کد خبر:289398
پ
۱۷۰۵۱۴۸۸۲
سروش گزارش می‌دهد:

اولین ربات گرمایی برای بررسی فشار گرما بر انسان ساخته شد

گروهی از دانشمندان اولین ربات گرمایی را ساخته‌اند که نفس می‌کشد و عرق می‌کند تا از این طریق بتوانند تاثیر فشار گرما بر بدن انسان‌ها را بررسی کنند.

گروهی از دانشمندان اولین ربات گرمایی را ساخته‌اند که نفس می‌کشد و عرق می‌کند تا از این طریق بتوانند تاثیر فشار گرما بر بدن انسان‌ها را بررسی کنند.

 

 

*** اولین ربات گرمایی برای بررسی فشار گرما بر انسان ساخته شد

 

 

به گزارش سروش، این ربات موسوم به ANDI توسط تیمی از محققان در دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) ساخته شده و قادر است عملکرد گرمایی بدن انسان را تقلید کند.

این ربات ۳۵ منطقه سطحی مختلف دارد که همگی آنها به طور مجزا با حسگرهای دمایی، حسگرهای تغییرات گرما و منافذ تعریق کنترل می‌شوند.

این ربات در یک اتاقک گرمایی قرار داده شد تا بتوان از طریق آن واکنش بدن انسان به گرمای شدید را بهتر شناخت.

 

 

«کنراد ریکاژفسکی» استادیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه ایالت آریزونا گفت:

ANDI عرق می‌کند؛ گرما تولید می‌کند، راه می‌رود و نفس می‌کشد.

وی افزود: کارهای تحقیقی زیادی درباره تاثیرات گرمای شدید انجام شده اما کارهای زیادی هم باقی مانده است و ما در تلاش هستیم تا به شناخت بسیار خوبی از تاثیر گرما بر بدن انسان برسیم تا از این طریق بتوانیم به طور کمیت‌پذیر (quantitatively) مواردی برای پرداختن به این مساله طراحی کنیم.

 

 

 

در سطح جهان ۱۰ مانکن ANDI وجود دارد که اکثر آنها مورد استفاده شرکت های البسه ورزشی هستند و برای آزمایش لباس ها به کار می‌روند اما ANDI دانشگاه آریزونا تنها مانکنی است که مورد استفاده موسسات تحقیقاتی است و اولین مانکن گرمایی است که به علت داشتن یک کانال خنک کننده داخلی در فضای باز هم قابل استفاده است.

این تحقیقات در حالی انجام می شود که ایالات متحده آمریکا در حال تجربه موج‌های شدید و کشنده‌ای از گرما است.

انتظار می رود در دهه‌های آینده، تمام مناطق آمریکا دماهای بالاتر و موج های شدید گرما را تجربه کنند.

محققان در اتاقک گرما می‌توانند سناریوهای مختلف گرمایی از نقاط مختلف جهان را شبیه‌سازی کنند.

این اتاقک موسوم به «اتاق گرم» مجهز به تجهیزاتی است که باد، دمای تا حد ۱۴۰ درجه فارنهایت و اشعه خورشیدی را کنترل می‌کنند.

ربات ANDI همچنین مجهز به کانال های خنک‌کننده داخلی است که آب خنک را در سرتاسر بدن به گردش درمی‌آورد.

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا می‌توانند تفاوت های مربوط خصوصیات جسمانی و سلامتی افراد مختلف را درنظربگیرند.

«آنکیت جوشی» دانشمند هدایت کننده کارهای مدل‌سازی و اپراتور اصلی این ربات می گوید:

می توانیم شرایط مختلف را در مورد شاخص های بدنی متفاوت (BMI) و سنین مختلف و شرایط پزشکی مختلف را درنظربگیریم مثلا یک بیمار دیابتی چرخش گرمایی متفاوتی از یک فرد سالم دارد و ما با مدل های شخصی‌سازی شده می توانیم همه این گوناگونی‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

محققان امیدوارند که با جمع آوری این داده‌ها و اطلاعات، مداخلاتی را مانند لباس های خنک کننده یا اسکلت‌بندی خارجی (exoskeletons) برای کوله پشتی‌ها به منظور ایجاد حمایت های خنک‌کنندگی طراحی کنند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه