کد خبر:280081
پ
میرتاج الدینی سروش
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگوی اختصاصی با سروش تشریح کرد

برنامه هفتم توسعه؛ بایدها و نبایدها/ ضرورت شناسایی دقیق و رفع موانع موجود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عدم تحقق ۷۰ درصدی برنامه ششم، بر لزوم قابل دسترسی و تحقق بودن تدوین برنامه هفتم، تاکید کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عدم تحقق ۷۰ درصدی برنامه ششم، بر لزوم قابل دسترسی و تحقق بودن تدوین برنامه هفتم، تاکید کرد.

 

*** برنامه هفتم توسعه

 

به گزارش سروش، همواره عدم تحقق کامل برنامه توسعه‌ای ۵ ساله یکی از انتقادات اصلی و مهم فعالان و کارشناسان اقتصادی بوده است.

به عنوان مثال براساس گفته برخی از نمایندگان مجلس برنامه ششم توسعه در تحقق ۷۰ درصد از اهداف خود موفق نبوده است.

لذا ضرورت پیدا می‌کند دولتمردان در تدوین برنامه هفتم از تجربیات قبلی استفاده کنند تا شاهد تحقق کامل برنامه هفتم توسعه باشیم.

به گفته کارشناسان یکی از بزرگترین مشکلات برنامه‌های توسعه‌ای، در عدم تدوین شفاف آنها، بدون در نظر گرفتن منابع، زمان و امکانات لازم برای رسیدن به هدف است.

بنابراین لازمه تحقق کامل برنامه هفتم توسعه، شناسایی دقیق و رفع موانع موجود است که مجلس باید با کار کارشناسی دقیق و به دور از هرگونه شتاب زدگی اعمال کند.

خبرنگار سروش با توجه به اهمیت موضوع و به جهت شناخت هرچه بیشتر بایدها و نبایدهای برنامه هفتم توسعه گفتگوی اختصاصی را با یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** الزامات تحقق کامل برنامه هفتم توسعه

 

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در ابتدای این گفتگو در مورد مهمترین اقداماتی که در برنامه هفتم با توجه به تجربیات برنامه ششم باید لحاظ شود، اظهار داشت:

بررسی برنامه‌های ۵ ساله نشان می‌دهد که میزان تحقق این برنامه‌ها بسیار کم است.

گزارش‌ها از برنامه ششم حاکی است که حدود ۳۰ درصد آن تحقق پیدا کرده است.

بنابراین ما باید آسیب شناسی کنیم و ببینیم که چرا حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد این برنامه‌ها تحقق پیدا نمی‌کند.

لازمه این کار هم این است که مراحل برنامه هفتم را در مجلس بسیار شفاف تدوین و تصویب کنیم. 

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

این برنامه باید مساله محور باشد و مراحل انجام هر بخش به طور روشن بیان شده باشد، به طوری‌که در برش یک ساله لایحه بودجه مشخص باشد که از کدام نقطه به کدام نقطه خواهیم رسید.

 

*** ضرورت واقعی‌تر شدن برنامه‌ها

 

به گزارش سروش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان این بخش از صحبت‌های خود با تاکید بر ضرورت واقعی‌تر شدن برنامه‌ها، اظهار داشت:

لازم است برنامه هفتم واقعی‌تر و عملیاتی‌تر نوشته شود و ضروری است موانع موجود را اصلاح و آسیب‌هایی که در گذشته بوده را شناسایی کنیم تا بتوانیم برنامه هفتمی بنویسیم که قابل دسترسی و تحقق باشد و حداقل بیش از ۵۰ درصد آن تحقق پیدا کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه