کد خبر:299904
پ
۱۳۹۳۱۱۰۶۱۲۱۳۴۰۸۱۱۴۶۰۴۰۸۴
سروش گزارش می‌دهد:

تصرف ۹۲۵ هکتار از اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

بر اساس گزارش سازمان حسابرسی ۹۲۵ هکتار از اراضی موسوم به ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی در تصرف دیگران است. درآمدهای سازمان بنادر در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۳۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

بر اساس گزارش سازمان حسابرسی ۹۲۵ هکتار از اراضی موسوم به ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی در تصرف دیگران است. درآمدهای سازمان بنادر در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۳۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 

 

*** تصرف ۹۲۵ هکتار از اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی
 

 

به گزارش سروش،‌ در بخشی از گزارش سازمان حسابرسی از سازمان بنادر و دریانوردی آمده است: در رسیدگی‌های انجام شده در خصوص وضعیت مالکیت دارایی‌های ثابت مشهود نشان از عدم وجود اسناد مالکیت ۲ قطعه زمین به مساحت ۳۶٫۵ هکتار، ۲ دستگاه ساختمان به مساحت عرصه ۶۴۷ و ۷۵۲ مترمربع در استان‌های خوزستان، بوشهر و گیلان و ۸۲۱٫۳ هکتار اراضی استحصال شده در بنادر بوشهر، چابهار، خارگ و شهید رجایی است.

همچنین ۹۲۵  هکتار از اراضی موسوم به ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی و ۲۵۴ هکتار از اراضی بندر شهید باهنر در تصرف دیگران است. در خصوص بخشی از اراضی استحصال شده و اسکله صیادی قدیمی بندر انزلی توسط اداره کل منابع طبیعی اقامه دعوی شده که پیگیری‌های حقوقـی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

توجیهات کافی در خصوص تعداد ۲۴ فقره پروژه‌های در جریان تکمیل راکد جمعاً به مبلغ ۶۳۹ میلیارد ریال به سازمان حسابرسی ارائه نشده است. مضافاً ۷۳ فقره پروژه‌هایی که به شکل ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) امضا شده، تعهدات اشخاص طرف قرارداد از لحاظ آماده‌سازی زمین،‌ نصب تجهیزات، سوله و غیره و پرداخت اجاره‌بها انجام نشده است، از جمله شرکت‌های برادران مجدپور، شکر نوین خلیج‌فارس و پاسارگاد نور آسا در بندر امام، شرکت‌های بناگستر کرانه، بیناس انرژی و آفاق جهان‌گستر بندر در بندر شهید رجایی، شرکت‌های پتروسازان لیپار، چابهار پالایش صنعت و شرکت مرجان شمال و جنوب در بندر چابهار و در بنادر بوشهر، نوشهر، انزلی و امیرآباد.

 

 

در بخش دیگری از گزارش سازمان حسابرسی درآمدهای عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۳۴ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۳۹۰ ریال (حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان) اعلام شده است. این رقم تقریباً ۳۴۰۰ میلیارد تومان بیشتر از درآمدهای سال ۱۴۰۰ است.

در سال مالی مورد گزارش مبلغ ۲۹۴۵ میلیارد ریال (سال‌های مالی قبل مبلغ ۵۱۹۶ میلیارد ریال) سود حساب‌های بانکی مربوط به پیش‌پرداخت پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار پرداختی به شرکت آریا بنادر ایرانیان (پیمانکار پروژه) علی‌رغم آن‌که طبق قرارداد مذکور متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی است به‌جای شناسایی به‌عنوان درآمد در سرفصل اندوخته سرمایه‌ای منظور شده است. رویه‌های موردعمل از صحت لازم برخوردار نبوده و برخلاف استانداردهای حسابداری است.

بابت مالیات تکلیفی سال‌های ۸۹ و ۹۰ مالیات حقوق و مالیات و عوارض بر ارزش‌افزوده سال ۱۴۰۰ جمعاً ۴۴۴۶ میلیارد ریال شامل ۳۴۲۱ میلیارد ریال اصل و ۱۰۲۵ میلیارد ریال جرائم مطالبه شده که مورد اعتراض سازمان بنادر  قرار گرفته و در جریان پیگیری است.

همانگونه که در یادداشت‌های توضیحی ۲-۱-۳۰ تا ۱۰-۱-۳۰ منعکس شده در نتیجه دعاوی مطروحه محاکم قضایی سازمان بنادر و دریانوردی محکوم به پرداخت ۳۴۷۳ میلیارد ریال شده که نسبت به مبلغ ۴۶۳ میلیارد ریال از ادعای فوق از طریق اعاده دادرسی در حال پیگیری است. اقدامات به‌عمل آمده نسبت به ۳۰۱۰ میلیارد ریال نیز در مرحله تجدیدنظر خواهی است.

 

 

 

انتهای پیام///