کد خبر:300696
پ
article (9)
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در افتتاحیه «نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال» ویژه نخبگان:

تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال صندوق نوآوری تا سقف ۹۰۰ میلیون تومان به شرط جذب نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان

«نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال» ویژه نخبگان، امروز چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، به همت صندوق نوآوری و با همکاری بنیاد نخبگان استان تهران در محل این صندوق برگزار شد.

«نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال» ویژه نخبگان، امروز چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، به همت صندوق نوآوری و با همکاری بنیاد نخبگان استان تهران در محل این صندوق برگزار شد.

 

 

*** تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال صندوق نوآوری تا سقف ۹۰۰ میلیون تومان به شرط جذب نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان
 

به گزارش سروش، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه یک روزه که با هدف جذب نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نمایشگاه یک روزه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان گفت: اقدام مبارک صندوق نوآوری و شکوفایی با مدیریت شایسته دکتر خیاطیان را می‌ستاییم و حضور ایشان در این صندوق را یک فرصت استثنایی می‌دانیم.

 

 

وزیر علوم افزود:

بنیاد نخبگان در مسیر فعالیت خود، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. شاکریم که این بنیاد در همه استان‌های کشور دارای نخبگان بسیاری است و امروز شاهد ارتباط نخبگان با شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

 

 

زلفی‌گل تاکید کرد:

ما به حضور نخبگان در قوای سه‌گانه نیاز داریم. نخبگان همواره کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن به هدف انتخاب می‌کنند و بیشترین آورده را با کمترین هزینه برای کشور به ارمغان می‌آورند. 

 

 

وی گفت:

نخبگان انتظار دارند جایی قرار گیرند که احساس اثربخشی داشته باشند تا بتوانند ثروت تولید کنند. 
وزیر علوم همچنین خواهان این موضوع شد که برای هر نخبه پذیرفته شده در دانشگاه‌های برتر، تسهیلاتی اختصاص یابد و دانشجو بورسیه شود تا دغدغه مالی نداشته باشد و آسوده خاطر فقط درس بخواند.

 

 

در ادامه این مراسم نیز دکتر محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، در سخنانی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در حوزه فناوری گفت:

نیروی انسانی، مهمترین منبع اقتصاد دانش بنیان است، به همین دلیل امروزه کشور‌ها در تلاش برای ایجاد فضای مساعد برای استعداد‌ها و نخبگان جوان هستند.

 

 

وی افزود:

خوشبختانه کشور ما با سال‌ها تلاش در زمینه آموزش، صاحب تعداد زیادی دانش‌آموخته جوان است که سرمایه‌ای برای توسعه اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌آیند.

 

 

به گفته خیاطیان، نخستین مرحله کارآفرینی فناورانه، در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد. پس از آن است که ماموریت نهاد‌هایی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز می‌شود.

 

 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه هدف اصلی این صندوق، پشتیبانی از کارآفرینی فناورانه است که در قالب تسهیلات و سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، گفت:

صندوق نوآوری برای کمک به حفظ سرمایه‌های انسانی و ایجاد و حفظ اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان، تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی ارائه می‌کند که تاکنون به ازای هر اشتغال جدید تا ۶۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا کرده‌ایم و در صورت جذب نخبگان به ازای هر نفر ۲۰۰ میلیون تومان تا سقف ۹۰۰ میلیون تومان قابل افزایش است.

 

 

خیاطیان همچنین تصریح کرد:

در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه، تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال صندوق نوآوری برای هر شرکت دانش بنیان تا سقف ۳ میلیارد تومان است و اگر شرکتی، نخبه‌ای را جذب کند این عدد تا ۵ میلیارد تومان قابل افزایش است.

 

 

دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم به تشریح خدمات این صندوق به شرکت‌های فعال در زیست‌بوم نوآوری کشور پرداخت و گفت:

قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سال ۱۳۸۹ در مجلس تصویب شد؛ یکی از بند‌های این قانون شکل‌گیری یک صندوق با سرمایه اولیه ۳۰۰۰ میلیارد تومان بود که وظیفه‌اش تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان است.

 

 

وی با بیان اینکه امروز بالغ بر ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت:

فروش این شرکت‌ها امروز از ۵۱۷ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

 

 

ملکی‌فر افزود:

قریب به نیمی از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق، الکترونیک و مخابرات مشغول به فعالیت هستند.

 

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خاطرنشان کرد:

صندوق نوآوری بالغ بر ۸۰ خدمت مختلف به شرکت‌های دانش بنیان و فناور ارائه می‌کند که شامل ۲۰ مدل تسهیلات، ۷ مدل ضمانت‌نامه، ۸ خدمت در حوزه سرمایه‌گذاری و ۴۴ خدمت در حوزه توانمندسازی است.

 

 

وی در پایان اعلام کرد:

هدف صندوق نوآوری از برگزاری این نمایشگاه، قرار دادن ۴۶۶ فرصت شغلی در ۲۰۰ عنوان شغلی به جامعه نخبگان کشور است.

 

 

*** نخبگان با الگو گرفتن از شرکت‌های دانش بنیان، کارآفرین باشند
 

 

دکتر حیدر مفتاحی‌زاده، رییس بنیاد نخبگان استان تهران نیز دیگر سخنران این رویداد بود که ضمن تقدیر از صندوق نوآوری و شکوفایی برای برپایی نمایشگاه یک روزه تخصصی «کار و اشتغال» ویژه نخبگان گفت: نخبگان از بستر دانشگاه پرورش پیدا کردند و ما بهترین پرورش یافتگان را در بنیاد نخبگان داریم.

 

 

مفتاحی‎‌زاده تصریح کرد: دو خبر نویدبخش در حوزه بنیاد نخبگان داریم: یکی اینکه به اعضای کلیدی و نقش‌آفرینان اصلی جذب شده در شرکت‌های دانش بنیان امتیاز نخبگی تعلق می‌گیرد و دوم اینکه قصد داریم نقش موثرتری در زیست‌بوم نوآوری کشور ایفا کنیم تا نخبگان بتوانند اثرگذارتر ظاهر شوند.

 

 

رییس بنیاد نخبگان استان تهران خاطرنشان کرد:

نخبگان غیر از کارمندی در شرکت‌های دانش بنیان باید بکوشند تا با الگو گرفتن از این شرکت‌ها خود کارآفرین باشند.

 

 

وی افزود: بنده به جذب نخبگان در بخش دولتی اعتقاد چندانی ندارم. بهتر است نخبگان در بخش خصوصی که بروکراسی کمتری دارد مشغول شوند تا بهتر توانمندی‌هایشان را نشان دهند.

 

 

در حاشیه این رویداد نیز نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال با حضور ۳۲ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و الکترونیک و مخابرات، برپا و ۴۶۶ فرصت شغلی در ۲۰۰ عنوان شغلی عرضه شد که عمده این عناوین شغلی عبارتند از: برنامه نویس، کارشناس شبکه و IT، حسابدار، اکانت منیجر، کارشناس پشتیبانی و امور مشتریان، کارشناس جذب و استخدام، مدیر توسعه محصول، کارشناس سئو و گرافیست.

 

 

 

انتهای پیام///