کد خبر:300687
پ
article (8)
با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و کمیته امداد صورت می‌گیرد؛ 

حمایت از ۱۰۰ طرح دانش‌بنیان به‌منظور رفع نیازهای حوزه‌های مأموریت کمیته امداد

تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و کمیته امداد با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و به‌منظور فراهم آوردن زمینه همکاری‌های سازنده برای حمایت از محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی، صبح امروز  ۱۶ بهمن ماه منعقد شد.

تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و کمیته امداد با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و به‌منظور فراهم آوردن زمینه همکاری‌های سازنده برای حمایت از محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی، صبح امروز  ۱۶ بهمن ماه منعقد شد.

 

 

 *** حمایت از ۱۰۰ طرح دانش‌بنیان به‌منظور رفع نیازهای حوزه‌های مأموریت کمیته امداد
 

 

به گزارش سروش، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق و کمیته امداد با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، سید مرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، دکتر سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه، روح‌الله ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی،  یاسر عرب‌نیا، معاون توسعه منابع و پشتیبانی، فرشاد فتوت، معاون ارتباطات و بین‌الملل، کمیل شاعری، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، همچنین دکتر مرتضی فیروزآبادی معاون رییس و مدیرعامل بنیاد حیات و مهدی روح‌اللهی مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) صبح امروز دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ در محل صندوق نوآوری برگزار شد.

این تفاهم‌نامه در راستای سیاست‌های کلی کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و به‌منظور فراهم آوردن زمینه همکاری‌های سازنده برای حمایت از محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی در سال «مهار تورم، رشد تولید»، به امضای دکتر محمدصادق خیاطیان و سید مرتضی بختیاری، روسای دو نهاد رسید.

همکاری و هم‌افزایی به‌منظور ایجاد و توسعه فرصت‌های شغلی نوآورانه برای افراد جامعه هدف کمیته‌ امداد امام‌ خمینی (ره) با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ایجاد اشتغال پایدار، موضوع اصلی این تفاهم‌نامه است.

تسهیل‎گری ورود افراد جامعه هدف کمیته‌ امداد به زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی کشور از طریق ایجاد زمینه اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری در راستای بهره‌گیری از محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور ایجاد و توسعه مشاغل نوآورانه و توانمندسازی افراد جامعه هدف کمیته‌ امداد، کمک به تأمین مالی طرح‌های دانش‌بنیان افراد جامعه هدف کمیته‌ امداد از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری تخصصی، از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه است. 

صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در قالب این تفاهم‌نامه تلاش می‌کند زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در راستای اجرای مفاد این تفاهم‌نامه و همچنین، حمایت از حداقل ۱۰۰ طرح دانش‌بنیان به‌منظور رفع نیازهای حوزه‌های مأموریت کمیته امداد، زنجیره‌های تولیدی و خدمات‌رسانی حسب چارچوب قوانین و ضوابط جاری را فراهم کند. 

 

 

*** دانش می‌تواند در کشور ثروت‌آفرینی کند
 

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به حوزه فناوری و نوآوری گفت:

امروزه پارادایم جدیدی به نام اقتصاد نوآوری به راه افتاده است. تجربه نشان داده است، کشورهایی که منبع‌محور نبوده و به سمت فناوری و نوآوری حرکت کرده‌اند، توانسته‌اند از دانش، ثروت خلق کنند. این فضا در کشور ما نیز فراهم شده و بحث اقتصاد دانش‌بنیان با پرچم‌داری مقام معظم رهبری به راه افتاده است. دانش می‌تواند در کشور ثروت‌آفرینی کند و کشور ما از لحاظ منابع انسانی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است. محور اصلی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، نیروی انسانی نخبه و خلاق است که کشور ما از این لحاظ از مزیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

خیاطیان افزود:

درحال حاضر حدود ۱۰ هزار شرکت‌ دانش‌بنیان در کشور داریم و دیگر از مرحله کمی‌سازی دانش‌بنیان‌ها عبور کرده و به حوزه اثربخشی آنها رسیده‌ایم. اکنون زمان اثربخشی و نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه اقتصادی و کمک به حل مسائل کشور فرارسیده است. بحث دانش‌بنیان‌ها از موضوعات مورد تأکید مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم است و هدف‌گذاری‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته است و باید طبق قانون و برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP باید به ۷ درصد برسد. باید از نگاه منبع‌محوری (و تکیه به منابع نفتی) فاصله گرفته و به سمت ثروت‌آفرینی از دانش حرکت کنیم.

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد:

دانش‌بنیان‌ها نقش مهمی در حل مسائل کشور دارند که نمونه اخیر آن را می‌توان در زمان همه‌گیری کرونا در کشور مشاهده کرد که نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف از جمله دستگاه ونتیلاتور، مواد ضدعفونی‌کننده، دارو و واکسن را برطرف کردند. این نقش‌آفرینی را در حوزه‌های دیگری مانند نفت، فناوری اطلاعات و کشاورزی نیز شاهد هستیم. یکی از مسائل کشور که شعار اصیل انقلاب اسلامی بوده و کمیته امداد نیز با این هدف شکل گرفته است، بحث محرومیت‌زدایی است؛ محرومیت‌زدایی امری است که با بهره‌گیری از فناوری و نوآوری قابل حل است.

 

خیاطیان تصریح کرد:

افراد در مناطق محروم و کمتربرخوردار از توانایی‌های بالایی برخوردار هستند، اما به صورت جدی به حوزه توانمندسازی و شکوفایی استعدادهای آنها ورود نکرده‌ایم. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، به این حوزه ورود کنند. با این هدف‌گذاری، تا چند سال آینده افراد تحت پوشش کمیته امداد به قدری از لحاظ فناوری و نوآوری توانمند خواهند شد که دیگر نیازی به حمایت کمیته امداد نخواهند داشت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به محورهای ۳ گانه تفاهم‌نامه میان این دو نهاد گفت:

محور نخست بحث خوداشتغالی است. تجهیزاتی توسط شرکت‌های دانش‌‌بنیان تولید می‌شوند که خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد می‌توانند از آنها استفاده کرده و زمینه اشتغال اعضای خانواده خود را فراهم کنند و این تجهیزات را می‌توانیم در قالب تسهیلاتی، در اختیار این خانواده‌ها قرار دهیم. بحث کارآفرینی، محور دوم این تفاهم‌نامه است. بسیاری از افراد تحت پوشش کمیته امداد، افراد توانمند و با استعدادی هستند که می‌توانند کارآفرین باشند. حمایت از این افراد را از طریق شتابدهنده‌ها و صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌‌های مختلف کشور دنبال می‌کنیم.

 

وی افزود:

محور سوم رفع نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان است. بسیاری از افراد تحت پوشش کمیته امداد (از جمله فرزندان مددجویان) افراد توانمند و نخبه‌ای هستند که می‌توانند در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار شوند. در صندوق نوآوری و شکوفایی وظیفه بهم‌رسانی این افراد توانمند به دانش‌بنیان‌ها را برعهده خواهیم گرفت و مشوق‌هایی را نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان برای جذب و بکارگیری این افراد لحاظ خواهیم کرد. 

 

 

*** استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای جامعه هدف کمیته امداد می‌تواند تحول‌آفرین باشد
 

 

سید مرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این مراسم گفت: 

انقلاب ما که با خون شهدا به ثمر سیده است، امانتی نزد ما است و باید از ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم. دانش‌بنیان‌ها در کشور باب جدیدی از فعالیت‌ها را باز کرده‌اند و این حوزه با پرچم‌داری مقام معظم رهبری به پیش می‌‌رود و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

 

وی افزود:

مأموریت کمیته امداد، مدد به حیات، مدد به زندگی شرافتمندانه و مدد به کار است که باید به درستی پیاده شود و منجر به تحول‌آفرینی در جامعه شود. بیانات رهبری درخصوص توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات برای تهیدستان با رعایت تکریم و حرمت آنان، باید در صدر برنامه‌های کمیته امداد قرار بگیرد. در این مسیر حق منت گذاشتن نداریم و باید به وظیفه خود عمل کنیم.

 

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده میان این نهاد و صندوق نوآوری گفت:

این تفاهم‌نامه بُعد معنوی بالایی دارد و با فراهم کردن زمینه اشتغال، به جوانان (برای تشکیل زندگی) کمک خواهد کرد. استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای جامعه هدف کمیته امداد می‌تواند تحول‌آفرین باشد. هدف از تشکیل بنیاد حیات کمیته امداد، ایجاد تحول در زمینه اشتغال جامعه هدف کمیته امداد است و محور مهم آن، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 

 

*** بسیج ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مشکلات کشور
 

 

دکتر سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم با اشاره به حمایت‌های مختلف صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:

یکی از سیاست‌های صندوق، بسیج کردن ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مسائل و مشکلات کشور است. شرکت‌های زیادی در حوزه مسائل جاری کشور از جمله آب، انرژی، دارویی و … در حال فعالیت هستند و تلاش کرده‌ایم که از این شرکت‌ها، حمایت ویژه‌ای داشته باشیم.

 

وی افزود:

یکی از اهداف تفاهم‌نامه‌ای که امروز میان صندوق نوآوری و کمیته امداد منعقد شد، استفاده از ظرفیت شرکت‌‌های دانش‌بنیان برای کمک به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و محرومیت‌زدایی از کشور است. تلاش می‌کنیم با اشکال مختلف، مددجویان را (برای توانمندسازی) به شرکت‌های دانش‌‌بنیان متصل کنیم.

 

 

*** حضور فرزندان تحت حمایت کمیته امداد در برنامه راهیان پیشرفت صندوق نوآوری 
 

 

فرشاد فتوت، معاون ارتباطات و بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با اشاره تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص اینکه عمومی بدنه جامعه باید در جریان پیشرفت‌های کشور قرار بگیرند، گفت:

جامعه باید در جریان کارهای خوب و اثربخشی که به‌ویژه در حوزه علم و فناوری کشور اتفاق می‌افتد، قرار بگیرند. صندوق نوآوری و شکوفایی در کنار وظیفه اصلی خود که تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است، به دلیل ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با شرکت‌های دانش‌بنیان، با دستاوردهای زیست‌بوم نوآوری کشور به خوبی آشنا است.

 

وی افزود:

در راستای جهاد تبیین و آشنا کردن جامعه با این دستاوردها، از ابتدای زمستان سال جاری برنامه بازدیدهای «راهیان پیشرفت» در صندوق نوآوری شکل گرفته است و گروه‌های مختلف جامعه از دستاوردها و پیشرفت‌های جوانان نخبه و تحصیل‌کرده کشور در این شرکت‌ها بازدید می‌کنند. 

 

معاون ارتباطات و بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد:

قطعا شمار زیادی از فرزندان تحت حمایت کمیته امداد در زمره نخبگان قرار دارند. می‌توانیم برنامه‌هایی برای بازدید آنها از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تدارک ببینیم تا آنها از نزدیک در جریان فعالیت‌های دانش‌بنیان‌ها قرار بگیرند. (در این مسیر) شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند با ظرفیت‌های نخبگی فرزندان تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته و از ظرفیت آنها در حوزه فعالیت خود استفاده کنند.  

 

 

*** اهمیت استفاده از نوآوری و فناوری برای ایجاد شغل با درآمد پایدار برای مددجویان 
 

 

دکتر مرتضی فیروزآبادی، معاون رییس و مدیرعامل بنیاد حیات کمیته امداد نیز در این مراسم با اشاره به مختصات جامعه هدف کمیته امداد گفت:

توانمندسازی، مهم‌ترین کاری است که باید برای جامعه هدف انجام دهیم. حدود ۹۰ درصد مخاطبان ما (بجز فرزندان تحت پوشش) کسانی هستند که تحصیلات دانشگاهی ندارند. برای ایجاد اشتغال برای این افراد ضرورت دارد که بر مشاغل خُرد و خانگی متمرکز شویم. نکته کلیدی در این بین که با بحث دانش‌بنیانی هم می‌تواند مرتبط باشد، ایجاد شغل با درآمد مناسب و پایدار است. استفاده از نوآوری و فناوری می‌تواند به ایجاد شغل با درآمد پایدار منجر شود. 

 

وی تصریح کرد:

یکی از نکاتی که در تفاهم‌نامه نیز مدنظر قرار گرفته است، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است و فرزندان (توانمند) تحت پوشش کمیته امداد می‌توانند در این شرکت‌ها مشغول به کار شوند. همچنین می‌توان از فناوری‌های توسعه‌یافته توسط شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد شغل برای مددجویان استفاده کرد. تزریق فناوری به مشاغل سنتی مانند دامداری و قالی‌بافی نیز می‌تواند جهش‌های خوبی در این حوزه ایجاد کند.

 

 

 

انتهای پیام///