کد خبر:296746
پ
مهرداد-بذرپاش
وزیر راه و شهرسازی:

رشد ۳۳ درصدی در حوزه ترانزیت/ تلاش برای احیای راه ابریشم از مسیر ایران

وزیر راه و شهرسازی از رشد ۳۳ درصدی در حوزه ترانزیت خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی از رشد ۳۳ درصدی در حوزه ترانزیت خبر داد.

 

 

*** رشد ترانزیت

 

 

به گزارش سروش، مهرداد بذرپاش در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با شعار «حمل‌ونقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصادی»، با بیان اینکه یک سال از حضورم در وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد. گفت:

یکی از اصلی‌ترین نکته‌هایی که در نمایشگاه سال گذشته مطرح کردم، ‌رشد و توسعه ترانزیت به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما در وزارت راه و شهرسازی بود.

بعد ازآن یک کلان نقشه بزرگ و معتبر به نام ایران‌راه در وزارت دنبال شد. آن نقشه حرکت ما را در توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار و راه‌های مواصلاتی به خود اخصاص دارد. اینکه ما در یک برنامه جامع تمام پروژه‌هایمان را دنبال کنیم بسیار مهم است، این یعنی وزارت راه و شهرسازی هر پروژه‌ای که را قبول نمی‌کند یا آنچه برنامه‌ریزی‌ شده را کنار نمی‌گذارد. بلکه به نقشه پیشرفت به‌عنوان پیشران پیشرفت کشور توجه خاص دارد.

 

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در یک سال اخیر ۳۳ درصد رشد ترانزیتی داشتیم،‌ افزود:

این اتفاق در حالی رخ داد که تحریم‌ها کمتر نشده، منابع ما هم افزایش پیدا نکرده بود. امروز در مذاکراتمان با کشورهای خارجی، رشد ترانززیت و جابه‌جایی  کالا و تسهیل عبور در مرزها را خواستاریم که تا اینجا محقق شده است اما این کافی نیست، اگر بخواهیم به نقش کریدوری در منطقه برسیم باید کارهای متفاوت‌تر و پیگیری‌های اساسی‌تری انجام دهیم.

برای احیای راه ابریشم که در چند سال گذشته از ما گرفته شده است باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

 

 

بذرپاش با بیان اینکه راه‌های مواصلاتی و تکمیل آنها را هم در دستور کار قرار داریم، گفت: 

ما در وزارت راه و شهرسازی، بی‌توجه به مناقشات رسانه‌ای، به کار خود ادامه می‌دهیم.

کما اینکه پروژه‌های کم‌سابقه‌ای در این مدت به بهره‌برداری رسید، از جمله پروژه همدان – سنندج به‌عنوان اصلی‌ترین راه مواصلاتی شرق کشور که قطعه‌ای ۱۴۰ کیلومتری از کریدور شرق به غرب ایران است.

همچنین پروژه بستان‌آباد به تبریز که بخش دیگری از کریدور شرق به غرب است.

 

 

وی با اشاره به قراردادهای بین‌المللی کم‌سابقه در کشور بیان کرد:

بیش از ۴۵ سال است که خط ریلی شلمچه – بصره مطرح می‌شود که می‌تواند ما را به مدیترانه و اروپا متصل کند از مسیر عراق و سوریه، از ابتدای امسال عزمی اتفاق افتاد و توافقات انجام شد و اکنون این پروژه در حال اجراست البته در پروژه‌های بین‌المللی با کشورهای دیگر، همان اندازه که ما بوروکراسی داریم، آن کشورها هم دارند که باید برای رفع و پیگیری آنها تلاش کرد.

 

 

*** قرارداد راه‌آهن رشت – آستارا در روزهای آینده امضا می‌شود

 

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌آهن رشت – آستارا بیان کرد:

ما از بندرعباس به تهران و پس از آن به رشت متصل هستیم، اما توافق رشت – آستارا قطعه مفقوده کریدور شمال به جنوب است که سال‌ها به‌دنبال راه‌اندازی آن بودیم و بالاخره در روزهای آینده قرارداد اجرایی و تجاری آن امضا خواهد شد و از ابتدای سال میلادی عملیات اجرایی آن را اجرا می‌کنیم. همچنین عملیات ریلی رشت – کاسپین در حال انجام است که بدین ترتیب از بندرعباس تا بندر کاسپین و از دریا به دریا با ریل متصل می‌شویم.

 

 

بذرپاش با اشاره به قراردادهای صدور خدمات فنی مهندسی گفت:

در ارمنستان در راستای تکمیل کریدور شمال – جنوب یک قرارداد به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار، در ترکمنستان هک توافق احداث جاده به‌طول ۲۴۰ کیلومتر توسط شرکت‌های ایرانی به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار امضا شده است برای اینکه قطعات مواصلاتی به شرکت‌های ایرانی داده شود.

همچنین توافق با کشور آذربایجان در تعریف و احداث کریدور ارس از آق‌بند تا جلفا انجام شد که بیش از ۱۵ سال به‌دلایل مختلف و مهم‌ترین آن عوامل خارجی بود، به تعویق افتاده بود اما اکنون در مراحل اجرایی آن به سر می‌بریم.

این توافقات در راستای تکمیل زنجیره‌های شمالی – جنوبی و شرقی – غربی خواهد بود و برای آیندگان تولید ثروت خواهد کرد.

قطعه میانه به اردبیل، اصفهان به شهر کرد، دورود به خرم‌آباد پروژه‌ شاهراه‌های ارتباطی است که به صورت قطعه قطعه شاید برای ما جلوه نکند اما همه آنها در راستای زنجیره ریلی ما و در راستای کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی غربی است.

 

 

وزیر راه و شهرسازی در پایان درباره ‌پروژه‌های آزادراهی نیز بیان کرد: 

بزرگ‌ترین پروژه آزادراهی کشور شیراز به اصفهان بود که به سرانجام رسید و مسیر بعد از آن، اصفهان به بوشهر تعریف شده که می‌تواند ما را به دریا متصل کند و ظرف چند ماه آینده عملیات آن هم اجرایی می‌شود.

در حوزه نگاشت نهادی، ترانزیت متولی مشخصی در نظامات نهادی ما نداشت. اما در برنامه هفتم توسعه این موضوع تصریح شد و بدین ترتیب ترانزیت دارای شان خواهد شد، در حوزه لجستیک همینطور. در عین حال که تعریف پروژه‌های جدید راهبردی در راستای ایران راه،‌ تصویب قوانین مورد نیاز برای نقش‌آفرینی در کریدورهای ترانزیتی و مذاکرات بین‌المللی برای بازگرداندن ایران به جایگاه راه ابریشم، همه در کلان‌پروژه اتفاق می‌افتد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه