران، شورای عالی اقتصادی، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی که متولیان بخش پولی و مالی کشور هستند چابکی به خرج داده و قوانینی که در این باره تصویب شده است را اجرا کنند.

صالحیان در پایان نیز گفت که امروزه بیت کوین تبدیل به رقیب بسیار قدرتمندی برای دلار و یورو شده است و شاید در آینده حرف اول را در ارزهای دنیا بزند، شاید اگر ایران کار را انجام دهد اتفاق بزرگی در صنعت استخراج کشور رخ می‌دهد.

 

*** دغدغه فعالان بازار استخراج رمزارز چیست؟

 

برخی از مسئولان می‌گویند نباید به استخراج رمز ارز کمک کرد زیرا این کار باعث افزایش مصرف برق و فشار بر روی نیروگاه‌های برق می‌شود، اما آنگونه که فعالان استخراج رمز ارز می‌گویند این مشکل قبلاً در قانون رمز ارز پیش بینی شده است، رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین، با اشاره به مصوبه هیأت وزیران در مورد رمزارز حاصل از استخراج گفت که «بر اساس این مصوبه، رمزارز حاصل از استخراج در کشور باید صرف واردات شود.

به این ترتیب، استخراج‌کننده یا باید خودش مستقیماً واردات را با رمز ارز انجام دهد یا اینکه رمزارز استخراج‌شده را در اختیار واردکنندگان قرار داده و در ازای آن ریال دریافت کند.

اما متأسفانه ساز و کار تبادل رمزارز با واردکنندگان هنوز فراهم نشده است.»

به گفته علوی، تأمین برق مورد نیاز این صنعت با قیمت منطقی و عادلانه عملاً غیرممکن شده است.

وی با اشاره به راه‌حلی به نام تابلوی سبز بورس انرژی به کمبود عرضه در آن اشاره کرد و افزود متقاضیان این تابلو علاوه بر قیمت خرید برق باید ۱۰٪ تعرفه ماینینگ را علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده و ترانزیت پرداخت کنند.

در این صورت، به ازای هر کیلووات ساعت ۲۰۰۰ تومان، بهای تمام شده برق تا ۲۵٪ قیمت خرید افزایش خواهد یافت.

نوع تعرفه‌گذاری به نحوی است که نه‌تنها سودی برای استخراج‌کنندگان ندارد بلکه آن‌ها را به دولت بدهکار نیز می‌کند.

یکی دیگر از فعالان استخراج رمزارز با انتقاد از مدل تعرفه‌گذاری از دریافت مالیات از این حوزه نیز ابراز نارضایتی کرد که طی آن دولت یک بار در ابتدای فرآیند استخراج یعنی در حوزه تأمین انرژی با تعرفه‌هایی که مقرر کرده از ماینرها پول دریافت می‌کند و هم در انتهای این فرآیند یعنی زمانی که سودی حاصل می‌شود، از دریافت مالیات منتفع می‌شود.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

*** دغدغه و نگرانی دولت چیست؟

 

به گزارش سروش، دولت برای صنعت استخراج رمزارز دو دغدغه به حق تأمین انرژی و مدیریت بازار ارز را دارد.

راهکار مشکل اولی را می‌توان با استناد به قانون برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط شرکت‌های رمزارز به درستی حل کرد، شرکت‌های استخراج کننده بیت کوین می‌توانند برق مورد نیاز خود را با ایجاد نیروگاه‌های تجدید پذیر رفع کرد.

شرکت‌های استخراج کننده رمزارز پیشنهاد کرده اند می‌توانند در زمان پیک مصرف نیروگاه‌های ساخت خود را در اختیار شبکه رسمی برق قرار داده تا دغدغه وزارت نیرو رفع شود.

اما مشکل دیگر و مهمتر عدم مدیریت منابع ارزی توسط بانک مرکزی است که دولت را در این باره نگران کرده است، البته نگرانی دولت از این بابت به حق است، اما بانک مرکزی با ترفندهایی این نگرانی را رفع کند، باید در نظر داشت که ممنوعیت و یا شرایط فعلی برای استخراج کنندگان رمزارز تنها باعث توسعه شبکه غیرقانونی استخراج رمزارز شده و مشکلی را حل نمی‌کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه