کد خبر:299280
پ
۱۷۰۹۹۷۹۸۱
سروش گزارش می‌دهد:

رباط‌ها و استخوان‌های ما مطابق تصورات قبلی رشد نمی‌کنند

تحقیقات جدید این باور دیرینه مبنی بر اینکه بافت‌های پیوندی مانند رباط، تاندون، استخوان و پوست از طریق کنار هم قرارگرفتن سلول‌ها در بدن تشکیل می‌شوند، زیر سوال برده است.

تحقیقات جدید این باور دیرینه مبنی بر اینکه بافت‌های پیوندی مانند رباط، تاندون، استخوان و پوست از طریق کنار هم قرارگرفتن سلول‌ها در بدن تشکیل می‌شوند، زیر سوال برده است.

 

 

*** رباط‌ها و استخوان‌های ما مطابق تصورات قبلی رشد نمی‌کنند

 

 

به گزارش سروش، تحقیقات دانشمندان دانشگاه «شمال شرقی» که در نشریه (Matter) انتشاریافته، حاکی است که بافت های ما به احتمال زیاد از طریق از هم جدا شدن سلول ها تشکیل می‌شود.

«جف روبرتی» استاد مهندسی زیستی در دانشگاه شمال شرقی در بوستون ماساچوست و از مولفان این مطالعه گفت: از دیرباز اعتقاد بر این بوده است که سلول‌های انسان با استفاده از الگوهای کدگذاری شده در «دی ان ای»، بافت‌ها را کنار هم می‌آورند و شکل می دهند.

وی افزود: واقعا درک نمی کنیم که چگونه سلول‌های ریز با همکاری مولکول های بسیار کوچکتر از خود آنها قادرند این الگوهای زیبا و کارآمد را از لحاظ مکانیکی برقرار و ایجاد کنند. این فرضیه از دیرباز رایج بوده است که سلول ها اساسا” بطور منفرد بافت‌ها را با استفاده از یک الگو یا الگوریتم به شکل رسوب یا ته‌نشین ایجاد می‌کنند.

این محقق تصریح کرد: این فقط یک نظریه است.

روبرتی و سه پژوهشگر همکار او اکنون این نظریه را به چالش کشیده و مدارکی ارائه کرده‌اند که کلاژن پروتئین اصلی تشکیل دهنده بخش زیادی از بافت های ما از پیش توسط سلول ها ساخته و رسوب‌گذاری نمی شود، بلکه به این شکل ایجاد می شود که سلول های بدن از طریق همکاری از یکدیگر جدا و دور می شوند.

این تیم تحقیقاتی برای این کار مطالعاتی با استفاده از سلول های انسانی اهداشده یک مدل از قرنیه انسانی تولید کردند. آنها با استفاده از میکروسکوپ های دقیق و سایر ابزارهای اندازه‌گیری و تشخیصی، فرایندهای بیومکانیکال روی داده در زمان شکل گیری قرنیه را مشاهده کردند.

این حقیقت که این فرایند بطور آنی و همزمان قابل مشاهده باشد، یک نکته کلیدی در این کشف است زیرا مطالعات قبلی بر تصاویر ثابت استوار بود.

آنچه محققان مشاهده کردند این بود که سلول ها از یکدیگر جدا می شوند تا بتوانند ساختارها را بسازند و در این زمینه پنج نوع منحصر به فرد از کشش ها را شناسایی کردند.

این تحقیقات برای کمک به ابداع فرایندهای درمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

 

انتهای پیام///  

منبع
سروش