کد خبر:279961
پ
IMG_20230105_112619
سروش گزارش می‌دهد:

دردسرهای درگاه ملی مجوزهای کشور برای مهندسان ناظر/ عدم پاسخگویی سازمان نظام مهندسی و مسئولین درگاه ملی مجوزها/ بلاتکلیفی مهندسان ناظر ساختمان برای تمدید پروانه مهندسی

در حالی که درگاه ملی مجوزها، برای تسهیل در فرایند صدور مجوزها و در راستای تحقق دولت الکترونیک راه‌اندازی شده است برخی از مهندسان ناظر ساختمان نسبت به فرایند و مدت زمان صدور پروانه مهندسی خود در این سامانه انتقاد کردند.

در حالی که درگاه ملی مجوزها، برای تسهیل در فرایند صدور مجوزها و در راستای تحقق دولت الکترونیک راه‌اندازی شده است برخی از مهندسان ناظر ساختمان نسبت به فرایند و مدت زمان صدور پروانه مهندسی خود در این سامانه انتقاد کردند.

 

 

*** درگاه ملی مجوزهای کشور
 

 

به گزارش سروش، به نقل از صنایع، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲ طی قانون اصلاح مواد ۱، ۶ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی هیأتی را تحت عنوان هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را پیش‌بینی نموده است که وظیفه آن حذف مقررات زائد و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با تکیه بر سه عامل کاهش زمان، کاهش هزینه و کاهش مراحل صدور است.

با توجه به نزدیکی و همبستگی اقدامات منتج به بهبود محیط کسب وکار با اهداف پیاده سازی و توسعه دولت الکترونیکی، همچنین وظیفه ذاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص و همچنین مصوبه شماره ۵۳۶۰۷ / ت ۵۰۴۴۱ ه مورخه ۱۵/۰۵/۱۳۹۳ هیأت محترم وزیران، مقرر گردید تا مرکزی جامع با عنوان “مرکز ملی پایش محیط کسب و کار” طراحی با سامانه‌های تخصصی در خصوص صدور مجوز، دریافت شکایات، پاسخ به ابهامات و سوالات و … با مدیریت راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیریت فنی زیرساختی سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد گردد.

درگاه ملی مجوزهای کشور در همین راستا و در فازهای متعدد طراحی شده است تا در نهایت بتواند حداکثر شفافیت، عدالت و ارتقاء بهره‌وری را برای بهبود محیط کسب و کار به همراه داشته باشد.

اما علیرغم موارد مذکور گویا این سامانه برای مهندسان ناظر ساختمان به جای تسهیل در فرایند صدور پروانه مهندسی تبدیل به معضلی بزرگ شده است.

برخی از مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی در انتقاد از عملکرد این سامانه با ارسال پیامی به سرویس الو صنایع مجموعه خبری صنایع، اعلام کردند علیرغم ثبت کامل مدارک مورد نیاز در درگاه ملی مجوزها برای صدور پروانه مهندسی، بعد از گذشت مدتی کماکان پروانه آنها صادر نشده است.

نکته قابل توجه در این میان این است که به گفته مهندسان ناظر فرایند ثبت پروانه مهندسی آنها در گذشته با سرعت بیشتری انجام و چنین مشکلاتی برای آنها پیش نمیامد.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت موضوع و به جهت انجام رسالت خبری خود و جلوگیری از تبعات احتمالی این مهم برای مهندسان ناظر گفتگوی اختصاصی را با یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی تهران انجام داده است که در ادامه خلاصه آن را ملاحظه خواهید نمود.

 

 

** مشکلات و چالش‌های سامانه صدور مجوزها برای مهندسان
 

 

به گزارش سروش، مسلم ولی‌پور با انتقاد از مشکلات و چالش‌هایی که سامانه صدور مجوزهای سازمان نظام مهندسی برای مهندسان ایجاد کرده، اظهار داشت:

پروانه‌های مهندسی هر ۳ سال یکبار باید تمدید شود ما پیش از راه‌اندازی سامانه صدور مجوزها مشکلی نداشتیم و یکماه قبل از منقضی شدن پروانه، مدارک و مستندات را با صرف یک روز زمان در نظام مهندسی تحویل می‌دادیم و در یک پروسه ۱۵ تا ۲۰ روزه نهایتا یکماهه، پروانه صادر و به در خانه ارسال می‌شد.

 

 

عضو نظام مهندسی تهران در ادامه افزود:

اخیرا با راه اندازی سامانه صدور مجوزها مشکلات ما نیز شروع شد و من مدتی است که کل مدارک را در این سامانه بارگذاری کردم ولی متاسفانه خبر و پاسخی از سوی سامانه داده نشده است.

این مشکل تنها مختص به من نیست و مهندسان عضو نظام مهندسی نیز این مشکل را دارند و این سامانه نه‌تنها مشکلی را کم نکرده که دردسر جدیدی برای ما ایجاد کرده است.

 

 

وی با انتقاد نسبت به چالش‌های اضافه شده در این فرایند، اضافه کرد:

نکته مهم این است که علاوه بر بارگذاری مدارک در سایت، باید حضوری هم با اصل مدارک به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنیم و مستندات را ارائه بدهیم و این موضوع مشکلی را حل نکرده و بار اضافه بر دوش اعضای سازمان نظام مهندسی گذاشته است.

من حتی با سازمان نظام مهندسی تماس گرفتم اما کسی پاسخگو نبود.

در این رابطه لازم به توضیح است که پروانه ما را وزارت راه و شهرسازی صادر می‌کند ولی دفتری که مسئول صادرکننده است در سازمان نظام مهندسی تهران در شهرک غرب قرار گرفته است.

 

 

ولی‌پور با ناامیدی از روند شکل گرفته، اظهار داشت:

من آدرسی برای پیگیری این مشکل از مسئولان سامانه صدور مجوزها ندارم و تنها هر روز اخبار را در این زمینه پیگیری می‌کنم اما عملا هم کسی پاسخگو نیست.

در واقع ما در این زمینه به مشکل خوردیم  که این مشکل تنها مشکل من نیست و دیگر مهندسان نیز که پروانه اشتغال آنها منقضی شده این مشکل را دارند.

 

 

** عدم صدور به موقع پروانه مهندسی چه تبعاتی دارد؟
 

 

به گزارش سروش، عضو سازمان نظام مهندسی تهران در پایان، اظهار داشت:

در پیگیری‌هایی که کردم از طرف بخش صدور مجوزها به من اعلام شد که به صورت حضوری پذیرش ندارند و باید از طریق سامانه مشکل را پیگیری کرد.

البته من به سامانه مراجعه کرده کرده‌ام و مدارک را هم بارگذاری نمودم و اکنون بعد از گذشت دو هفته کسی به من زنگ نزده و به سایت که مراجعه می‌کنم نوشته در انتظار بررسی کارشناس است.

پروانه شغلی من ۱۷ آذر منقضی شد و در ۱۶ آذر بارگذاری کردم و کماکان نتیجه‌ای دریافت نکردم.

گفتنی است تبعات صادر نشدن پروانه این است که سالانه سهمیه‌ای را بر اساس متراژ کاری که داریم به ما تخصیص می‌دهند اما حالا که پروانه منقضی شده عملا در سایت هیچ کار جدیدی به ما ارجاع داده نمی‌شود و سهمیه ما عملا بلااستفاده و بلااثر شده است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه