کد خبر:297346
پ
۶۲۸۶۵۷۱۷
سروش گزارش می‌دهد:

جمهوری خودخوانده قره‌باغ منحل شد

حکم صادره از سوی «سامول شهرامانیان» رئیس منطقه قره‌باغ (آرتساخ) در اوایل مهر ماه با موضوع انحلال این جمهوری خودخوانده، از امروز دوشنبه اول ژانویه اجرایی شد.

حکم صادره از سوی «سامول شهرامانیان» رئیس منطقه قره‌باغ (آرتساخ) در اوایل مهر ماه با موضوع انحلال این جمهوری خودخوانده، از امروز دوشنبه اول ژانویه اجرایی شد.

 

 

*** جمهوری خودخوانده قره‌باغ منحل شد

 

 

به گزارش سروش، سامول شهرامانیان رئیس جمهوری خودخوانده و به رسمیت شناخته‌نشده قره‌باغ روز ۲۸ سپتامبر (ششم مهر) و ۹ روز بعد از آنکه تنش‌ها در این منطقه بار دیگر بالا گرفت، حکمی را برای پایان دادن به این جمهوری امضا کرد.

به نوشته خبرگزاری تاس، در این حکم مشخصا از جمعیت قره‌باغ خواسته شد شرایط پیشنهادی باکو برای ادغام مجدد با جمهوری آذربایجان را در نظر گرفته یا در صورتی که می‌خواهند به سکونت خود در همان‌جا ادامه دهند.

روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳ تنش‌ها در منطقه قره باغ بار دیگر تشدید شد اما یک روز بعد یک توافق آتش‌بس حاصل شد.

مقام‌های جمهوری آذربایجان و نمایندگان ارامنه قره باغ روز ۲۱ سپتامبر نشستی را در شهر یِولاخ در جمهوری آذربایجان با هدف بحث در مورد مسائل مربوط به یکپارچه‌سازی برگزار کردند.

روز ۱۵ اکتبر «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان پرچم کشورش را در شهر خانکندی (استپاناکرت) در قره باغ بالا برد.

طبق اعلام دولت ارمنستان، بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر از ساکنان آواره شده قره‌باغ به ارمنستان نقل مکان کرده‌اند.

جمعیت این منطقه تا همین چند وقت پیش حدود ۱۲۰۰۰۰ نفر برآورد  شده بود.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای ارمنستان و هم جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا افتاد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و اواخر شهریور ماه گذشته نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری آرمنستان مبنی بر خلع‌سلاح این منطقه تن دادند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه