کد خبر:281024
پ
ترکاشوند سروش
نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر:

زنگ خطر انرژی در کشور به صدا درآمده است/ ادامه این روند تا افق ۱۴۲۰، ایران را به یکی از وارکنندگان اصلی گاز تبدیل خواهد کرد/ ادامه این روند یعنی وابستگی و به خطر افتادن امنیت انرژی کشور + فیلم

نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به اینکه زنگ خطر انرژی در کشور به صدا درآمده است، ادامه این روند تا افق ۱۴۲۰ را تبدیل شدن ایران به یکی از وارکنندگان اصلی گاز و به خطر افتادن امنیت انرژی کشور دانست.

 

*** انرژی‌های تجدیدپذیر و ضرورت حرکت به سمت آن

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، با توجه به محدودیت‌هایی که در حال حاضر کشور در حوزه انرژی دارد، حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر ضرورت دارد اما اینکه عدم توجه به این ضرورت چه آسیب‌هایی را می‌تواند در آینده برای کشور داشته باشد، سوالی است که برآورد آن چندان سخت به نظر نمی‌رسد.

خبرنگار صنایع برای کسب اطلاع بیشتر از این وضعیت و دلایل اصلی لزوم حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین آسیب‌هایی که در عدم انتخاب این مسیر می‌تواند متوجه آینده توسعه کشور باشد، گفتگوی اختصاصی را با نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران انجام داده که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** چالش کمبود گاز و تراز منفی

 

بهنام ترکاشوند در ابتدای این گفتگو با اشاره به باور غلطی در کشور مبنی براینکه با وجود منایع سرشار گاز نیازی به انرژی‌های جدید نیست، اظهار داشت:

باوری در بین همه ما وجود دارد که گاز داریم و آن را برای تولید برق می‌سوزانیم ولی از طرف دیگر در واقع ما در فصولی از سال با تراز منفی گاز روبرو هستیم به این معنا که گاز به اندازه کافی برای سوزاندن و تولید انرژی یا گرم کردن منازل خود نداریم.

وقتی کشوری که دومین منابع تولید گاز دنیا را دارد اما در مصرف داخلی گاز دچار چالش و تراز منفی می‌شود باید به این نکته دقت کنیم که آیا در آینده گاز به اندازه کافی داریم؟

با در نظر گرفتن رشد مثبت مصرف انرژی در کشور که سالانه ۵ درصد است، باید همچنان مصرف گاز را ادامه دهیم و از آن انرژی تولید کنیم؟

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

پاسخ این سوال را سند تراز افق ۱۴۲۰ در مصرف گاز و انرژی پیش بینی کرده و جواب آن منفی است.

اگر ما با همین منوال مصرف خود را ادامه دهیم و تمهیداتی از جمله توسعه ۲۵ هزار مگا وات نیروگاه خورشیدی برای پیشگیری از روند فزاینده مصرف سوخت خصوصا گاز را نبینیم و جلوی این کار را نگیریم در افق ۱۴۲۰ و چه بسا زودتر که هم اکنون هم تراز منفی آن را می بینیم احتمال بسیار بالایی وارد کننده گاز خواهیم شد.

 

*** زنگ خطر انرژی در کشور

 

به گزارش سروش، نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران در پایان، اظهار داشت:

در مورد خرید و واردات گاز، حتی اگر پول این کار را داشته باشیم، ریسک امنیت خود را بالا خواهیم برد چرا که وابسته به کشورها و شخص سومی خواهیم شد که ممکن است امنیت انرژی ما را زیر سوال ببرد.

اینجا زنگ خطری به صدا درمیاید که در حال حاضر تراز گاز منفی است و من روی این موضوع تاکید دارم، نه اینکه گاز نداریم بلکه تراز مصرف بالا است و بنابراین کمبود گاز در حالات پیک به وجود می‌آید و صنعت را از مدار خارج می‌کند و خروج صنعت‌هایی مثل پتروشیمی و سیمان سبب از بین رفتن تولید آن محصول و در نهایت موجب عدم النفع و باعث ایجاد خسارت به کشور و در نهایت بیکاری و تعطیلی شرکت‌ها خواهد شد.

برای پیشگیری از این موضوع در اولویت گذاشتن صنعت تجدیدپذیر به عنوان صنعتی که سوخت مصرف نمی‌کند بلکه آن را ذخیره می‌کند ضروری است و در پیک مصرف ایران در فصل تابستان، ورود انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند به رد کردن پیک و پوشش کمبود میزان الکتریسیته کشور کمک کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه