کد خبر:280210
پ
خطیبی سروش
عضو سازمان نظام مهندسی تهران:

ترک فعل دادستانی و وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی در اجرای مواد ۱۹ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان/ مدیران ما در عمل هیچ اعتقادی به پیشگیری قبل از درمان ندارند/ مدیران متخلف باید پاسخ دهند

عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به ترک فعل دادستانی و وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی در اجرای مواد ۱۹ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان، خواستار پاسخگویی مدیران متخلف به دلیل اجرا نکردن قانون طی سال‌های گذشته شد.

عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به ترک فعل دادستانی و وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی در اجرای مواد ۱۹ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان، خواستار پاسخگویی مدیران متخلف به دلیل اجرا نکردن قانون طی سال‌های گذشته شد.

 

*** مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در سال ۱۳۷۰ مبنی بر صرفه جویی در مصرف انرژی به تصویب هیئت وزیران رسید و اجرای آن در ساختمان‌های کشور الزامی شد.

اما اکثر مردم بر این باورند که اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مبنی بر بهینه‌سازی مصرف سوخت، سبب افزایش هزینه‌های ساختمان می‌شود و این در حالی است که چنانچه این مبحث در ساختمان به‌ درستی اجرا شود، علاوه براینکه هزینه‌های اولیه ساخت را کاهش می‌دهد، با توجه به صرفه‌جویی انجام شده در هزینه‌های بهره‌برداری و مصرف انرژی ساختمان، برای مصرف‌کننده سودآور نیز خواهد بود.

این باور اشتباه و به گفته کارشناسان و مهندسان ساختمان عدم نظارت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در اجرای این مبحث منجر شده تا مصرف انرژی در بخش خانگی افزایش قابل توجهی داشته باشد.

این در شرایطی است که صنایع کشور در زمستان با قطع گاز و در تابستان با قطع آب و برق مواجه‌اند که این می‌تواند به صنعت کشور آسیب بزند.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت موضوع و به جهت بررسی هرچه بیشتر ابعاد آن، گفتگوی اختصاصی را با یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی تهران انجام داده و از وی پیگیر دلایل عدم اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در کشور شده است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** ترک فعل مسئولان در اجرای مواد ۱۹ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان

 

بیژن خطیبی در ابتدای این گفتگو در خصوص اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در کشور، اظهار داشت:

موضوعی که امروز در کشور با آن دست به گریبان هستیم موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی است.

در ساختمان سازی دو مرحله برای صرفه جویی در مصرف انرژی داریم که یکی از زمانی است که شهرداری‌ها پروانه ساخت را صادر می‌کنند و تا زمانی که ساختمان ساخته می‌شود ادامه دارد و مرحله دوم زمانی است که ساختمان آماده بهره برداری می‌شود و به مصرف کننده و بهره بردار تحویل داده می‌شود.

در هر دو مرحله وزارت راه و شهرسازی در دفترچه‌های تدوین مقررات ملی ساختمان، مبحث ۱۹ را به این امر اختصاص داده است، که در مرحله اول یعنی در زمان ساخت با موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی آمده است و از زمانی که به مصرف کننده و بهره بردار تحویل داده می‌شود مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان با موضوع مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها را در دست اجرا و تنظیم و بهره برداری داریم.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

موضوعی که سالیان سال در کشور با آن دست به گریبان هستیم موضوع ترک فعل مدیران و عدم ورود مراجع قانونی نظیر دادستانی به این موضوع است و دلیل آن، این است که از سال ۱۳۸۹ که آخرین ویرایش مبحث ۱۹ با موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی انجام شد، این بحث در کشور به طور کامل اجرایی نشد و در حال حاضر نیز اگر یک بررسی دقیق انجام دهیم کمتر از ۵۰% موارد اجرا می‌شود.

بنابراین ترک فعل مدیران در بحث اجرایی این مبحث به وضوح دیده می‌شود و هر سال با کمبود منابع انرژی این را بیشتر احراز می‌کنیم و شاهد مشکلاتی که برای مردم ایجاد می‌کند هستیم، به ویژه امسال که در فصل زمستان دوباره با موضوع گاز دست به گریبان هستیم و در فصل تابستان نیز با موضوع برق و آب قطعا دست به گریبان خواهیم بود.

 

*** وظایف فراموش شده

 

عضو سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به وظایف بهره بردار و مصرف کننده پس از تحویل ساختمان، اضافه کرد:

در مرحله دوم که ساختمان به بهره بردار و مصرف کننده تحویل داده می‌شود، کسانی که باید بر این موضوع نظارت و پیگیری کنند شهرداری‌ها هستند که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کنند و سازمان‌های نظام مهندسی که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند.

قوه قضایییه باید ورود کند که چرا این موارد در ساختمان‌ها اجرایی نمی‌شود.

شهرداری تهران اعلام کرده از ابتدای سال ۱۴۰۲ به ساختمان‌هایی که مبحث ۱۹ با موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی را رعایت نکنند پایان کار نمی‌دهد.

از سال ۱۳۸۹ تا کنون همه مدیران کجا بودند؟ حتما باید در کشور به مشکلی بر بخوریم تا ورود کنند؟

همچنین در مبحث ۲۲ مراقبت و نگهداری که وظیفه مصرف کننده و مالک خانه است و باید بعد از بهره برداری رعایت شود اصلا اجرا نمی‌شود و شاهدیم هر تغییراتی که می‌خواهند در ساختمان‌ها ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال رسیدگی به موتورخانه و تاسیسات مکانیکی و برقی مخصوصا سرمایش و گرمایش اصلا رعایت نمی‌شود و بازرسی روی این موارد نیز انجام نمی‌گردد.

 

خطیبی در ادامه، افزود:

در همه جای دنیا ساختمان‌ها سالیانه بازرسی می‌شوند.

با وجود این که مبحث ۲۲ با عنوان مراقبت و نگهداری از ساختمان سالیان سال است که ابلاغ شده ولی حتی آیین نامه اجراییش از سوی وزارت راه و شهرسازی تا کنون تدوین و ابلاغ نشده است.

همواره در کشور یاد گرفتیم درمان اولویت بر پیشگیری دارد در صورتی که در علم جهانی پیشگیری مقدم بر درمان است.

مسئولین کشور زمانی که وقت شعار دادن می‌رسد اصل پیشگیری مقدم بر درمان را همیشه ابراز می‌کنند اما در عمل هر مدیری که بر سر کار می‌آید درمان را بر پیشگیری مقدم می‌داند.

دلیل این اقدام نیز این است که طول دوره های مدیری کم است، مسئولین وقت می‌خواهند سریعا نتیجه بگیرند و حاضر به پاسخگویی نیستند.

اینجا است که دادستان کل کشور که این همه در فضای مجازی، مطبوعات و رسانه‌ها حضور پیدا می‌کند باید موضوع ترک فعل و موضوع رسیدگی به این بحث‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

 

*** تکرار اشتباهات تکراری!

 

وی همچنین با بیان اینکه در کشور حادثه‌هایی مانند پلاسکو کم نداشتیم، بیان داشت:

زمانی که حادثه پلاسکو رخ داد صدا و سیما، مطبوعات، رسانه‌ها و همه و همه شروع کردند و یک موج شش ماهه ایجاد شد و بعد از مدتی تمام شد.

این موج رسانه‌ای مجدد در حادثه بعدی که در کلینیک سینا اطهر رخ داد و تعدادی کشته داد و بعد رفت تا زمانی که حادثه متروپل اتفاق افتاد.

در حال حاضر نیز برای متروپل رأی قطعی صادر می‌کند و عده‌ای را به زندان می‌فرستند و دوباره به دست فراموشی سپرده می‌شود.

 

عضو سازمان نظام مهندسی تهران همچنین، اضافه کرد:

در بحث گاز نیز به همین شکل است و هر ساله با موضوع گاز مواجهیم.

به شما قول می‌دهم در سال ۱۴۰۲ در بحث برق و کمبود آب نیز همین اتفاق رخ خواهد داد و در تابستان همه مصاحبه‌های مطبوعاتی انجام می‌دهند و

اظهارنظر و دوباره به دست فراموشی سپرده می‌شود تا زمستان.

امیدوارم با ورود دادستانی به موضوع بتوانیم به کشور و مردممان خدمت کنیم.

 

*** کدام دستگاه مرتک ترک فعل شدند؟

 

خطیبی در خصوص دستگاه‌های خاطی در خصوص اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، تاکید کرد:

دستگاه‌هایی که مسئول ترک فعل هستند ۱ دادستانی است؛ چون وظیفه نظارتی و رسیدگی بر عملکرد مدیران را بر عهده دارد، ۲ وزارت کشور و زیرمجموعه‌های آن یعنی شهرداری‌ها و ۳ وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن که نظام‌های مهندسی می‌باشند.

 

*** الزامات اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در کشور چیست؟

 

به گزارش سروش، عضو سازمان نظام مهندسی تهران در پایان و پیرامون الزامات اجرای این مهم در کشور، تشریح کرد:

الزامات تحقق این مهم در کشور اجرای صحیح مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در کشور است؛ یعنی شهرداری‌ها که به عنوان یک نهاد حاکمیتی هستند ورود کند و ساختمان‌ها را در طراحی کنترل کنند.

همچنین اگر در سازمان نظام مهندسی دو مدیر را دستگیر کرده و ببرند تا پاسخگو باشند، درس عبرتی برای مدیران بعدی می‌شود.

در حال حاضر در کشور عادی انگاری شده و برای وزیر، مدیر و هیئت مدیره هیچ اتفاقی در کشور نمی‌افتد.

لذا مدیران به این فکر می‌کنند که باید در کوتاه مدت اقدامی انجام دهند و سپس بروند.

مثلا در شرکت ملی گاز، هم و غمشان این است که امسال گاز را برسانند و اینکه برای سال بعد چه اتفاقی می افتد مدیر می‌گوید معلوم نیست پشت این میز باشم یا نباشم و این بزرگ ترین مشکلی است که در کشور داریم.

موارد خیلی خوبی در مبحث ۱۹ وجود دارد مثل بحث عایق بندی سیستم‌های سرمایش گرمایش، در بحث انرژی برق موضوع هوشمندسازی در فضاهای مشاعات است و بسیاری موارد دیگر که اگر رعایت شوند کمک زیادی می کند.

۴۰% مصرف انرژی کشور در بحث ساختمان است و اگر ۲۰ – ۳۰% به این موضوع کمک شود صرفه جویی بسیار زیادی داریم.

افزون بر این باید به فکر نسل آینده باشیم؛ چون اگر قرار باشد در یک افق چهار پنج ساله ۱۰ ۲۰% به جمعیت اضافه شود هر روز آب، برق و گاز نداریم و همگی باید بنشینیم و بگوییم که چه کار کنیم؟!

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه