کد خبر:288856
پ
مالیات
در برنامه کنکاش رادیو اقتصاد مطرح شد

شفافیت و فرهنگ مالیاتی در ایران؛ چالش‌ها و راهکارها

در برنامه کنکاش رادیو اقتصاد با حضور کارشناسان اقتصادی چالش‌ها و راهکارهای شفافیت و فرهنگ مالیاتی در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

در برنامه کنکاش رادیو اقتصاد با حضور کارشناسان اقتصادی چالش‌ها و راهکارهای شفافیت و فرهنگ مالیاتی در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

*** شفافیت اقتصادی و نظام مالیاتی
 

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، یکی از مهم ترین مسائلی که در فضای اقتصادی دنیا به عنوان یک پیش فرض وجود دارد، شفافیت اطلاعات است.

دارایی‌ها و اطلاعات مردم، شرکت‌ها، سرمایه‌داران، دولتمردان، فعالان مختلف اقتصادی اعم از تجار و تولیدکنندگان، اطلاعات زمین و مسکن، تولیدات داخل، مقدار و اقلام وارداتی و صادراتی همه و همه در اختیار دولت‌ها قرار دارد.

با این اطلاعات است که دولت‌ها قابلیت برنامه‌ریزی اقتصادی را پیدا می‌کنند و می‌توانند اقتصاد را در کنترل خود داشته باشند و به عبارت دیگر حکمرانی کنند.

به گفته کارشناسان یکی از حوزه‌های اقتصادی کشور ما که نیازمند شفافیت و فرهنگ‌سازی لازم است مربوط به حوزه مالیاتی است.

به اعتقاد کارشناسان اصلاح و تحول در نظام اداری کشور از جمله نظام مالیاتی نیازمند برنامه‌ریزی‌های کارشناسی، شفافیت و مداومت جدی در مبارزه با فساد است.

در همین زمینه و به مناسبت هفته مالیات برنامه هفته گذشته کنکاش رادیو اقتصاد به بررسی چالش‌ها و راهکارهای شفافیت و فرهنگ مالیاتی در ایران اختصاص یافت.

 

 

محمدرضا جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران – حامد عباسی، کارشناس مسائل اقتصادی – دکتر سعید سیفی، کارشناس حوزه کسب و کار – محمد وطن‌پور، کارشناس مسائل اقتصادی – حجت الاسلام میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
 

 

*** بحث مالیات؛ تلخ یا شیرین؟
 

 

دکتر سعید سیفی کارشناس مسائل اقتصادی در حوزه کسب وکار که اجرای این برنامه را نیز بر عهده داشت، در ابتدا با اشاره به نظام مالیاتی کشور، اظهار داشت:

همواره زمانی که بحث مالیات در کشور ما مطرح می‌شود نگرانی‌های در بین فعالان اقتصادی و مردم پیش می‌آید و واکنش‌های مختلفی را از طیف‌های مختلف مردم به دنبال دارد.

لذا این موضوع نیازمند بررسی است تا مشخص شود چرا در کشور ما علیرغم فعالیت‌های رسانه‌ای صورت گرفته، دیدگاه‌‌های مختلفی وجود دارد.

 

 

در ادامه دکتر سیفی به اتفاق مهمانان برنامه به بررسی دلایل بروز موضوع مذکور در اقتصاد و فرهنگ کشور پرداختند.

 

 

در همین زمینه محمدرضا جعفریان که در حال حاضر مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران است در این خصوص، اظهار داشت:

به دلیل عدم شفافیت در خصوص مقدار مالیات و چگونگی هزینه آن برای مردم و فعالان اقتصادی هنوز در این بخش مشکلات جدی داریم.

انواع و اقسام مالیات از مردم وصول می‌شود ولی درباره هزینه کرد آن در کشور گزارشی ارائه نمی‌شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه طبق قانون، خرداد ماه زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی است، گفت:

همانگونه که برای تسلیم اظهار نامه‌های مالیاتی زمان و برنامه‌سازی می‌شود، برای مصارف هزینه کرد این وجوهات نیز باید دولت و ارکان حاکمیت به مردم پاسخگو باشند.

 

 

جعفریان مقدار معافیت‌های مالیاتی درنظر گرفته شده برای کارمندان، فعالان اقتصادی و تولیدی و مشاغل مختلف را نمونه بارز تبعیض خواند و تصریح کرد:

نمایندگان مجلس به مواد معافیت مالیاتی توجه درستی نداشتند.

 

 

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران یکی از مسایل مهم در اخذ مالیات را آموزش ممیزی‌ها دانست و گفت:

فعالان اقتصادی و مردم خلافکار نیستند و این مساله را باید سازمان مالیات به پرسنل خود به درستی آموزش دهد که فعالان اقتصاد، با فکر، سرمایه و تلاش خود درآمد سرانه ملی را افزایش می‌دهند و قابل احترام‌اند.

 

 

حامد عباسی که یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی کشور است به عنوان دیگر مهمان این برنامه و با بیان اینکه مالیات از بحث‌های مهم اقتصادی است که اگر درست تعیین شود که کجا هزینه می‌شود، نوع فعالیت‌های اقتصادی آینده را مشخص می‌کند، بیان داشت:

در مورد مقدار و چگونگی دریافت و هزینه کرد مالیات عموم مردم اطلاع درستی ندارند چون تعدد و تغییر قوانین مالیاتی زیاد است.

 

 

وی با اشاره به حداقل معیشت در قانون معافیت مالیاتی مبلغ ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی افزود:

این مبلغ برای مشاغل مختلف درست تعیین نشده و باعث فرار مالیاتی شده است.

مردم دانش اقتصادی لازم را درباره اظهارنامه‌های مالیاتی ندارند، افراد نیز بعد از شروع کار بعنوان بدهکار مالیاتی دنبال می‌شوند که بایستی این آموزش‌های دوره ای و قبل از شروع فعالیت اقتصادی انجام گیرد.

 

 

کارشناس مسائل اقتصادی همچنین، تصریح کرد:

در کشورهای پیشرفته و در سال‌های اخیر در عربستان و ترکیه طرح SDC دنبال شد تا با شفافیت در درآمدها، فاکتورها در بستر IT، باعث کنترل دیتاها و تحلیل آن شود که مالیات شفاف در زنجیره کامل اطلاعات و عادلانه صورت بگیرد و ما باید هر چه زودتر به این سو حرکت کنیم.

طبق آمارها ۸۲۰ هزار میلیارد در سال درآمد مالیاتی داریم که ۷۰۰ هزار آن از مالیات و ۱۲۰ هزار دیگر از عایدی و عوارض گمرک بدست می‌آید، این در حالی است که دولت ۹۵۴ هزار میلیارد یارانه بنزین پرداخت می‌کند که ثروتمندان ۱۱ برابر بیشتر از سایر مردم بهره می‌برند؛ عدم توازن در دخل و خرج‌ها باعث می‌شود تا با افزایش مالیات بیشتر روبرو باشیم.

 

 

محمد وطن پور به عنوان دیگر کارشناس مسائل اقتصادی مهمان این برنامه، در خصوص عدالت در نظام مالیاتی، اظهار داشت:

عدالت محوری در حوزه مالیات باید سرلوحه آزاداندیشی باشد و دولت‌ها با کارآمدی، ایجاد امنیت، رفاه و برنامه هدفمند باید اثبات کنند که تعامل دو طرفه است.

همه کسانی که مالیات می‌پردازند از چگونگی صرف مالیات باید مطلع باشند تا با طیب خاطر مالیات بپردازند.

 

 

وی در ادامه، افزود:

عمده چالش در این است که فعالان می‌خواهند به ازای پرداخت مالیات، خدمات داشته و شفافیت مالی وجود داشته باشد.

 

 

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عدم نقش فعالان اقتصادی در تورم ۴۵ درصدی، بیان داشت:

بهرحال دولت‌ها با چاپ پول و افزایش نقدینگی دست شان در جیب مردم است ولی تا زمانی که مردم اقناع نشوند که مالیات چگونه و چقدر صرف آموزش، رفاه، راه سازی، بهداشت و … می‌شود، همین وضعیت ادامه دارد.

 

 

حجت الاسلام میرتاج الدینی که یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه، اظهار داشت:

با شفافیت مالی راه‌های فرار مالیاتی بسته خواهد شد.

در سال گذشته با شفافیت بیشتر، دومیلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد حائز پرداخت مالیات، شناسایی شدند.

برخی از رشته‌های کاری و صنوف درآمدهای زیادی دارند که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند و مالیات نمی‌دهند، دولت و مجلس با شناسایی اینها توانست عدالت مالیاتی بهتر و بیشتری برقرار کند.

 

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یکی دیگر از نمونه‌های تبعیض در پرداخت مالیات را، مبلغ کسر ۱۲۰تومانی در تراکنش‌های زیر ۶۰۰ هزار تومان خواند و افزود:

این مساله به ضرر خرده فروشی‌ها بوده که باید معاف شوند.

با گزارش‌های مردمی که به مجلس رسیده بعد از بررسی لایحه هفتم و شروع به کار دوباره مجلس قوانین مالیاتی و موارد و اشکالات بررسی خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه