کد خبر:298873
پ
۵۲۷۳۹۱
سروش گزارش می‌دهد:

سکونت بیش از ۳ میلیارد نفر در مناطق کم‌آب جهان/ راهکارهای جهانی چیست؟

آمارها نشان می‌دهد که ۳.۲ میلیارد نفر در اراضی کشاورزی با کمبود آب بسیار زیاد یا کمیابی آب زندگی می‌کنند.

آمارها نشان می‌دهد که ۳.۲ میلیارد نفر در اراضی کشاورزی با کمبود آب بسیار زیاد یا کمیابی آب زندگی می‌کنند.

 

 

*** سکونت بیش از ۳ میلیارد نفر در مناطق کم‌آب جهان
 

 

به گزارش سروش به نقل از روستا، بحران آب در جهان، کشاورزی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. به همین دلیل، کشورها به دنبال راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب هستند.

هوشمندسازی کشاورزی یکی از برجسته‌ترین شیوه‌ها برای توسعه کشاورزی با کاهش مصرف آب است.

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی برای غلبه بر چالش‌های آب در کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی یک سند ارائه کرده است.

مواردی که در سند مطرح شده شامل؛ تاثیر جمعیت و تغییرات اقلیمی بر مصرف آب، ارتقای عملکرد کشاورزی دیم، افزایش بهره‌وری آب و سرمایه‌گذاری در پرورش آبزیان است.

این سند چکیده‌ای از تجارب جهانی است.

آمارها نشان می‌دهد که ۳.۲ میلیارد نفر در اراضی کشاورزی با کمبود آب بسیار زیاد یا کمیابی آب زندگی می‌کنند.

از این تعداد، ۱.۲ میلیارد نفر (حدود یک ششم جمعیت جهان) در مناطق با محدودیت شدید آب ساکن هستند.

 

 

*** کاهش ۳۰ درصدی سرانه آب شیرین در شمال آفریقا و غرب آسیا
 

 

مقدار سالیانه آب شیرین در دسترس برای هر نفر طی دو دهه اخیر بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. این مسئله به ویژه در شمال آفریقا و غرب آسیا، جدی است.

در این مناطق سرانه آب شیرین بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و متوسط حجم سالیانه آب به ازای هر نفر به سختی به ۱۰۰۰ مترمکعب می‌رسد که به طور معمول آستانه کمیابی شدید آب محسوب می‌شود.

از عوامل مهم دیگر کمیابی آب ، افزایش درآمدها و شهرنشینی است که منجر به افزایش تقاضای آب در بخش صنعت، انرژ ی و خدمات و تغییرات در رژیم غذایی می‌شود.

با افزایش درآمد، سطح استانداردهای شهرنشینی و تغذیه بالا می‌رود، پیش‌بینی می‌شود که مردم به سمت رژیم‌های غذایی با وابستگی بیشتر به آب و خاک، به ویژه مصرف بیشتر گوشت و فراورده‌های لبنی حرکت کنند، اگرچه چنین محصولاتی بسته به نحوه تولید می‌توانند رد پای آب بسیار متفاوتی داشته باشند.

مطالعه‌ای در برزیل، چین و هند نشان داده است که تغییر رژیم‌های غذایی به سمت مصرف بیشتر محصولات دامی و غلات است.

درنتیجه افزایش مصرف روزانه آب به بیش از هزار لیتر به‌ازای هر نفر رسیده است.

 

 

*** سرمایه‌گذاری در آبیاری برای ارتقای بهره‌وری آب، کلید رفع کم‌آبی‌ها
 

 

استفاده کارآمدتر از آبیاری می‌تواند به تولید محصولات بیشتر با مصرف آب کمتر کمک کند که می‌توان آن را از طریق افزایش عملکرد محصول و یا کاهش تبخیر و تعرق به دست آورد.

اختلاف معنادار در بهره‌وری آب در کشورهای مختلف براساس دسترسی کشاورزان به نهاده‌های مدرن کشاورزی، سامانه‌های آبیاری کارآمد و مدیریت بهتر خاک و آب است. علیرغم پیشرفت بهره‌وری آب در سال‌های اخیر، شکاف عملکرد همچنان باقی است.

کاهش این شکاف‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی به بهبود امنیت غذایی و تغذیه و معیشت کمک کند و آسیب‌پذیری را در برابر تغییرات اقلیمی کاهش دهد.

بر اساس سند سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی، تقویت انسجام سیاسی و بهبود مدیریت آب، مهم‌ترین راهکار حل مشکل آب در جهان است.

بهبود مدیریت آب در درجه اول نیاز به همسویی و هم‌راستاسازی مشوق‌ها خواهد داشت.

در این رابطه نیز بایستی یارانه‌های هدفمند جایگزین یارانه‌های عمومی شود تا موجبات پذیرش فناوری جدید آبیاری و ارائه خدمات محیط زیستی، مانند ساختارهای مشترک آبیاری ماهی‌دوست را فراهم سازد که اثرات توسعه آبیاری و سدسازی را کاهش می‌دهد.

همچنین پرداخت پول در ازای خدمات محیط زیستی (پرداخت پول به کشاورزان یا زمین‌دارانی که اراضی یا حوزه‌های آبخیز خود را در راستای حفاظت از محیط زیست مدیریت کنند) می‌تواند به اطمینان از ارزیابی صحیح اکوسیستم‌های دارای عملکرد مناسب کمک کند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
روستا