کد خبر:296015
پ
کنعانی
سخنگوی وزارت امور خارجه:

در طول جنگ غزه، آمریکا عملاً بخشی از جنگ بود/ جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در طول جنگ غزه، آمریکا عملاً بخشی از جنگ بود تاکید کرد جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در طول جنگ غزه، آمریکا عملاً بخشی از جنگ بود تاکید کرد جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کرده است.

 

 

*** در طول جنگ غزه، آمریکا عملاً بخشی از جنگ بود

 

 

به گزارش سروش، ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در طول جنگ غزه متاسفانه آمریکا عملاً بخشی از جنگ بود و شاید بتوان گفت که تمام این جنگ بود، ادامه داد:

اگر آمریکا و حمایت‌های آن نبود، این جنگ  رخ نمی‌داد.

آمریکا توان اثرگذاری بر روی رژیم صهیونسیتی برای بازدارندگی جهت جلوگیری از وقوع این جنگ را داشت ولی در طول این مدت به رژیم صهیونسیتی برای انجام جنایت در غزه چراغ سبز نشان داد.

 

 

*** جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کرده است

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد بیانیه اخیر سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت:

فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف صلح‌آمیز و در راستای حقوق جمهوری اسلامی ایران براساس NPT است.

جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کرده است.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله غنی سازی در سطوح مختلف کاملا صلح‌آمیز است و در راستای حقوق جمهوری اسلامی ایران براساس ان.پی.تی است و فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران تحت نظارت و راستی آزمایی پادمانی آژانس قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خودش براساس برجام و قطعنامه عمل کرده ولی طرف‌ها به گونه‌ای ادعا می‌کنند که گویی این ایران است که با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است.

این اظهارات با انگیزه‌های سیاسی توسط برخی طر‌ف‌ها مطرح می‌شود.

این کشورها تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کنند و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی از واقعیات اتهاماتی را علیه ایران مطرح کنند.

برجام علاوه بر ایران دارای اعضا و طرف‌های دیگر است و دارای ضمیمه‌هایی است که باید توسط همه طر‌ف‌ها اجرا شود. نمی‌توان اجرای تعهدات را از ایران صرفا طلب و خود به انجام تعهداتشان پایبند نباشند. 

 

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت:

همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات غیرسازنده برخی طرف‌ها قرار نخواهد گرفت و همکاری‌های ایران با آژانس بر مبنای توافق و بیانیه مشترک امضا شده بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت. مسیر مذاکرات هم مسیر خودش را دارد. مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است و ایران برای انجام مذاکرات و تداوم آن برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌های برجامی به توافق هیچگونه محدودیتی ندارد.

 

 

کنعانی درباره اینکه امروز روز پایان آتش‌بس است و آیا تمهیداتی برای تمدید آتش بس اندیشیده شده؟، اظهار داشت:

امروز چهارمین روز و براساس توافق اولیه روز پایانی توافق موقت موسوم به توافق آتش‌بس انسانی است.

طبیعتا به عنوان ایران خواست و انتظارمان همانند دیگر کشورها و ملت‌ها این است که جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به صورت کامل متوقف و آتش‌بس وارد روند پایدار شود و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تکرار نشود.

در گفت‌وگوها با طرف‌های منطقه‌ای و موثر که داشته و داریم این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

طرف منطقه‌ای فعال در این زمینه کشور قطر در سفر اخیر امیرعبداللهیان به دوحه به صورت مبسوط مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

مذاکرات و تلاش‌هایی که در حال انجام است این است که آتش بس شکل پایدار به خود بگیرد و تجاوز ظالمانه علیه غزه تکرار نشود.

رژیم صهیونیستی در عبور از خطوط قرمز و نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل و مقررات آمره بین‌المللی هیچ خط قرمزی را برای خود قائل نیست و نشان داد همه حقوق مصرح در منشور ملل و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو را نقض کرده و پایبند نبوده است.

خواستار پایان دادن به این تجاوز هستیم و مشورت‌های ایران با طرف‌های مختلف ادامه دارد.

 

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه بیان کرد:

در مشورت‌ها در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه این گفت‌وگوها انجام و ادامه می‌یابد. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی چون پیروزی نداشته به دنبال این است با ادامه تجاوز در پی کسب پیروزی برای خودش باشد.

امیدواریم جامعه جهانی با هشدارهای لازم به رژیم صهیونیستی و آمریکا مانع از نقش آتش‌بس و جنایات رژیم صهیونیستی شود.

دولت قطر در این خصوص تلاش‌های جدی را دارد انجام می‌دهد و امیدواریم آتش‌بس جنبه پایدار بگیرد و شاهد تکرار این درگیری و جنگ نباشیم.

 

*** واکنش سخنگو به ورود ناوهای آمریکایی به منطقه

 

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره ورود ناوهای آمریکایی به منطقه و حملات به کشتی‌های اسرائیلی و درخواست آمریکایی‌ها برای حملات تلافی جویانه علیه ایران نیز گفت:

دولت آمریکا در ارتباط با مسائل منطقه‌ای هیچ موقع نقش امنیت سازی نداشت و نقش این دولت کمک کننده به ایجاد بی ثباتی و ناامنی در منطقه بوده است.

حضور ناوگان نظامی آمریکا در منطقه را در چارچوب استمرار حمایت‌‌های دولت آمریکا و ایجاد فضای حمایتی برای رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کنیم.

ایران همواره به امنیت و ثبات در منطقه پایبند و متعهد بوده و نقش موثری را ایفا کرده است. در ارتباط با ادعاهای مقامات آمریکایی این ادعاها فرافکنانه و متمرکز بر اهداف سیاسی با هدف انحراف اذهان عمومی از واقعیات صحنه فلسطین و نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است.

افکار عمومی فریب این موج سواری رسانه‌ای دولت آمریکا و رسانه‌های آمریکایی را نخواهد خورد.

در مورد آنچه از سوی گروه‌های مقاومت در منطقه علیه رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا رخ می‌دهد قبلا هم اعلام کردیم ما نقشی در این اقدامات نداریم و واکنش طبیعی گروه‌های مقاومت در منطقه به نقش غیرقانونی آمریکا در حمایت از جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و واکنش طبیعی به حضور غیرقانونی آمریکا در خاک برخی کشورها از جمله سوریه است.

آمریکا باید مسؤولیت حضور غیرقانونی خود در منطقه و حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی را بپذیرد.

 

 

وی با بیان اینکه انصارالله اعلام کرده در حمایت از مردم فلسطین علیه اهداف رژیم صهیونیستی اقدام می‌کند، اظهار داشت:

حمایت از مردم فلسطین منحصر به مردم یمن نیست و دیگر جریانها در منطقه در چارچوب حمایت از مردم مظلوم فلسطین اقدام کرد و ملت‌های دنیا هم اقدام کردند.

حضور میلیون‌ها نفر از ملت‌های کشورهای دنیا در میادین و خیابان‌ها که همچنان ادامه دارد، نشانگر آن است که حمایت از فلسطین اکنون گستره جهانی به خود گرفته است.

انزجار از رژیم صهیونیستی یک گستره جهانی به خود گرفته است و اقدامات جنایتکارانه این رژیم علیه مردم فلسطین برای ملت‌های دنیا قابل تحمل نیست.

آنچه یمن انجام داد بخشی از واکنش طبیعی در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین است. بهتر است دولت آمریکا به خواسته ملت‌ها توجه و به آن تمکین کند. 

 

 

کنعانی درباره کمک‌رسانی به غزه، بیان داشت:

ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه در دستورکار ایران بوده است.

در توافق آتش‌بس مشخص شده روزانه چه تعداد کمک ارسال شود.

میزان تعیین شده به هیچ وجه متناسب با نیاز غزه نیست.

انتظار ایران و همه ملت‌های و کشورهای حامی فلسطین این است که ارسال کمک‌های انساندوستانه به صورت نامحدود ادامه یابد.

 

 

*** به دنبال طرد هیچ جریانی در داخل افغانستان از سازوکارهای سیاسی این کشور نیستیم

 

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشستی در مسکو با حضور جریان‌های مخالف طالبان و نگاه به مقاومت نظامی و مدنی طالبان نیز بیان کرد:

فارغ از تحولات مربوط به نشست‌ها، یک اصل اساسی داریم و آن این است که ما به دنبال کمک به تثبیت ثبات و آرامش و امنیت در افغانستان و ایجاد شرایط بهتر برای زندگی توأم با آرامش مردم افغانستان هستیم. امنیت افغانستان را امنیت ایران تلقی می‌کنیم و بی ثباتی در افغانستان محدود به مرزها و جغرافیای این کشور نخواهد شد. به مفید بودن تلاش‌ها و سازوکارهای منطقه‌ای برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان هستیم و دولتی در آنجا مستقر شود که نماینده همه ملت افغانستان باشد.

تمامی تحرکات و تلاش‌های دیپلماتیک ایران در طول دو سال و اندی گذشته در همین چارچوب تعریف شده است. اگر با مقامات دولت سرپرستی افغانستان گفت‌وگو و مذاکره می‌کنیم نظرات خود را در این جلسات بیان می‌کنیم، به دنبال طرد هیچ جریانی در داخل افغانستان از سازوکارهای سیاسی این کشور نیستیم.

به ملت افغانستان متعهدیم و همه باید کمک کنند به شکل گیری دولتی که برگرفته از همه اقشار مردم افغانستان باشد.

 

 

***  آمریکا باید تکلیف خود را روشن کند

 

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رئیس جمهور به ترکیه، بیان کرد:

این سفر در زمان خودش توسط جهات ذیربط و نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 

وی درباره همکاری ایران و ترکیه در آزادی اسرای غیرنظامی در دست حماس، اظهار داشت:

مبتنی بر درخواستی که برخی از کشورها از جمله تایلند از ایران داشتند و در گفت‌وگوهای وزرای خارجه به صورت تلفنی و حضوری در زمان دو وزیر خارجه در دوحه انجام شد و درخواست‌هایی که دیگر مقامات تایلند داشتند این موضوع مورد پیگیری ایران قرار گرفت و در همان چارچوب و نگاه انساندوستانه حماس تعدادی از شهروندان تایلندی هم از بازداشت نیروهای حماس آزاد شدند و این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت.

موضوع فلسطین از موضوعات مهم مورد توجه ایران با کشورهای دیگر از جمله ترکیه است. ترکیه نقش مهمی در موضوع فلسطین دارد و می‌تواند نقش‌های موثری را ایفا کند.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رضایت برخی سران کشورهای منطقه درباره حضور صلحبانان، نیروهای ناتو و ارتش آمریکا در غزه گفت:

کسی حق ندارد و نمی‌تواند برای ملت فلسطین تعیین تکلیف کند. راهکارهای سیاسی غیرعادلانه و یکجانبه طرفدارانه از رژیم صهیونیستی در سالیان گذشته توسط برخی کشورها از جمله آمریکا و برخی طرف‌های اروپایی به عنوان راه‌حل مطرح شد و نشان داد راه‌حل نبوده بلکه طرحی برای استمرار بحران بوده است و نتیجه آن را شاهدیم.

ایران این گونه طرح‌ها و ایده‌ها را راه‌حل نمی‌داند و این‌ها طرح‌هایی برای استمرار بحران است. این ملت فلسطین هستند که حق دارند راجع به سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ایران راهکار دموکراتیک برای بحران فلسطین پیشنهاد کرده است. 

 

وی درباره دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برای حضور در اقتصاد دریا محور و کریدورهای دریایی نیز بیان کرد: ا

این یک پروژه ملی تلقی می‌شود. نگاه راهبردی مقام معظم رهبری مورد توجه و اهتمام دولت خواهد بود و تحقق این ایده و نگاه به عنوان رویکرد راهبردی نیازمند طراحی راهبردی توسط همه دستگاه‌های دولتی است و آنچه مربوط به دستگاه دیپلماسی باشد آن را انجام خواهد داد. دولت ایران این موضوع را مورد توجه قرار داده و خواهد داد.

 

 

کنعانی درباره تحفظ ایران برای طرح دو دولتی، گفت:‌

در ارتباط با مسأله فلسطین در هر نشستی که دیدگاه‌ها و مفادی در بیانیه‌ها و اسنادو  قطعنامه در ارتباط با مسأله فلسطین وارد شو دک ه برخ لاف نگاه اصلوی و اعلام شده ایران در ارتباط با مسأله فلسسطین و راهکار حل مسأله فلسطین باشد بدون هیچ استثنیایی تحفظ خود را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم و این کار را به صورت مستمر انجام داده‌ایم.

 

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره توقیف یک کشتی صهیونیستی توسط یمن و حمله پهپادی به یک کشتی دیگر توسط انصارالله یمن و مرتبط خواندن آن به ایران اظهار داشت:

طرفی که اقدام کرده اعلام کرده و مسؤولیت آن را پذیرفته و من چه توضیحی بدهم؟ این موضوع ارتباطی با ایران ندارد. 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه