کد خبر:285697
پ
تولد بهترین گز ایران

برترین تولیدکننده گز ایران ۴۹ ساله شد + عکس

۶ اردیبهشت سال ۱۳۵۳ سالگرد تأسیس بهترین گز ایران است. این برند توسط حاج احمد طهماسبی تأسیس شده است.

حاج احمد طهماسبی متولد سال ۱۳۳۲ و برجسته‌ترین تولید کنندگان معاصر گز، در ایران است. حاج احمد از سن ۱۴ سالگی به همراه برادرش در کارگاه گز سکه مشغول به کار بوده و در سن ۲۱ سالگی به زادگاه خود برگشته و کارگاه خود را تأسیس کرده است.

حاج احمد داستان خود را این‌گونه روایت می‌کند: قدیم وقتی پشت سبیلت سبز می‌شد باید درس می‌خواندی یا کار می‌کردی، ما که طرفدار درس نبودیم، با حاج علیداد از شهرمون بیرون زدیم و برای کار به اصفهان رفتیم. خیلی سخت بود، از ۶ صبح تا غروب کار می‌کردیم و شب داخل همون کارگاه شیرینی‌پزی می‌خوابیدیم. یادمه هر روز صبح که در مغازه باز می‌شد، آرزو می‌کردیم، شیرینی‌ها و گزها فروش برن تا بتونیم اون روز هم کار کنیم. من توی گز سازی کمک خلیفه (استاد گز سازی) می‌کردم. یک روز دست خلیفه شکست و تولید متوقف شد. صاحب مغازه به کارگر‌ها گفت چه کسی می‌تونه یک هفته دست خلیفه باشه و هر کار گفت بکنه. من قبول کردم و از همون‌جا چم‌وخم گز سازی رو یاد گرفتم. چند سالی در کارگاه گز سکه کار می‌کردم که نهایتاً در سن ۲۱ سالگی به شهرم برگشتم تا کارگاه خودمو داشته باشم. البته شهر من در اون دوره یک روستای کوچک بود که حتی برق هم نداشت. به قدری عاشق کارم بودم که خستگی نمیشناختم، هر چیزی رو تست می‌کردم، از طراحی پاتیل‌های گز تا انواع بسته‌بندی‌ها و دستگاه استریل پسته و… امروز که به گذشته نگاه می‌کنم میراث بزرگی می‌بینم که با عشق ساخته‌شده، کارخونه‌ای که هر سال بهتر شده و امروز یکی از بهترین‌هاست.

در سال ۱۳۷۵ با آزمون و خطای فراوان توانستم فرمول تولید گز بدون شکر را به دست آورم. در آن زمان تمام تولیدکننده‌های گز از شکر برای تولید گز استفاده می‌کردند. گز بدون شکر که امروزه به گز ۴۳ درصد ممتاز هم معروف است، یادگار آن دوران است. هم‌چنین در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار ایده استفاده از پسته استریل به سرم زد و دستگاهی برای این‌کار ساختم. این دستگاه لوله‌ای به طول ۸ متر بود که داخل آن با کمک پنکه و بخاری گازی، باد گرم دمیده می‌شد. پسته‌ها از این سمت که اضافه می‌شدند حدوداً ۱۱ ثانیه بعد از آن طرف دستگاه خارج می‌شدند. استفاده از پسته استریل در گز ماندگاری را تا ۲ برابر بالاتر برد و از یکی از مسمومیت‌های پسته به اسم افلاتوکسین جلوگیری کرد.

 

تولد بهترین گز ایران

 

از افتخارات گز شاهکار می‌توان به بهترین گز اصفهان در سال ۱۴۰۱ با توجه به معیار PRPS، برترین تولیدکننده شیرینی‌های سنتی در سی‌وپنجمین و سی‌وششمین جشنواره ملی شیرینی و شکلات ایران، تولیدکننده برتر سازمان غذا دارو از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ را نام برد. شاید کمتر برندی را در ایران بتوان یافت که به اندازه شاهکار، به‌صورت تخصصی در تولید گز فعالیت کند. این مجموعه بیش از ۳۴ نوع گز با مغز‌های مختلف، رایحه‌های مختلف، وزن‌های مختلف و بسته‌بندی‌های مختلف تولید می‌کند.

محصولات تولیدی گز شاهکار:

محصولات این برند در دو نوع کلی گز آردی و گز لقمه‌ای دسته‌بندی می‌شود. گز آردی یا همان گز سنتی، همان مدل قدیمی گز هست که معمولاً به شکل دایره‌های بزرگ در مقدار زیادی آرد به فروش می‌رسد. برند‌های جدید معمولاً گز آردی را تولید نمی‌کنند و فقط گز بسته‌بندی تولید می‌کنند. اما در این مجموعه انواع گز آردی شامل: گز زعفرانی، گز پسته‌ای، گز بادامی، گز بیدمشکی، گز گردویی و… را می‌توانید تهیه کنید.

گز لقمه‌ای هم جدید‌ترین نوع گز بسته‌بندی شده است که به شکل مکعب‌های کوچک برش‌خورده و شبیه به شکلات بسته‌بندی می‌شود. گز لقمه‌ای به‌صورت فله و بسته‌بندی قابل تهیه است. این مدل گز ماندگاری بالایی تا ۴ ماه دارد و در شهر‌های مختلف ایران قابل دسترسی است.

 

حاج احمد طهماسبی پدر گز ایران

در خرید گز به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

با توجه به گران‌بودن گز در تمام دوره‌ها مخصوصاً امروز که هر کیلو مغز پسته ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، انتخاب یک گز خوب و باکیفیت کار مشکلی است. نکته اول که حتماً از برند‌های شناخته‌شده خرید کنید. پیدا کردن بهترین گز‌های اصفهان از گوگل کار ساده‌ای می‌باشد. دوم این‌که حتماً به تاریخ تولید محصول توجه کنید و اگر اینترنتی قصد خرید گز دارید، حتماً از وب‌سایت کارخانه‌ها خرید کنید تا از تازگی مطمئن باشید. قیمت گز اصفهان به نسبت شیرینی‌های سنتی دیگر بالاست ولی ارزشش را دارد. سعی کنید برای یک بار هم که شده گز انگبینی تهیه کنید تا مزه واقعی گز اصیل را بچشید، خوراکی با قدمت ۵۰۰ ساله که به بیش از ۵۱ کشور جهان صادر می‌شود. و محبوب دل جهانیان است.

 

خرید گز شاهکار

ارسال دیدگاه