کد خبر:295257
پ
عربستان
سروش گزارش می‌دهد:

سفر رئیس جمهور به کشور عربستان پس از ۱۱ سال

رئیس جمهور به دعوت رسمی پادشاهی عربستان سعودی به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی و به منظور شرکت در جلسه اضطراری سران این سازمان، به کشور عربستان سفر کرد.

رئیس جمهور به دعوت رسمی پادشاهی عربستان سعودی به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی و به منظور شرکت در جلسه اضطراری سران این سازمان، به کشور عربستان سفر کرد.

 

عربستان

 

*** سفر رئیس جمهور به عربستان

 

به گزارش سروش، حجت الاسلام سید ابراهیم صبح امروز شنبه با بدرقه معاون اول رئیس جمهور، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد عربستان ترک کرد.

به دنبال حملات وحشیانه و جنایت‌بار رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه، رئیسی در پی یک سلسله تحرکات دیپلماتیک و در گفتگوهای تلفنی و حضوری با سران کشورهای اسلامی، پیگیر برگزاری اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی بود.

رئیس جمهور در آخرین مرحله از اقدامات و پیگیری‌های دیپلماتیک، پنجشنبه در جریان شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» در تاشکند ازبکستان و دیدارهایی که در حاشیه این اجلاس داشت، علاوه بر تاکید بر ضرورت اعمال فشار کشورهای اسلامی برای توقف جنایات صهیونیست‌ها، بر اهمیت اجرای راهکار مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی به‌عنوان راهکاری بازدارنده تاکید کرد.

این نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عربستان پس از ۱۱ سال است.

 

 

*** رئیس جمهور در بازگشت به کشور/ ۲۱ آبان/ ۰۹:۳۰

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بامداد یکشنبه در بازگشت از سفر کوتاه و پرکار به عربستان سعودی که به منظور شرکت در نشست مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب انجام شده بود، در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر گفت:

شرکت در این نشست از دو جهت اهمیت داشت؛ یکی اینکه این نشست با حضور همه کشورهای اسلامی و عربی برگزار می‌شد و دیگر اینکه موضوع آن مسئله اصلی امروز جهان و همه مردم دنیا بود.

جمهوری اسلامی ایران درباره موضوع فلسطین حرف‌های متقنی برای گفتن دارد و بنده سعی کردم در این سفر صدای ملت ایران و مردمی که حق فلسطینیان را در خیابان‌ها فریاد می‌زنند، باشم. ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نظر صریح و روشنی درباره حق مردم فلسطین داشته و متقابلا رژیم صهیونیستی را همواره رژیمی جعلی، غاصب و بی‌هویت می‌دانسته است.

 

وی با تاکید بر اینکه مرور زمان حتی اگر ۷۵ سال باشد، برای یک رژیم غاصب و اشغالگر مشروعیت و حق مالکیت ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت:

جمهوری اسلامی ایران به پیروی از نظر روشن و صریح امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی، حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله آزادی قدس و احقاق حقوق ملت فلسطین را مسئله اول جهان اسلام و محک تشخیص و شناخت مواضع حقیقی کشورها می‌دانسته و می‌داند.

 

رئیس جمهور در ادامه تبیین نگاه جمهوری اسلامی درباره فلسطین و روشنگری درباره ابعاد جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه را از دیگر اهداف خود برای شرکت در این نشست برشمرد و خاطرنشان کرد:

یکی از تفاوت‌های اصلی حضور و سخنرانی ما در این نشست نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان معرفی آمریکا به عنوان مجرم اصلی در این جنایات بود که هم در ایجاد، هم در بقا و هم در تسلیح و حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان فلسطینی بیشترین نقش را داشته است.

 

رئیسی همچنین به تشریح راهکارها و پیشنهادات ۱۰ گانه خود در این نشست برای برون رفت غزه از بحران کنونی و تاکید بر ضرورت حمایت از مقاومت به‌عنوان تنها راه آزادی قدس شریف اشاره کرد و گفت:

ما در این اجلاس برخلاف آنچه برخی درباره آینده مسئله فلسطین در قالب راهکار دو دولت بیان کردند، راهکاری کاملا دموکراتیک مبتنی بر مراجعه به آرای همه فلسطینیان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت‌شان ارائه کرده‌ایم.

 

رئیس جمهور در ادامه برگزاری قریب به ۱۰ دیدار جانبی در حاشیه این اجلاس با سران کشورهای عربی و اسلامی و ابراز خرسندی آنها از بیان موضع صریح جمهوری اسلامی درباره مسئله فلسطین و غزه و همچنین مرور روابط دوجانبه و بین‌المللی در خلال این دیدارها را از دیگر فرصت‌های به‌دست آمده در این نشست عنوان کرد و اظهار داشت:

امیدواریم آنچه در این سفر و در این نشست انجام شد در جهت تامین منافع ملی و امت اسلامی بوده باشد، ان‌شاالله.

 

 

*** دیدار روسای جمهوری ایران و سوریه/ ۲۰ آبان/ ۱۹:۳۷

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در دیدار با رئیس جمهور سوریه، ضمن مرور آخرین تحولات فلسطین، بر ضرورت اتخاذ تصمیم عملیاتی و اجرایی در این اجلاس درباره غزه تاکید کرد و قطع فوری بمباران مناطق مسکونی، رفع محاصره غزه و توسعه امدادرسانی به مردم این منطقه را سه خواسته اصلی درباره غزه دانست که نشست امروز ریاض باید بتواند آن را محقق کند.

دو طرف همچنین ضمن رایزنی و هماهنگی‌های لازم درباره آخرین وضعیت تحولات میدانی در غزه، توافق داشتند که تنها عامل تعیین‌کننده وضعیت نهایی، قدرت مقاومت است که مقتدرانه به دفاع خود ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور همچنین امدادرسانی و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم مظلوم غزه را از جمله مسائل مورد تاکید طرفین در این دیدار برشمرد.

بشار اسد نیز در این دیدار ضمن تقدیر از سخنرانی روشنگرانه و حمایتگرانه رئیسی درباره غزه در این اجلاس، بر ضرورت توقف سریع حملات و آغاز روند امدادرسانی به غزه تاکید کرد.

 

 

*** دیدار روسای جمهور ایران و مصر/ ۲۰ آبان/ ۱۸:۳۰

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز شنبه در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان، در دیدار رئیس جمهور مصر با تاکید بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی تصریح کرد:

جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد.

 

رئیس جمهور برگزاری نشست صلح در قاهره را ابتکاری مثبت توصیف کرد که کشورهای غربی مانع به نتیجه رسیدن آن شدند و افزود:

نشست صلح قاهره می‌توانست نقطه عطفی در پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها در قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه باشد، اما کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی همانگونه که اجازه ندادند شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اقدام موثری در توقف این جنایات انجام دهند، مانع ثمربخشی این نشست نیز شدند.

 

رئیسی با بیان اینکه انتظار عمومی این است که گذرگاه رفح گشوده شود تا مساعدت‌های جهانی به سمت غزه سرازیر شود، اظهار داشت:

بر همگان آشکار است که این آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع گشوده شدن گذرگاه رفح برای امدادرسانی به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه هستند، اما بالاخره باید بر این مانع‌تراشی‌ها غلبه کرد.

 

رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است، گفت:

برای این امر وزرای مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند.

در مورد فلسطین، مصر کشوری است که بیش از دیگران از پیامدهای این موضوع آسیب دیده است.

 

 

*** ملاقات ولیعهد عربستان با رئیس جمهور/ ۲۰ آبان/ ۱۷:۳۰

 

در حاشیه برگزاری نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض، ملاقاتی بین بن سلمان و سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

در این ملاقات توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای، مورد گفتگو و تاکید قرار گرفت و طرفین توافق کردند در آینده به تفصیل موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه ای را مورد بررسی دهند.

 

 

*** سخنرانی رئیس جمهور در نشست سازمان همکاری اسلامی/ ۲۰ آبان/ ۱۶:۰۰

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب با موضوع غزه که در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد، جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در هفته‌های اخیر را باعث شرم تاریخی برای اخلاق و قانون و انسانیت دانست و ضمن تأکید بر نقش اصلی آمریکا در این جنایات و همچنین یادآوری مسئولیت کشورهای عربی و اسلامی در قبال مسئله فلسطین و مردم مظلوم غزه ،‌ ۱۰ راهکار و پیشنهاد فوری برای تصمیم گیری قاطع به نفع ملت فلسطین از جمله «توقف کشتار مردم غزه»، «رفع کامل محاصره انسانی غزه»،‌ «خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از این منطقه»،‌ «قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی»،‌ «تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا»،‌ «تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی» و «اعزام کاروان کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای اسلامی» را در این اجلاس مطرح کرد.

 

عربستان

 

*** ورود رئیس جمهور به ریاض/ ۲۰ آبان/ ۱۳:۲۰

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز شنبه با استقبال جمعی از مقامات عربستانی، سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور وارد عربستان شد.

رئیس جمهور در حاشیه این اجلاس با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.

 

عربستان

 

*** رئیس جمهور پیش از عزیمت به عربستان سعودی/ ۲۰ آبان/ ۱۰:۰۰

 

به گزارش سروش، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه پیش از عزیمت به عربستان،‌ شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی درباره مسئله فلسطین را هدف اصلی این سفر عنوان کرد و با اشاره به پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری فوری این نشست از ابتدای تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه گفت:

‌مسئله فلسطین مسئله اصلی امت اسلامی و مسلمانان جهان بلکه مسئله بشریت و همه مردمان صاحب فهم و درک و اندیشه در سراسر عالم است که این روزها به صورت میلیونی به خیابان‌ها آمده‌اند و فریادشان از ظلم رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکایی‌ها از این نسل ‌کشی بلند است.

 

وی با بیان اینکه جنایت‌هایی که امروز توسط رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌شود، مصداق روشن جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است،‌ تصریح کرد:‌

آمریکایی‌ها در اظهارات و پیغام‌های‌شان ادعا می‌کنند که بدنبال گسترش دامنه جنگ نیستند، در حالی که این ادعا به هیچ‌وجه با عملشان سازگاری ندارد چرا که سوخت ماشین جنگی صهیونیست‌ها از سوی آمریکایی‌ها تهیه می‌شود.

 

رئیس جمهور ممانعت از به نتیجه رسیدن نشست مصر و جلوگیری از به نتیجه رسیدن نشست شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش بس در غزه را از جمله مصادیق دروغگویی آمریکائی‌ها در وقایع اخیر برشمرد و افزود‌:

امروز دنیا باید چهره اصلی آمریکایی‌ها را بشناسد که چگونه به تعبیر رهبری معظم انقلاب با ظاهری اتو کشیده و دستانی مخملی اینگونه بانی و حامی جنایت علیه ملت‌های مظلوم هستند.

 

رئیسی برگزاری این نشست و رسیدن به یک تصمیم کاملاً عملیاتی و اجرایی درباره غزه را خواست و انتظار همه مردم جهان بویژه امت اسلامی عنوان کرد و افزود:

به هیچ عنوان این میدان، میدان سخن و اعلام مواضع صرف نیست بلکه باید میدان عمل و اقدام در توقف سریع بمباران‌ها، رفع محاصره غزه و باز شدن راه برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم و مقتدر این منطقه و همچنین احقاق حقوق فلسطینیان باشد که اساساً فلسفه اصلی تشکیل سازمان همکاری‌های اسلامی نیز حمایت از مسئله فلسطین بوده است.

 

رئیس جمهور همچنین به توجه ویژه و برجستگی موضوع فلسطین در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اکو و دیدارهای جانبی این اجلاس در تاشکند نیز اشاره کرد و با بیان اینکه نشست سازمان‌های همکاری‌های اسلامی از جلوه‌های وحدت میان کشورهای اسلامی است،‌ ابراز امیدواری که در این نشست همگرایی، همکاری و انسجام کشورهای اسلامی بتواند منجر به حل این مسئله شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه