کد خبر:278983
پ
سعید سلیمانی
مدیرکل توسعه راهبردها و سیاست‌های سازمان فناوری اطلاعات خبر داد

شبکه‌های اجتماعی‌های داخلی در آستانه ورود به بورس/ رفع مشکل ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود پلتفرم‌ها و کسب و کارهای دیجیتال

مدیرکل توسعه راهبردها و سیاست‌های سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ورود پلتفرم‌ها به بورس، چگونگی رفع مشکل ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود پلتفرم‌ها و کسب و کارهای دیجیتال را تشریح کرد.

مدیرکل توسعه راهبردها و سیاست‌های سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ورود پلتفرم‌ها به بورس، چگونگی رفع مشکل ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود پلتفرم‌ها و کسب و کارهای دیجیتال را تشریح کرد.

 

*** هزارتوی مشکلات کسب وکارهای نوپا و دیجیتال

 

به گزارش سروش به نقل از پژواک، امروزه کسب وکارهای نوپا و دیجیتال به عنوان یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های توسعه و پیشرفت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شناخته می‌شوند.

در کشور ما سال‌ها است که این حوزه مورد تاکید بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

اما به گفته فعالین این حوزه طی چند وقت اخیر کسب و کارهای دیجیتال شرایط مساعد و مناسبی ندارند.

لذا ضرورت پیدا می‌کند دولتمردان در برای توسعه و پیشرفت این کسب و کارهای قدم‌های موثر بیشتری بردارند.

یکی از اقدامات تاثیرگذار در توسعه کسب وکارهای نوپا و دیجیتال بخصوص شبکه های اجتماعی ورود به بورس است که همواره مورد تاکید فعالین این حوزه بوده است.

اما تحقق این مهم با مشکلات مختلفی از جمله بحث ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود همراه بوده است.

در حال حاضر زمزمه‌هایی از رفع این مهم و تسهیل فرآیند ورود کسب و کارهای دیجیتال و همچنین ورود پلتفرم‌هاهای فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی به بورس شنیده می‌شود.

خبرنگار پژواک برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی آخرین وضع ورود کسب و کارهای مذکور به بورس گفتگویی اختصاصی با مدیرکل توسعه راهبردها و سیاست‌های سازمان فناوری اطلاعات انجام داده است که در ادامه خلاصه آن را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** ورود پتلفرم‌ها به بورس

 

سعید سلیمانی در ابتدای این گفتگو در خصوص ورود شبکه‌های اجتماعی داخلی به بورس، اعلام کرد:

فرآیند ورود کسب و کارها و پلتفرم‌های حوزه آی تی چند سالی است که شروع شده و در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم پیگیری شده است.

همچنین بسیاری از فعالان کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال که طی سال‌های گذشته به حجم مناسبی از بازار رسیدند برای جذب سرمایه و پتانسیل‌های جدید، خواهان تحقق این مهم هستند.

در این راستا اخیرا یکی از پلتفرم‌ها توانست، با استفاده از آیین‌نامه پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، مجوز ورود به فرابورس را دریافت کند.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

طی سال‌های گذشته آیین نامه پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال تدوین و ابتدای سال جاری به تصویب رسید و به عنوان مبنای سنجش فرآیند ورود پلتفرم‌ها به بورس قرار گرفت.

آئین‌نامه مذکور شامل مواردی از جمله ارزش گذاری کسب و کارها، توثیق سهام و… می‌باشد.

همچنین در متن فعلی عرضه اولیه کسب و کارهای دیجیتال محدود شده به سرمایه گذاران حرفه‌ای یا برخی از ملاحظاتی که جنبه‌های امنیتی را شامل می‌شود.

لازم به ذکر است از دیگر موارد مورد تاکید در آئین‌نامه مذکور تعریف و دامنه شمول شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال است که در ماده یک متن این آئین‌نامه به آن اشاره شده است.

 

*** آیین نامه پذیرش شرکت‌های دیجیتال در بورس

 

مدیرکل توسعه راهبردها و سیاست‌های سازمان فناوری اطلاعات پیرامون مسیر تدوین آیین نامه پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، تشریح کرد:

این آیین نامه ماحصل تجارب نهادهای حاکمیتی و اجرایی دولتی است که براساس بازخوردهایی که از خبرگان و فعالان این حوزه گرفته شده، تدوین و تا کنون توانسته به عنوان مبنای سنجش فرآیند ورود پلتفرم‌ها به بورس، قرار بگیرد.

اما لازم به ذکر است با توجه به اینکه تجربه ورود شرکت‌های اقتصاد دیجیتال به بورس در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر یک تجربه تازه است، در مسیر اجرای این آیین نامه چالش‌ها و ابهاماتی قرار داشت.

 

سلیمانی در ادامه، تصریح کرد:

کمیته توسعه پلتفرم‌های دیجیتال که ذیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، با حضور اعضایی از سایر وزارتخانه‌های مربوطه و همچنین بخش خصوصی، تشکیل و مسئولیت رسیدگی به مسائل پلتفرم‌های دیجیتال را به عهده گرفت.

لذا با توجه به اینکه در جلسات این کمیته مشکلات، احصا و برای تصویب به کمیسیون اقتصاد دیجیتال دولت ارسال می‌شود؛ با این تصور که بستر این کمیته می تواند فرصت مناسبی برای کسب و کارهای دیجیتال باشد و اصلاحات مناسبی در خصوص آیین نامه ورود پلتفرم‌ها به بورس پیشنهاد شود، جلسات و گفتگوهایی با مجموعه فرابورس، سایر نهادهای حاکمیتی و کسب و کارهایی که متقاضی ورود به بورس هستند انجام شد و برخی از ابهاماتی که در آیین نامه فعلی وجود داشت، احصا و شناسایی شد.

 

*** چالش ادامه دار کسب و کارهای دیجیتال

 

وی مهم‌ترین چالش موجود در آیین نامه پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال را ارزش گذاری درایی‌های نامشهود کسب و کارهای دیجیتال عنوان و تصریح کرد:

بسیاری از این کسب و کارهای دیجیتال بر خلاف کسب و کارهای سنتی و یا سایر صنایع غیر از ict ارزش گذاری دارایی‌های آنها براساس دارایی‌های مشهود انجام می‌شود.

بنابراین چند سال است که این موضوع را به عنوان یکی از چالش‌ها، شناسایی و پیشنهاد شد، تمهیداتی اندیشیده شود تا کم کم برای دارایی‌های نامشهود، فرایندهایی را در نظر گرفه شود که این مهم توسط کارشناسان رسمی که می‌خواهند ارزش گذاری شرکت‌ها را انجام دهند یا نهادهایی که می‌خواهند دارایی‌های این شرکت را ارزش گذاری کنند، مورد توجه و التفات قرار بگیرد.

لازم به ذکر است جزئیات بیشتر این مهم را باید مسئولین ذی‌ربط در سازمان بورس و فرابورس اعلام کنند.

 

*** مزایای ورود کسب و کارهای به بورس

 

به گزارش سروش، مدیرکل توسعه راهبردها و سیاست‌های سازمان فناوری اطلاعات در پایان و در خصوص مزایای ورود کسب و کارهای به بورس، تشریح کرد:

کسب و کارها و بیزینس‌هایی که وارد بورس می‌شوند می‌توانند با استفاده از پتانسیل‌های موجود جذب سرمایه داشته باشد.

چراکه مهم‌ترین حوزه برای توسعه کسب و کارها و یکی از راه‌های اصلی جذب سرمایه می‌تواند حضور در بورس یا فرابورس باشد.

بنابراین فرایند در کسب و کارهای حوزه دیجیتال نیز اتفاق می‌افتد.

همچنین تعامل بین این کسب و کارها و سهامداران می‌تواند به بهبود عملکرد کسب و کار به صورت ناخودآگاه و شفافیت بیشتر در عملکرد این کسب و کارها منجر شود.

لذا در مجموع می‌تواند اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور ما را وارد فاز جدیدی از توسعه کند و همه مزایایی که تمامی کسب و کارها می‌تواند قبل از ورود به بورس  داشته باشند، طبیعی است برای این کسب و کارها نیز امکانپذیر خواهد افتاد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه