کد خبر:286341
پ
۱۴۰۲۰۲۲۰۰۰۰۹۶۳_Test_NewPhotoFree
سروش گزارش می‌دهد:

برشی از زندگی محمد حسین انصاری‌نژاد چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان فارس در سال ۱۴۰۱

افتخارات محمدحسین انصاری‌نژاد این شاعر، نویسنده و مدیر انقلابی استانهای فارس و بوشهر آنقدر از حد فزون و از عداد و شمار برون است که در این اندک مقال و کوته مجال وصف آن نخواهد گنجید اما با هم مختصر معرفی از این ادیب و اندیشه‌ورز انقلابی خواهیم داشت.

افتخارات محمدحسین انصاری‌نژاد این شاعر، نویسنده و مدیر انقلابی استانهای فارس و بوشهر آنقدر از حد فزون و از عداد و شمار برون است که در این اندک مقال و کوته مجال وصف آن نخواهد گنجید اما با هم مختصر معرفی از این ادیب و اندیشه‌ورز انقلابی خواهیم داشت.

 

 

*** برشی از زندگی محمد حسین انصاری‌نژاد چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان فارس در سال ۱۴۰۱

 

 

به گزارش سروش، محمدحسین انصاری‌نژاد ۱ مهر ۱۳۵۵ در شهرستان دشتستان، استان بوشهر شهر برازجان متولد شد.

دشتستان مهد دلیران دشتستانی که در کنار تنگستانیها و استان فارسی‌ها به خصوص مردم لار و کازرون و قشقاییها، حماسه‌ساز مبارزه با اشغالگران و استعمارگران بریتانیایی بودند.

آری دشتستان تا قبل از سال ۱۳۳۳ به عنوان بخشی از استان هفتم (استان فارس) پیشتاز مبارزه با بریتانیا به شمار می‌رفت و طبع شعر انصاری نژاد نیز از همان اوان کودکی در عین اینکه ظریف و طریف بود از شوری حماسی و صلابت و صراحتی که ریشه در زادگاه وی داشت نشات گرفته بود و از همین روی شاعری را از ۱۲ سالگی آغاز کرد.

انصاری نژاد در سال ۱۳۷۵ پس از اخذ دیپلم، در حوزۀ علمیۀ شیراز و قم در مدارس شهید نجابت شیراز و الهادی قم به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۷۷ مفتخر به پوشیدن لباس روحانیت شد و تحصیلاتش را تا سطح دو حوزوی و مقطع کارشناسی ادامه داد و اکنون نیز با گواهینامۀ درجه یک هنری و دکترا به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی و هنری کشورمان در حال ادامه حیات پربار و سرشار خود است و با حدود ۴۶ سال سن به‌عنوان شاعری جوان اما پرکار شناخته می‌شود.

خودش می‌گوید اولین نغمه موزون را در ۱۲ سالگی زمزمه کردم و در دوران راهنمایی، دوبار در مسابقات شعر و قصه دانش آموزی برنده اول شدم و اشعارم به سطح استان راه یافت. اندکی بعد دست به دامن نامه برده و سروده‌هایم را برای بزرگانی مثل مشفق کاشانی، ادیب برومند و فریدون مشیری پست می‌کردم و نامه‌های محبت‌آمیز یکی پس از دیگری می‌رسید و رهنمودهای ارزنده  آن بزرگان چراغی فرا راه جاده‌های دوردست پیش رویم روشن می‌کرد.

از سال ۱۳۷۷ تقویم حیات ادبی‌ام ورقی روشن خورد  و در جلسات انجمن شعر دشتستان که نفس‌زنان و افتادن و خیزان راه افتاده بود شرکت می‌کردم و با دو تن از شاعران خوب و صمیمی استان یعنی حسین دارند و رضا معتمد آشنا شدم که آهسته آهسته دست ذهنم را از مضامین کلیشه ای و دست چندم کوتاه کرده، پنجره ذوقم را به سمت هوای تازه گشودند و به سیر کوچه باغ شعر امروزم کشاندند.

تقریبا در همه قالب‌های شعر آثاری خلق کرده‌ام که بسیاری از آنها در مطبوعات استانی و کشوری به چاپ رسیده‌اند اما بیشتر به غزل دلبستگی دارم، به قالب نمی‌اندیشم و سخت بر این باورم که حرف‌های تازه و امروزین را می‌توان در قالب‌های سنتی ریخت و طرحی نو در انداخت اما مهم آن است که عاطفه ای نیرومند پا به پای تخیل و اندیشه‌ای قوی در شعرهایت جریان یابد و در کالبد واژگانت جان تازه ای بدمد و شوری برانگیزد.

آری شاعر دلی دردمند می‌طلبد و جانی جنون‌مند. به سروده‌های سلمان هراتی، قیصرامین پور، سهیل محمودی، عبدالجبار کاکایی، پرویز بیگی و حبیب‌آبادی دلبستگی بیشتری دارم و بیش از دیگران خلوتم را پر می‌کنند.»

آری این شاعر نام آشنای کشور و دارنده گواهینامه درجه ۱ هنری، سال پیش نیز دبیر علمی بیست‌وچهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس کشور بود و همایش‌های زیادی همه ساله با حضور وی، با مدیریت او، با داوری‌ وی و با مدیریت علمی او یا برای تجلیل از ایشان برگزار شده است.

 

 

*** رتبه برتر کشور در زمینه چاپ کتب ادبیات دفاع مقدس

 

 

این منتقد ادبی، شاعر و پژوهشگر و از چهره‌های شاخص ادبیات پایداری معاصر در نهاد نمایندگی ولی فقیه در رده‌های مختلف سپاه تا مسئولیت حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه مالک اشتر شهرستان بوشهر فعالیت داشته و اکنون نیز مدیریت بخش ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاى دفاع مقدس استان فارس را بر عهده دارد که در همین راستا نیز در حوزه مدیریتی خود در سال ۱۴۰۱ در زمینه چاپ کتاب در حوزه دفاع مقدس، موفق به چاپ بیشترین کتاب در حوزه تاریخ شفاهی و ادبیات مقاومت و رتبه برتر در بین استان‌های کشور شد و به عبارتی استان فارس در دوران مدیریت سردار سعید کوشکی جهرمی بر اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس و تکیه استاد انصاری نژاد بر معاونت ادبیات و تاریخ این اداره کل موفق به تولید  بیشترین کتاب دفاع‌ مقدس و احراز رتبه اول کشور با اختلاف بسیار زیاد در کشور شد.

نوروز امسال نیز شعرخوانی محمدحسین انصاری‌نژاد این شاعر بوشهری‌الاصل ساکن شیراز در محضر رهبر معظم انقلاب در دیدار نوروز ۱۴۰۲ شاعران با مقام معظم رهبری بازتاب زیادی در محافل فرهنگی، ادبی و آیینی داشت و در شب ولادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) شعری که این روحانی خوش‌ذوق و پاسدار حریم انقلاب اسلامی و محب اهل بیت در میان جمعی از اساتید زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت در حضور رهبر انقلاب خواند تحسین رهبر فرزانه انقلاب را براانگیخت.

 

 

*** ویترینی از افتخارات

 

 

دبیری علمی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس ۱۴۰۱، دبیری اجرایی کنگره سراسری شعر مقاومت، عضویت در هیأت علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر۱۴۰۱ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر علمی کنگره سراسری شعر پاسدار از سال ۹۴ تاکنون، چاپ بیش از ۲۷ مجموعه شعر و ۱ مجموعه داستان تحت نام باغ چنا و آثار پژوهشی فراوان دیگر، عضویت در شورای شعر و موسیقی صدا و سیمای فارس، مدیریت کانون ادبی رضوی بوشهر، مدیریت انجمن قلم  ایران در فارس، داوری کنگره شعر انتظار و کنگره شعر مقاومت و کنگره شعر لاله‌های مقاومت، نویسنده کتاب برتر سپاه در سالهای ۹۳، ۹۴ و ۹۵، برگزیده سراسری شعر اشراق هنر آسمانی اندیشه مطهر، برگزیده کنگره‌های شعرِ انتظار، بسیج، اندیشه مطهر، شعر اشراق، کویر، توحید و داور کنگره‌های شعر پایداری در استان بوشهر و استان یزد، داور کنگره‌های شعر شاهچراغ، نماز، توحیدی در استانهای فارس و یزد و در نهایت انتخاب به عنوان چهره برتر سال ۱۴۰۱ هنر انقلاب اسلامی استان فارس برخی از افتخارات وی است.

وی از چهره‌های شاخص ادبیات مقاومت و برگزیده کنگره‌های شعرِ انتظار، اندیشه مطهر، شعر اشراق، کویر، توحید است و نیک می‌دانیم که ادبیات پایداری با وقوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ایران وارد فصل نوین و تازه‌ای شد و در این بین شاعران شاخصی چون حجت الاسلام «محمدحسین انصاری‌نژاد» که در همین دوران تولد یافته یا زیست نموده بودند توانستند با بیانی نو و زبانی خاص و استعدادی شگرف، در فاصله زمانی خیلی کوتاهی سرآمد و شاخص شده و بر بلندای قله منیع و رفیع شعر آیینی و ادبیات پایداری معاصر قرار بگیرند.

 

 

*** آثار و طرز شاعری

 

 

اشعار انصاری‌نژاد از صفا و سخای باطنی او و بی تکلفی‌ و مهربانی که همانند ماه تولدش نیز هست، نشات گرفته و همین که کلامش با ریتم و بحر و عروض و قافیه و قافیه، ردیف می‌شود او را در قامت یک ادیب و استاد ادبیات می‌بینی که هوای شعر را نیک می‌داند و با تبحر و تردستی خاصی، بحر ادبی را به هم آمیخته و طرزی نو می آفریند.

غلامرضا کافی در باب اشعارش می‌گوید: در اشعار انصاری‌نژاد ضمیر وی دیده می‌شود. ایشان با اینکه به نظر دانش آموخته شعر نیستند ولی به شدت شعر جذابی دارند. اندیشه‌های منعکس شده در اشعار انصاری‌نژاد همان چیزهایی است که ما در شعر انقلاب می‌بینیم.

استاد موسوی گرمارودی هم در خصوص وی گفته حسی بودن مؤلفه‌ها ما را از گفتن واقعیت دیگری در شعر انصاری‌نژاد باز نمی‌دارد و آن اینکه، این شاعر از استعداد شاعری، که من به آن قریحه میگویم نیز برخوردار است.

 صمیمی‌ترین و بهترین شعرهای انصاری‌نژاد غزلها و در میان غزلها، بهترینها، غزلهایی هستند که شاعر آنها را ساحلی نامیده و برای تفکیک برای هر یک شماره داده است. آنچه در این ساحلیها چشمگیر و دلنشین است آشنایی عمیق شاعر با مؤلفه‌های معنایی شعر و یا بهتر بگویم یگانگی شاعر با آنها است. دریا، ساحل، موج، صخره‌های ساحلی، تلاطم امواج و ماسه‌هایی که زیر پای شاعر تکان میخورد، و دهها جلوه بصری جنوب و دریا در غزلهای ساحلی وی که محصول زندگی او در این محیط است و نه اینکه در کلانشهری در تهران یا اصفهان نشسته باشد و ذهنا از دریا و مافیها تصویرسازی کند. یکی از این بهترینها غزل ساحلی شماره ۳ در این مجموعه است:

ماه رد می‌شد، از شب یلدا ولی انگار بیخبر بودیم                        سایه‌ها هم بلندتر بودند، شاد از آن جشن مختصر بودیم

پای این صخره سفره گستردیم، باده‌مان چای قندپهلو بود             شب سردی که گرم خاطره از، کودکیهای یکدگر بودیم.

 

 

از آثار مهم وی می‌توان به «سواحل بی‌تاب»، «روی شانۀ اروند»، «شمس‌الشّرف» و «از سمت سناباد» اشاره کرد. ابرهای ساحلی، زمزمه کاشی‌ها، باغ سحرخیز، چشمه شنا، از پشت سایه‌ها، مکاشفه‌ای رنگارنگ، پرندگان پراکنده اند انسان‌ها، اجاق کوهپایه، پنجره‌های تماشا، وزش‌های شگفت، سواحل بی تاب، اغتاج، شعر تازه‌‌دم، یک باغ زخم‌تر، زیبا مثل غروب دهکده، سبز سرخ، از جاده قدیم دیگر آثار وی است.

کتاب صوتی دل‌ نخواهی در بردارنده‌ گزیده‌ای از اشعار، محمدحسین انصاری‌نژاد در قالب‌های قصیده، غزل، رباعی، دوبیتی، نوسروده‌ها است و ترانه نماهنگ علمدار حرم وی نیز در خصوص زندگی اولین شهید مدافع حرم استان بوشهر شهید محمد احمدی جوان تهیه و تولید شده است.

«گیسوان کابلی» وی نیز نمونه‌ای از حرکت‌های فرهنگی در میان جامعه ایران برای نشان دادن پیوند‌ها میان فارسی زبانان به ویژه با کشور همسایه شرقی یعنی افغانستان است؛ کتابی متفاوت که در فضای افغانستان شکل گرفته است.

 

 

*** شاعری که تحسین رهبری را بر انگیخت

 

 

جهت تجلیل از مقام ادبی و فرهنگی دکتر محمد حسین انصاری‌نژاد همایش‌های زیادی با حضور چهره‌های شاخص ادبی کشور از جمله حدادعادل، موسوی گرمارودی، غلامرضا کافی، علیرضا قزوه و … برای تجلیل از او برگزار شده است.

‌شاعر نام آشنای انقلاب و پدیده شعر معاصر القابی است که رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی استاد حداد عادل حین اهدای کتب او به رهبر انقلاب به این شاعر جنوبی لقب داده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پنجاه و سومین مراسم «شب شاعر» ویژه پاسداشت «محمدحسین انصاری‌نژاد» با حضور غلامعلی حدادعادل، میلاد عرفان‌پور، محمد مهدی سیار، مصطفی محدثی خراسانی، حسین اسرافیلی و دیگر شعرا، در پیامی که توسط حداد عادل خوانده شد انصاری نژاد را شاعری بسیار خوب معرفی  و وی را تحسین کرد.

آری چهار بار شعرخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب که آخرین آن امسال نوروز ۱۴۰۲ بود و تقدیر به عنوان شاعر انقلاب با پیام رهبر معظم انقلاب تنها گوشه‌ای از ویترین پربار افتخارات انصاری نژاد است و پایان نامه‌های بسیاری نیز بر محور آثار وی تهیه شده که از جمله آنها تلمیحات و ارجاعات تاریخی در شعر انصاری‌نژاد است.

در آیین نکوداشت این شاعر که سال ۱۴۰۰ برگزار شد، رهبر انقلاب در پیامی فرمود: «آقای انصاری‌نژاد خوب شعر می‌گوید، بسیار خوب شعر می‌گوید و در آینده قابلیت بهتر شدن را دارد.»

 پیش‌تر نیز مقام معظم رهبری چندین بار شعر وی را مورد تحسین قرار داده بودند که از جمله آنها زمانی است که در دیداری به محمدمهدی عبداللهی از شاعران کشورمان، فرموده بودند: «حال ایشان چطور است، من آقای انصاری‌نژاد را خوب می‌شناسم و کارهای ایشان بسیار خوب است، به ایشان سلام بنده را برسانید.»

اسفند سال ۱۴۰۱ پس از بررسی سوابق و فعالیت‌‌‌های ادبی حجت‌الاسلام «محمدحسین انصاری‌نژاد» از سوی شورای ارزیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، در رشته شعر گواهینامه درجه یک هنری دریافت کرد که معادل مدرک دکتری است.

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه