کد خبر:284426
پ
نبوی
رئیس هیات عامل ایدرو:

دلیل اصلی عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران برای خرید سهام خودروسازان چیست؟/ دلایل عمده زیانده‌شدن خودروسازان چیست؟

رئیس هیات عامل ایدرو درباره عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران برای خرید سهام خودروسازان توضیح داد.

رئیس هیات عامل ایدرو درباره عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران برای خرید سهام خودروسازان توضیح داد.

 

 

*** کسی حاضر به خرید سهام خودروسازان نیست
 

 

به گزارش سروش، علی نبوی در مورد آخرین وضعیت واگذاری سهام دولت در خودروسازان، اظهار داشت:

بحث واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها فاز دوم واگذاری است؛ در حال حاضر ما در فاز اول قرار داریم که در این فاز مقرر شده مشکل خود سهامداری یا همان سهام تودلی دو شرکت حل شود زیرا تا زمانی که مشکل خودسهامداری حل نشود نمی‌توان واگذاری سهام دولت را عملیاتی کرد.

عدد سهام دولت در خودروسازی‌ها قابل توجه نیست؛ این عدد در شرکت ایران خودرو ۵.۷ درصد و در سایپا حدود ۱۷ درصد است.

در فاز اول اقدامات زیادی را انجام دادیم و سهام داری در خودروسازان را ارزیابی کردیم و ارزش گذاری کارشناسی سهام نیز تهیه شد.

آگهی نیز منتشر کردیم اما به دلیل فضای اقتصادی حاکم بر صنعت خودروی کشور، خریداران تمایلی به حضور در این صنعت ندارند.

 

 

*** ۲ دلیل عمده زیانده شدن خودروسازان
 

 

معاون وزیر صمت در ادامه بیان کرد:

تولید و فروش صنعت خودروی کشور به نحوی است که این شرکت‌ها زیانده شده‌اند که قسمت کوچکی از این زیاندهی ناشی از عدم بهره وری در داخل مجموعه هاست و قسمت عمده نیز مربوط به مشکلات کلان صنعت خودرو و نحوه قیمت گذاری دستوری و تاکید بر آن است.

به این دلیل سهامداران و سرمایه گذاران علاقه‌ای به ورود به این بخش ندارند؛ در واقع سرمایه گذاران معتقدند وقتی تولید و فروش خودرو زیانده است دلیلی ندارد وارد این حوزه شوند.

ما با هر خریدار محتملی که فکر می‌کردیم ممکن است علاقه به ورود به این حوزه داشته باشد جلسه گذاشتیم و مذاکره کردیم اما برایند همه این جلسات این بود که تکلیف صنعت خودرو مشخص شود و وقتی این شرکت فروخته شد تولیدکننده اجازه دارد محصول را با قیمت مدنظر خود بفروشد یا اینکه قیمت به صورت دستوری تعیین خواهد شد بنابراین تا زمانی که این مشکل حل نشود هیچ خریداری اقدام به خرید سهام این دو شرکت نمی‌کند.

ما همه تلاش خود را کرده و جلسات متعددی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار کردیم؛تلاش این بود که «خروج از شمول قیمت گذاری دستوری خودروسازان» مصوب شود تلاش این بود که «خروج از شمول قیمت گذاری دستوری خودروسازان» مصوب شود.

اگر موضوع کلان اقتصادی صنعت خودرو را حل کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که سرمایه گذاران به خرید سهام تودلی خودروسازان در گام نخست تمایل پیدا کنند.

 

 

نبوی در ادامه اضافه کرد:

واگذاری سهام دولت در خودروسازان نیز در اختیار ایدرو نیست و سازمان خصوصی سازی اقدامات مربوطه را باید انجام دهد البته سازمان خصوصی سازی برای پیش بردن این سیاست، چند ماه قبل مصوب کرد که سهام‌هایی که در لیست واگذاری هستند از وثیقه خارج شوند که اقداماتی در این راستا در حال انجام است تا سهام‌ها از وثیقه خارج شده و آماده واگذاری به بخش خصوصی شوند.

به هر حال نکته مهم این است که تا وقتی مشکل خودسهامداری به عنوان مرحله نخست حل نشود، نمی‌توان در مورد واگذاری سهام دولت اقدام کرد.

 

 

*** دولت موافق لغو قیمت گذاری دستوری خودروسازان است؟ 
 

 

به گزارش سروش، رئیس هیات عامل ایدرو  در پایان در مورد اینکه دولت موافق لغو قیمت گذاری دستوری خودروسازان است؟ تصریح کرد:

تمام ارکان حکومت از جمله وزارت صمت، مجلس، شورای رقابت و… به دنبال لغو قیمت گذاری دستوری هستند اما اینکه نحوه حذف قیمت گذاری چگونه باشد در اختیار ما نیست.

منتظر هستیم مراجع تصمیم گیر، در این رابطه تصمیم بگیرند.

مشکلی در سمت عرضه سهام نداریم آگهی زده و ارزش گذاری کرده‌ایم اما در سمت تقاضا مشکل داریم زیرا کسی حاضر به خرید سهام نیست چراکه در مورد قیمت گذاری و نحوه فروش خودرو مشکل و ابهام وجود دارد.

کسی حاضر به خرید سهام نیست چراکه در مورد قیمت گذاری و نحوه فروش خودرو مشکل و ابهام وجود دارد

اگر نتوانیم اقتصاد کلان صنعت خودرو یعنی برون بنگاه را حل کنیم نباید انتظار داشته باشیم که بخش خصوصی با گرفتن درون بنگاه، اتفاق ویژه ای رقم بزند.

مهر

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه