کد خبر:285942
پ
رئیسی سوریه
سروش گزارش می‌دهد:

سفر رئیس جمهور به کشور سوریه/ دیدار روسای جمهور دو کشور پس از ۱۳ سال

رئیس جمهور در صدر هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی و به دعوت رسمی رئیس جمهور سوریه، برای سفری دو روزه به این کشور سفر کرد.

رئیس جمهور در صدر هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی و به دعوت رسمی رئیس جمهور سوریه، برای سفری دو روزه به این کشور سفر کرد.

 

*** سفر دو روزه رئیس جمهور به سوریه

 

به گزارش سروش، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز چهارشنبه با بدرقه معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعی از اعضای کابینه، در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور سوریه و برای سفری دو روزه عازم این کشور شد.

دیدار با رئیس جمهور و نخست‌وزیر سوریه‌ و بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری دو کشور و نیز امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌‌‌های اقتصادی و سیاسی بین تهران و دمشق از جمله برنامه‌های روز اول این سفر است.

حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایرانی و سوری، دیدار با ایرانیان مقیم و همچنین زیارت اماکن مقدسه از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه است.

 

 

*** رئیس جمهور در اجتماع اقشار مختلف مردم سوریه در زینبیه دمشق/ ۸:۴۰

 

 

سید ابراهیم رئیسی در اجتماع  مردم، خانواده شهدا، فرماندهان و رزمندگان محور مقاومت و علمای مذاهب مختلف سوری در حرم مطهر حضرت زینب (س)، اظهار داشت:

شورهای غربی به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی، ۱۲ سال با حمایت‌های مالی، تجهیزاتی و رسانه‌ای از گروهک‌های تروریستی، علیه سوریه فتنه‌انگیزی کردند و در این کشور کشتار و ویرانی به راه انداختند، اما امروز سوریه مقاوم و سرافراز ایستاده و ننگ ابدی آن توطئه‌ها برای دشمنان اسلام و عزت برای مجاهدان راه خدا مانده است.

 

 

وی در ادامه افزود:

روزی که جریان تکفیری آغاز شد و عراق و سوریه را مورد حمله قرار داد، برخی شرایط را به درستی تحلیل نکردند، ولی مقتدای بصیرت‌آفرین ما فرمود جنس این دسیسه‌ها آمریکایی و صهیونیستی است.

رهبر معظم انقلاب با تحلیل درست تحولات و شرایط، مسیر مقاومت را هدایت کردند و در جهان اسلام مقابل تکفیری‌ها و جنایتکاران وحدت ایجاد کردند.

 

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مقاومت دولت و ملت سوریه و مقاومت مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی و مقاومت مردان و زنان منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی شرایط را به نفع جبهه مقاومت تغییر داده است، تصریح کرد:

انتفاضه اول تا چهارم مردم مقاوم فلسطین و پیروزی‌های حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۷ روزه، شرایط را به گونه‌ای تغییر داد که امروز اسرائیل از هر زمانی شکننده‌تر شده و مجاهدان راه خدا از همیشه قوی‌تر شده‌اند.

 

 

رئیسی با بیان اینکه سوریه همانطور که ۱۲ سال ایستادگی کرد و پیروز شد، امروز به دست توانای شما مردم ساخته و همه خرابی‌ها به بناهایی ماندگار تبدیل خواهد شد، گفت:

جمهوری اسلامی همانطور که در روزهای سخت کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در دوران بازسازی هم کنار شما خواهد بود.

 

 

رئیس جمهور در پایان اظهار داشت:

ارتباط ایران و سوریه صرفاً روابطی سیاسی و دیپلماتیک نیست، بلکه ارتباطی قلبی و راهبردی است که هر روز عمیق‌تر می‌شود و این برادری گسستنی نیست تا به پیروزی نهایی برسد؛ این وعده الهی است که «ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم».

 

 

*** حضور رئیس جمهور در حرم مطهر حضرت زینب (س)/ ساعت ۲۰:۳۰/ ۱۳ اردیبهشت 

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که به منظور سفری دو روزه به سوریه عزیمت کرده است، عصر روز چهارشنبه با استقبال گسترده مردمی وارد زینبیه دمشق شد.

رئیس جمهور، پیش از زیارت حرم مطهر حضرت زینب (س)، با جمعی از خانواده شهدا‌ی محور مقاومت از کشورهای سوریه، لبنان‌، افغانستان‌، ایران و… دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه، در صحن مطهر حضرت زینب (س) در جمع اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و فرماندهان و رزمندگان محور مقاومت و علمای سوری از مذاهب مختلف سخنانی ایراد کرد.

پیش از سخنرانی رئیس جمهور، محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف و عبدالله نظام رئیس جمعیت اهل البیت (ع) سوریه سخنانی در خصوص جایگاه ایران و نقش آن در مبارزه با تروریسم و ثبات و امنیت منطقه بیان کردند.

 

*** امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حضور روسای جمهور دو کشور/ ساعت ۱۶:۳۰/ ۱۳ اردیبهشت

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و بشار‌ اسد، بعد از ظهر‌ امروز چهارشنبه‌ در مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند.

همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور حجت الاسلام رئیسی و بشار اسد، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند.

این اسناد توسط وزرای خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد،‌ نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ با همتایان سوری‌ آنها امضا شد.

 

*** نشست مشترک روسای جمهور ایران و سوریه/ ساعت ۱۴:۰۰/ ۱۳ اردیبهشت

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و سوریه که به ریاست وی و رئیس جمهور سوریه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت در برابر تروریسم‌ و عبور از دوران سخت، گفت:

تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیر بگذارد.

روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است.

دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید.

 

رئیس جمهور در ادامه متذکر شد:

امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگا‌ه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، به‌حق و عادلانه بوده است.

 

حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات‌ و آرامش در سوریه، گفت:

جمهوری اسلامی همانطور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خود خواهد ماند.

 

رئیس جمهور سوریه نیز در این نشست، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت:

دولت و ملت سوریه محبت‌‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد.

 

بشار اسد سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

روابط سوریه و ایران، روابط غنی و مملو از تجارب است؛ به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است.

 

در این دیدار، روسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌‌‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تامین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تاکید کردند.

 

*** استقبال رسمی رئیس جمهور سوریه از رئیس جمهوری اسلامی ایران/ ساعت ۱۰:۳۰/ ۱۳ اردیبهشت

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز چهارشنبه با دعوت رسمی و به‌منظور سفری دو روزه وارد دمشق شده بود، در قصر الشعب سوریه مورد استقبال رسمی بشار اسد قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و پس از اینکه روسای جمهور از یگان تشریفات سان دیدند، حجت الاسلام رئیسی و بشار اسد، مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

پس از مراسم استقبال رسمی نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور به ریاست روسای جمهور برگزار خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه