کد خبر:292576
پ
پاک فطرت
نماینده مردم شیراز در مجلس:

حجم احکام برنامه هفتم توسعه ۲.۵ برابر و ارقام هزینه‌ها در آن ۱۶ هزار همت افزایش پیدا کرده است/ چرا در برنامه هفتم نظام پرداخت‌ها و استخدام ضابطه‌مند نشده است؟/ در برنامه هفتم توسعه بیشتر کلی‌گویی شده است

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه حجم احکام برنامه هفتم توسعه ۲.۵ برابر و ارقام هزینه‌ها در آن ۱۶ هزار همت افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد در برنامه هفتم توسعه بیشتر کلی‌گویی شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه حجم احکام برنامه هفتم توسعه ۲.۵ برابر و ارقام هزینه‌ها در آن ۱۶ هزار همت افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد در برنامه هفتم توسعه بیشتر کلی‌گویی شده است.

 

 

*** اشکالات برنامه هفتم
 

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، علیرضا پاک فطرت در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت:

امروز یک روز تاریخی است که در آن سرنوشت ۵ سال آینده کشور را رقم می‌زنیم و امیدوارم برنامه هفتم توسعه با تفکر دفاع مقدس تهیه شود چرا که این برنامه باید بتواند یک افق روشنی برای آینده کشور رقم بزند.

امروز ما در حالی برای ۵ سال آینده کشور برنامه‌ریزی می‌کنیم که اگر یک کودکی امروز متولد شود در ۵ سال آینده اگر این برنامه جامع نباشد ظلم به وی کرده‌ایم ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که سرعت علم هر ۵ سال دو برابر می‌شود یعنی ما باید برنامه‌ای تصویب کنیم که در ۵ سال آینده، توسعه علمی دوبرابری را در زندگی مردم شاهد باشیم.

هوش مصنوعی چه تأثیری در زندگی آینده ایرانیان و اقتصاد دو سال آینده کشور دارد؟ این موضوعی است که باید در این برنامه مشخص شود ضمن اینکه باید توجه شود که چه کسی قرار است این برنامه را اجرا کند. اگر رئیس جمهور باید آن را مدیریت کند که برنامه ششم توسعه برنامه خوبی بود اما چرا اجرا نشد و چرا از رئیس جمهور سابق در این زمینه سوال نشد که قرار بود بر اساس این برنامه، رشد اقتصادی کشور ۸ درصد باشد، چرا در پایان برنامه تنها نیم درصد رشد اقتصادی داشتیم.

 

 

وی در ادامه و با بیان اینکه آیا در برنامه هفتم توسعه نظام شایسته‌سالاری به خوبی تعریف و ضابطه‌مند شده است، بیان داشت:

مدیر در تراز انقلاب اسلامی در این برنامه چگونه تعریف شده و قرار است در گام دوم انقلاب چه جایگاهی داشته باشد آن هم در شرایطی که مشکل امروز کشور مدیریتی است چرا که مدیران سر جای خود نبوده و بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب نشده‌اند اما این موضوع در برنامه هفتم توسعه نیز مغفول مانده است.

در حوزه انرژی مسائلی که در برنامه هفتم توسعه آورده شده بیشتر ارشادی است و مصرف انرژی همچون آب، برق، گاز و بنزین بسیار بالا اما راندمان بسیار پایین است و متأسفانه در برنامه هفتم راهکارها اثرپذیری ندارد بنابراین باز ناچار می‌شویم در تابستان برق و در زمستان گاز کارخانه‌ها را قطع کنیم و تولید را رها کنیم.

آلودگی هوا موضوعی است که در برنامه هفتم ضعیف به آن پرداخته شده است و این در حالی است که آلودگی هوا بعد از دخانیات دومین عامل مرگ و میر در کشور بوده کما اینکه ایران در این زمینه رتبه ۲۴ را در بین ۱۳۱ کشور کسب کرده است و این مشکل سالانه خسارات زیادی را برای کشور رقم می‌زند.

 

 

*** ارتقاء نظام علمی، فناوری و پژوهشی 
 

 

پاک فطرت در ادامه، افزود:

ارتقاء نظام علمی، فناوری و پژوهشی در برنامه بیشتر به بخش‌های رفاهی پرداخته شده است ضمن اینکه هدف کلی و اولویت اصلی برنامه هفتم بر اساس سیاست‌های کلی برنامه باید پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت باشد و نگاه جامعی به برقراری تعادل منطقه و آمایش سرزمینی داشته باشد و عدالت را با توجه به توسعه منطقه‌ای بببیند که در برنامه هفتم به این موضوع به درستی پرداخته نشده از سوی دیگر امروز بودجه بر اساس نظام چانه‌زنی توزیع می‌شود و پروژه‌ها نیز با این روش در مناطق مختلف اجرا می‌شود اما این مشکل در برنامه هفتم توسعه رفع نشده است.

در سیستم نظام اداری یک ناکارآمدی و سرگردانی وجود دارد اما در برنامه هفتم اکثر احکام مرتبط با این حوزه تکراری هستند در حالی که باید اصلاح می‌شد چرا که ایرادات زیادی در این لایحه پیرامون نظام اداری و استخدامی وجود دارد که نشان می‌دهد شناخت صحیحی از نظام اداری در این برنامه وجود ندارد؛ از سوی دیگر با توجه به وضعیت نامناسب شاخص‌های کیفیت نظام اداری در ایران ضروری است با نگاه واقع‌بینانه و مسئله‌محور در خصوص تدوین و رویکردهای اصلاح نظام اداری در لایحه اقدام شود. چرا این همه اختلاف در نظام پرداخت‌ها وجود دارد و چرا آزمون استخدامی ضابطه‌مند نشده است.

توجه به مسائل آموزشی در شرایطی که حوزه آموزشی به بیراهه می‌رود و مدرک‌گرایی در اولویت است یعنی باز هم شاهد بیکاری فارغ‌التحصیلان و افزایش نرخ بیکاری در کشور خواهیم بود، از سوی دیگر بی‌مهارتی در جامعه رو به افزایش است. در این شرایط در برنامه هفتم توسعه به حوزه فنی و حرفه‌ای و تعلم و تربیت هنرآموزان و استادکاران توجه نشده است. همچنین به‌روزرسانی تجهیزات کارگاهی مورد توجه قرار نگرفته است.

 

 

*** در برنامه هفتم توسعه بیشتر کلی‌گویی شده است 
 

 

به گزارش سروش، نماینده مردم شیرازدر مجلس در پایان و با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه بیشتر کلی‌گویی شده است، ادامه داد:

کما اینکه به امنیت مرزها در شرایطی توجه نشده که در مرزهای شرقی کشور که رها هستند شاهد سیل ورود مهاجران به کشور هستیم، همچنین در حوزه امنیت داخلی نیز لازم است نیروی انتظامی به امکانات تجهیز شده و حقوق کارکنانش افزایش پیدا کند که این موضوع در برنامه هفتم مورد توجه قرار نگرفته است.

ما برای بالا بردن قدرت پول ملی و خرید مردم نیاز به تولید داریم و رونق تولید نیز به دست کارگر در کارخانه انجام می‌شود، اگر کارمند و کارگر را تأمین نکنیم قطعاً راندمان کار پایین آمده و هزینه تولید بالا می‌رود.

در این لایحه به درمان و داروی جانبازان توجهی نشده است، همچنین به صندوق‌های توسعه ملی که واگذاری چاه‌های نفت و معادن را برای آنها قرار داده و اصل ۴۴ را برای کارخانجات قرار دادیم به گونه‌ای پرداخته شده که به نظر می‌رسد یک سازمان غیرپاسخگویی که بزرگتر از وزارت صمت است دراین برنامه ایجاد می‌شود.

در برنامه هفتم توسعه حجم احکام برنامه ۲٫۵ برابر افزایش پیدا کرده و ارقام هزینه نیز ۱۶ هزار همت افزایش پیدا کرده است اما اعداد کمی اهداف برنامه هیچ تغییری نکرده است.

 

صنایعصنعت معدن تجارتمنتخبین انتخاباتروستا کشاورزیسروشپژواکفناوری

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه