کد خبر:294416
پ
۶۲۷۸۱۱۲۹
مدیر صنایع سازمان جهادکشاورزی استان یزد

برآورد هدررفت ۲۵ درصدی تولیدات کشاورزی یزدی‌ها

مدیر صنایع سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به تاثیر فرهنگ مصرف یزدی‌ها که منجر به کاهش هدررفت تولیدات کشاورزی از حد معمول به حدود ۲۵ درصد شده است، از هدر رفت حدود ۲۰۰ هزار تن تولیدات کشاورزی استان در سال گذشته خبر داد.

مدیر صنایع سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به تاثیر فرهنگ مصرف یزدی‌ها که منجر به کاهش هدررفت تولیدات کشاورزی از حد معمول به حدود ۲۵ درصد شده است، از هدر رفت حدود ۲۰۰ هزار تن تولیدات کشاورزی استان در سال گذشته خبر داد.

 

 

*** برآورد هدررفت ۲۵ درصدی تولیدات کشاورزی یزدی‌ها
 

 

به گزارش سروش، محمدحسین ملانوری در خصوص میزان تولید محصولات کشاورزی در استان طی سال گذشته، گفت:

در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ هزار تن محصولات دامی و آبزیان، ۶۰۰ هزار تن محصولات زراعی، ۳۲۰ هزار تن محصولات باغی و نزدیک به ۵۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای تولید شده است.

 

 

وی در خصوص میزان هدر رفت محصولات کشاورزی در سال گذشته نیز گفت:

هدر رفت محصولات از چرخه تولید تا مصرف بر اثر آفات، امراض و بیماری‌ها، تنش‌های گرمایی و سرمایی و رطوبتی و ضایع شدن فیزیکی در حین برداشت، حمل و عرضه محصولات  از ۵ تا ۱۰۰ درصد محصول متفاوت بوده است.

 

 

ملانوری ضمن بیان این که به طور معمول ضایعات محصولات کشاورزی را ۱۵ تا ۳۵ درصد در نظر می‌گیرند، گفت:

در استان یزد با توجه به فرهنگ کشاورزان و مصرف‌کنندگان و شرایط محیطی، احتمال خسارت محصولات کشاورزی حدود ۲۵ درصد برآورد می‌شود.

 

 

 وی افزود:

به عبارتی در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۶۰ هزار تن محصول می‌توانست به هدر رود که این عدد به کمتر از ۲۰۰ هزار تن رسیده و از هدر رفت بیش از ۲۶۰ هزار تن محصول پیشگیری شده است.

 

 

این مسئول ضمن تاکید بر این که اولین و مهمترین اثر هدر رفت محصولات، افزایش قیمت برای مصرف‌کننده است، گفت:

جلوگیری نکردن از هدر رفت این محصولات ممکن است حداقل ۲۰ درصد بر قیمت آنها برای مصرف کننده اضافه می‌کند.

 

 

ملانوری مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی را توسعه تکنولوژی‌های برداشت در کلیه محصولات اعم از زراعی، باغی و گلخانه‌ای، بهبود ناوگان حمل محصولات کشاورزی و ایجاد ناوگان تخصصی حمل محصولات،  بهسازی و نوسازی صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود و توسعه واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان، تامین سرمایه در گردش برای واحدهای موجود به منظور بهره‌وری از پتانسیل‌های موجود واحدها و تولید در حد یا نزدیک به ظرفیت اسمی واحدها و اصلاح شیوه عرضه محصولات فسادپذیر و ضربه پذیر کشاورزی، برشمرد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه