کد خبر:286309
پ
عباسی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

دو نرخی بودن شکر منجربه ایجاد هزینه بیشتر برای مردم می شود/ اگر نرخ شکر را مناسب اعلام نکنیم کشاورزان رغبتی برای کشت چغندر پیدا نمی کنند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد اگر نرخ شکر را مناسب اعلام نکنیم کشاورزان رغبتی برای کشت چغندر پیدا نمی کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد اگر نرخ شکر را مناسب اعلام نکنیم کشاورزان رغبتی برای کشت چغندر پیدا نمی کنند.

 

 

*** برنامه مجلس برای توزیع شکر 
 

 

به گزارش سروش، علیرضا عباسی در خصوص برنامه مجلس برای توزیع شکر به نرخ دولتی اظهار کرد:

ما یک نیاز سالانه به شکر در کشور داریم که بخشی از آن در داخل کشور تامین می شود، به عنوان مثال اگر سالانه حدود ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تن نیاز به شکر داشته باشیم به طور متوسط ۱.۵ میلیون تن در داخل کشور به وسیله چغندر قند و نیشکر تولید می شود.

 

 

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ هزار تن و در برخی مواقع یک میلیون تن از این محصول وارد کشور می شود، تصریح کرد:

با این میزان شکر باید هم نیاز خانوار و هم نیاز صنف و صنعت تامین شود.

 

 

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:

با توجه به تلاطماتی که در بازار ارز اتفاق افتاد و همچنین جنگ روسیه و اُکراینی که در بحث غذایی مشکلاتی را در دنیا و همچنین کشور ما ایجاد کرد، برای تامین این محصول یکسری تمهیداتی اندیشیده شد.

 

 

*** تولید شکر 
 

 

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱.۵ میلیون تن شکر در داخل کشور تولید می شود، گفت:

مصرف سالانه شکر در کشور حدود ۲ میلیون ۳۰۰ تن است.

 

 

عباسی در خصوص افزایش تولید شکر در کشور عنوان کرد:

در این بخش باید به سمت افزایش بهره بری در حوزه کشاورزی حرکت کنیم تا بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم، سطح زیرکشت مان را شاید نتوانیم در این محصولات افزایش دهیم، اما اگر به سمت افزایش تولید در واحد سطح برویم این نیاز را می توانیم تامین کنیم.

 

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه گفت:

شورای قیمت گذاری مجلس، قیمت محصولات کشاورزی را اصلاح کرد، اکنون روند کار به گونه ای است که به سمت خودکفایی برویم، اما هنوز در این زمینه فاصله وجود دارد.

 

 

*** اجرای الگوی کشت
 

 

عباسی با اشاره به ضرورت اجرای الگوی کشت در حوزه کشاورزی گفت:

باید لیست کالاهای اساسی مورد نیاز در کشور مشخص شود و برای کشاورز تشویق و قیمت مناسب در نظر گرفته شود که به سمت تولید این کالای اساسی حرکت کند و تا وقتی این مهم عملیاتی نشود با توجه به مزیت هایی که در کشت سبزی و صیفی است، کشاورز به این سمت سوق پیدا می‌کند. 

اگر قیمت مناسب و خرید به موقع داشته باشیم و همچنین هزینه خرید محصول را به موقع به کشاورز پرداخت کنیم دیگر مشکلی در این زمینه ایجاد نمی شود ولی این عدم ثبات در برنامه ریزی و سیاست ها کشاورزان را نگران می کند.

 

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه اگر قیمت پایه شکر را مناسب اعلام نکنیم کشاورز رغبتی برای کشت چغندر پیدا نمی کند، تصریح کرد:

بنابراین باید به سمت خودکفایی در محصولات نیشکر و چغندر قند حرکت کنیم، در کنار آن در زمینه مصرف هم تمهیداتی در نظر بگیریم.

در بهمن ماه سال گذشته دولت قیمت شکر را به صورت دو نرخی اعلام کرد به این صورت که قیمت شکر برای صنف و صنعت و همچنین برای خانوار متفاوت باشد، به نظر بنده  این اقدام درستی نبود به این دلیل که در هر زمان در کشور دو نرخی بودن محصولات داشته باشیم، پایه ای برای یکسری انحرافات و فسادهای ناخواسته شکل گرفت.

سال گذشته در کمیسیون کشاورزی مجلس جلساتی در خصوص دو نرخی بودن شکر برگزار  شد و مطرح شد که دو نرخی شدن شکر نمی تواند در کاهش هزینه های خانوار به ما کمک کند چون در نهایت تمام این موارد منجر به افزایش قیمت و هزینه خانوار می شود.

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه