کد خبر:295436
پ
عشقی
رئیس سازمان بورس در سومین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی تشریح کرد

سازمان بورس برای ایجاد حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی چه رویکردی را دنبال می‌کند؟

رئیس سازمان بورس رویکرد و برنامه‌های سازمان متبوع خود برای ایجاد حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی کشور را تشریح کرد.

رئیس سازمان بورس رویکرد و برنامه‌های سازمان متبوع خود برای ایجاد حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی کشور را تشریح کرد.

 

*** ضرورت ایجاد حاکمیت شرکتی 

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، مجید عشقی در سومین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی ضمن عرض خیرمقدم خدمت حاضرین، اظهار داشت:

اعتقاد دارم در حوزه حاکمیت شرکتی هر اندازه کار شود کماکان جای کار دارد.

در طی سال‌های اخیر، به دلیل اشتباهات انجام شده به ویژه در دهه نود، ضربه بزرگی به اعتماد عمومی به بازار سرمایه شد.

در گذشته بیشتر افراد حرفه‌ای در بازار سرمایه حضور داشتند، اما در سال ۹۹ با فراخوان عمومی که انجام شد، چندین میلیون سهام‌دار بدون توجه به زیرساخت‌ها و ابزارها وارد بازار شدند.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

به طور مثال برترین شرکت سرمایه‌گذاری که سال ۹۵ وارد بازار شد، آیا شرایط و زیرساخت‌های درستی داشت که وارد بازار شود و شش میلیون سهام‌دار جذب کند؟

لذا یکی از راه‌های بازگشت اعتماد عمومی به بازار سرمایه این است که حاکمیت شرکتی را اعمال کنیم.

در همین ابتدای سال جاری پرونده‌ای رسیدگی شد که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از سهام سهامدارن به نفع سهامدار عمده جابه‌جا شده بود که بعد از رسیدگی صورت گرفته مبلغ مذکور بازگشت.

لذا تکرار این موارد نشان می‌دهد مباحث آموزشی به درستی تبیین نشده است.

در مواردی دیده شده اعضای هیئت مدیره حتی اطلاعی از وقایع اتفاق افتاده نداشتند و مدیر مالی بسیاری از تخلفات را رقم زده است.

لذا در بحث حاکمیت شرکتی به دنبال این هستیم که اعتماد را به سهامدار بازگردانیم و سهامدار اطمینان داشته باشد که سرمایه خود حفظ خواهد شد.

 

*** رویکرد سازمان بورس برای ایجاد حاکمیت شرکتی

 

به گزارش سروش، رئیس سازمان بورس در پایان و در تشریح رویکرد سازمان متبوع خود برای تبیین حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی، بیان داشت:

عمده اتفاقی که در حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی به دنبال آن هستیم این است که به سهامداران اطمینان دهیم سهام آنها حفظ خواهد شد‌.

موضوع حاکمیت شرکتی مبحثی که تاکنون به طور شایسته و بایسته‌‌ای به آن پرداخته نشده و ما به طور جد به دنبال اجرای این دستورالعمل هستیم.

یکی از رویکردهای ما حضور سهام‌داران نهادی در شرکت‌ها است.

سهام‌داران نهادی برخلاف سهامداران خرد و کلان بر روند فعالیت‌های شرکت نظارت دارند و بسیاری از موارد را به هیئت مدیره گزارش و تذکر می‌دهند و نقش قابل توجهی در حاکمیت شرکتی دارند.

کمیته‌های تخصصی هیئت مدیره دیگر رویکرد مد نظر است که با توجه به عدم زمان کافی برای رسیدگی به تمامی موارد توسط هیئت مدیره شرکت‌ها مکلف به تشکیل سه کمیته برای رسیدگی به تمامی موارد و مباحث شرکت هستند.

ممنوعیت تملک سهام شرکت‌ها توسط شرکت فرعی دیگر معضل جدی است که در برخی از موارد تا ۵۰ درصد از سهام شرکت در تملک شرکت فرعی است که برنامه ریزی شده سهام اصلی شرکت ها از شرکت‌های فرعی خارج شوند.

یکی دیگر از موارد تعیین وظایف هیئت مدیره است که مقرر شده تمام اعضای هیئت مدیره موظف باشند و هیچ عضو مستقلی در هیئت مدیره حضور نداشته باشد و بدین ترتیب تمام اعضای هیئت مدیره وظایف مشخص دارند.

یکی از موضوعات دیگر بحث گزارش‌گری پایدار است که تاکنون در شرکت‌های ما به صورت یک بحث فانتزی به آن توجه شده، امام در دنیا به این شکل نیست.

لذا با توجه به اهمیت بحث پایداری و رشد بلند مدت شرکت و نقش مسئولین اجتماعی آنها، نحوه گزارش‌گری و استاندارهای آنها باید در آینده یک چارچوب مشخص داشته باشد و امیدواریم با کمک نهادهای حاکمیتی این بحث را تقویت کنیم.

در حوزه آموزش با توجه پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی داشتیم این احساس نیاز را کردیم که یک دور تمام اعضای هیئت مدیره را از مباحث حاکمیت شرکتی مطلع کنیم.

لذا دوره برای تمام اعضای هیئت برگزار شد و اطلاع رسانی‌های لازم صورت گرفت.

اینها بخشی از سیاست‌های سازمان بورس برای ایجاد حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی است که به طور جد در حال اجرا است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه