کد خبر:279521
پ
فاطمی امین خودرو
سروش گزارش می‌دهد:

کارنامه خودرویی اولین وزیر صمت دولت سیزدهم/ افزایش ۱۰۰ تا حدود ۳۰۰ میلیونی قیمت خودروهای داخلی طی ۱۶ ماه مدیریت فاطمی امین در وزارت صمت/ تبدیل وعده‌های خودرویی به دلایل استیضاح خودرویی

بررسی وعده‌های خودرویی اولین وزیر صمت دولت سیزدهم در زمان گرفتن رای اعتماد از مجلس و قیمت خودروهای تولید داخل که طی ۱۶ ماه مدیریت فاطمی امین در وزارت صمت از ۱۰۰ تا حدود ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داشته، باعث شده برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس، خواهان استیضاح وی باشند.

بررسی وعده‌های خودرویی اولین وزیر صمت دولت سیزدهم در زمان گرفتن رای اعتماد از مجلس و قیمت خودروهای تولید داخل که طی ۱۶ ماه مدیریت فاطمی امین در وزارت صمت از ۱۰۰ تا حدود ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داشته، باعث شده برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس، خواهان استیضاح وی باشند.

 

*** وعده‌های خودرویی فاطمی امین به عنوان اولین وزیر صنعت دولت سیزدهم

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، فاطمی امین در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۰ از مجلس رای اعتماد گرفت، یکی از تعهدات و قول های فاطمی امین مدیریت صنعت خودرو بود.
وی در آن زمان وعده رقابتی شدن صنعت خودرو، افزایش تولید تا ۳ میلیون خودرو، کاهش قیمت همراه با افزایش کیفیت در گروی پایین آوردن قیمت تمام شده تولید خودرو و هزینه‌ها، اصلاح ساختارهای مدیریتی و واگذاری انتخاب مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی به سهامداران را وعده داد و در بزرگترین و کوتاه مدت ترین زمان وعده داده بود که در پایان سال ۱۴۰۰ مصرف سوخت خودروهای تولید داخل را به کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رساند و در چشم اندازی وسیع تر نیز ایران را در سال ۱۴۰۴ به قله صنعت خودروسازی خواهد رساند!

فارغ از این شعارها، نگاهی به کارنامه ۱۶ ماهه فاطمی امین در مدیریت وزارت صمت حاکی از این است که نه تنها هیچکدام از وعده‌ها به عملی شدن نزدیک نشده بلکه حتی از نقطه هدف بسیار دورتر شده است و نگاهی واقع بینانه به بازار خودرو، این ادعا را اثبات می کند.

 

*** سرعت گرفتن قیمت خودرو در دوران وزارت فاطمی امین

 

بررسی‌ها و مشاهدات میدانی حاکی از این است که قیمت خودروهای تولید داخل، رشد قابل توجهی را در طول وزارت فاطمی امین رشد داشته است.

به عنوان مثال قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۴۲۵ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده و ۲۰۶ از ۲۴۸ میلیون تومان به ۴۶۵ میلیون تومان رسیده است.

۲۰۶ در کارخانه ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته و در بازار آزاد نیز ۸۷ درصد افزایش داشته است.

آشفتگی در قیمت گذاری دستوری و افزایش قیمت ها در حالی است که یکی از وعده‌های وزیر صمت، سامان دهی بازار خودرو بخصوص ایجاد توازن در عرضه و تقاضا بوده است.

فاطمی امین وعده افزایش تولید متناسب با نیاز بازار را نیز داده بود.

با این همه عمده مشکل امروز بازار خودروی ایران مربوط به عرضه نامتناسب با نیاز بازار است، یعنی به آن اندازه که بازار نیاز به خودرو دارد، خودرویی عرضه نمی‌شود و همین مساله به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

 

نام خودرو  

قیمت نمایندگی

۲ شهریور ۱۴۰۰

 

قیمت بازار آزاد

۲ شهریور ۱۴۰۰

قیمت نمایندگی

۵ دی ۱۴۰۱

قیمت بازار آزاد

۵ دی ۱۴۰۱

پژو پارس  ۱۴۰,۲۷۳,۰۰۰ ۲۷۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۶۵,۸۶۰,۰۰۰ ۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو  ۳۹۰,۰۸۹,۰۰۰ ۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۹۸,۳۶۴,۰۰۰ ۷۲۴,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده‌ ای  ۱۸۱,۱۷۳,۰۰۰ ۳۴۶,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰۹,۱۵۴,۰۰۰ ۵۶۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک  ۱۹۷,۰۵۵,۴۰۰ ۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ۰ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲  ۱۲۷,۱۲۲,۰۰۰ ۲۴۸,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵۰,۱۷۵,۰۰۰ ۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
هایما اس ۷ توربو (S7)  ۴۰۵,۵۰۰,۰۰۰ ۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰ ۰ ۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین G  ۲۹۱,۸۷۱,۰۰۰ ۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۴۴,۷۴۰,۰۰۰ ۵۲۶,۰۰۰,۰۰۰
تیبا ۲  ۱۰۶,۵۱۸,۰۰۰ ۱۶۲,۰۰۰,۰۰۰ توقف تولید ۳۰۴,۰۰۰,۰۰۰
کوییک دنده‌ ای R  ۱۴۸,۶۰۵,۰۰۰ ۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱۷۸,۰۲۰,۰۰۰ ۳۱۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا s دنده ای  ۱۴۲,۵۳۶,۰۰۰ ۱۷۷,۰۰۰,۰۰۰ ۱۶۹,۹۹۸,۰۰۰ ۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰

 

*** عرضه خودرو در بورس کالا؛ آری یا خیر؟

 

عرضه خودرو در بورس کالا نیز خود دلیل بر قانونی شدن افزایش قیمت‌ها به نسبت کارخانه و خلق قیمتی میانگین بین قیمت کارخانه و بازار شد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس به عنوان بدعتی در فروش خودرو که تاکنون در هیچ کجای جهان تجربه نشده، در واقع قانونی کردن قیمت گذاری دستوری و گران فروشی خودرو بوده است.

 

*** واردات خودرو؛ موثر یا …؟

 

از سوی دیگر انتشار اخبار مربوط به واردات خودرو و رسیدن خودروهای خارجی به گمرک کشور نیز نمی‌تواند قیمت‌های خودرو را در بازار داخل بشکند چرا که اولا خودروهای وارداتی در رنج قیمتی بالاتر از توان خرید اکثریت جامعه خواهد بود و دوما به دلیل تعداد ناچیز آن در مقابل میزان واقعی نیاز بازار، کمک به بازار خودروهای داخلی و کاهش قیمت آنها نیز نخواهد کرد.

 

*** عملکرد فاطمی امین در مدیریت قیمت خودروهای داخلی

 

در کل، فاطمی امین از زمان گرفتن رای اعتماد از مجلس تا ۵ دی ماه سال جاری کارنامه موفقی در حوزه خودرو نداشته است.

به عنوان مثال پژو ۲۰۷ دنده‌ ای که در زمان گرفتن رای اعتماد وزیر صمت ۱۸۱,۱۷۳,۰۰۰ میلیون تومان بود، امروز با قیمت کارخانه ۲۰۹,۱۵۴,۰۰۰ میلیون تومان به فروش رفت. یعنی بیش از ۱۵ درصد افزایش قیمت.

در شرکت خودروسازی سایپا نیز کوییک دنده‌ای آر ۱۴۸ میلیون و ۶۰۵ هزار تومانی با ۳۰ میلیون تومان افزایش به ۱۷۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. یعنی ۲۰ درصد افزایش.

در کنار افزایش قیمت کارخانه روند قیمت‌ها در بازار آزاد و در ماه آذر نشان می‌دهد که قیمت اکثر محصولات خودرویی بیش از ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و در برخی موارد حتی افزایش قیمت‌های ۱۰۰، ۱۰۵ و حتی ۱۲۵ و ۱۳۵ میلیون تومان هم ظرف همین یک ماه دیده می‌شود.

 

*** استیضاح وزیر صنعت؛ آری یا خیر؟

 

به گزارش سروش، با توجه به عدم توانایی وزیر صمت در مدیریت بازار خودرو و نسبت دادن آن به افزایش قیمت دلار و رقابت بازار آزاد و… اخیرا بار دیگر طرح استیضاح فاطمی امین در مجلس کلید خورده است.

نمایندگان مجلس معتقدند حالا که وزیر صمت، خرید خودرو را برای جوانان تبدیل به یک رویا کرده است، باید برای ساماندهی این صنعت که با سوءمدیریت به این نقطه رسیده است، کاری کرد.

هر چند وزیر صمت معتقد است که با پایین آمدن قیمت دلار، قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت.

با این شرایط می توان با برخی کارشناسان صنعت خودرو که معتقدند، وعده‌های فاطمی امین در باره مدیریت صنعت خودرو با شکست مواجه شده است، همنظر شد و استیضاح وی را برای جلوگیری از تبعات منفی هرچه بیشتر در این صنعت، اقدامی منطقی دانست.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه