کد خبر:295178
پ
صادرات-صنایع-معدنی
سروش گزارش می‌دهد:

شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی بورسی چه عملکردی در شهریور ۱۴۰۲ داشتند؟

طی شهریورماه سال ۱۴۰۲ شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۳٫۸ درصدی و شرکت‌های معدنی بورسی با کاهش ۱۵٫۹ درصدی مواجه شدند.

طی شهریورماه سال ۱۴۰۲ شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۳٫۸ درصدی و شرکت‌های معدنی بورسی با کاهش ۱۵٫۹ درصدی مواجه شدند.

 

*** پایش بخش حقیقی صنعت و معدن در شهریور ۱۴۰۲

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، تحلیل‌ روند رشد بخش‌ صنعت‌ از جنبه‌های‌ مختلف‌، عاملی‌ کلیدی‌ در تحلیل‌های خرد و کلان اقتصادی‌ و یکی‌ از ارکان تصمیم‌گیری‌ در حوزه اقتصاد است‌.

شاخص‌ تولید بخش‌ صنعت‌ به‌دلیل‌ تأثیر نوسانات سطح‌ فعالیت‌ صنعت‌ بر بخش‌های‌ دیگر اقتصاد، به‌عنوان یک‌ شاخص‌ مهم‌ اقتصادی‌ کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی شهریورماه سال ۱۴۰۲ شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۳٫۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۵ درصدی مواجه شده است.

در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۷ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۸ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند رشته فعالیت‌های سیمان تجهیزات برقی و دارو بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات خودرو و قطعات و چوب و کاغذ بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

همچنین طی شهریورماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل رشته فعالیت‌های لاستیک و پلاستیک تجهیزات برقی و فلزات پایه بیشترین سهم را در افزایش در شاخص تولید و رشته فعالیت‌های محصولات فلزی بجز ماشین آلات و تجهیزات دارو و شیمیایی (بجز دارو) بیشترین سهم را در کاهش در شاخص تولید داشته‌اند.

شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۱۵٫۹ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۶٫۷ درصدی مواجه شده است.

 

*** شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی

 

طی شهریورماه سال ۱۴۰۲ شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۱۰٫۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۸٫۱ درصدی مواجه شده است.

در این ماه نسبت به مشابه سال قبل ۶ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۹ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند.

رشته فعالیت‌های تجهیزات برقی کاشی و سرامیک و دارو بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت‌های لاستیک و پلاستیک، خودرو و سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل رشته فعالیت‌های خودرو و قطعات، سایر کانی غیر فلزی و تجهیزات برقی بیشترین سهم را در افزایش در شاخص فروش و رشته فعالیت‌های شیمیایی بجز دارو، محصولات فلزی بجز ماشین آلات و تجهیزات و چوب و کاغذ بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش ثبت کرده‌اند.

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع ایران را اینجا مطالعه کنید

 

 

*** شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی 

 

به گزارش سروش، شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۲۶٫۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده است.

در شهریورماه سال ۱۴۰۲ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی رشد مثبت ۲٫۱ درصدی را ثبت کرده است.

همچنین رشد نقطه به نقطه با افزایش ۴٫۱ واحد درصدی نسبت به ماه قبل به ۲۴٫۹ درصد رسیده است.

گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در شهریورماه سال ۱۴۰۲ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ۱٫۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۲۷٫۷ درصد افزایش را نشان میدهد

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه