کد خبر:278897
پ
۱۷۰۰۶۳۶۶۵
در اجلاس برنامه همکاری‌های جامع تهران - پکن تاکید شد

ضرورت احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی/ تسریع بر اجرایی شدن توافقات تهران ـ پکن

معاون اول رئیس جمهور کشورمان و معاون نخست وزیر جمهوری خلق چین در دیدار و گفت و گو با یکدیگر ضمن تاکید بر تسریع بر اجرایی شدن توافقات تهران ـ پکن، ضرورت احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را یک اصل مهم و خدشه ناپذیر دانستند.

معاون اول رئیس جمهور کشورمان و معاون نخست وزیر جمهوری خلق چین در دیدار و گفت و گو با یکدیگر ضمن تاکید بر تسریع بر اجرایی شدن توافقات تهران ـ پکن، ضرورت احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را یک اصل مهم و خدشه ناپذیر دانستند.

 

*** اجلاس برنامه همکاری‌های جامع تهران – پکن 

 

به گزارش سروش، محمد مخبر روز سه شنبه در اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» که با حضور هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین و هیات عالی رتبه چینی برگزار شد، روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی توصیف کرد و گفت:

روابط تهران و پکن از جایگاه رفیعی برای رهبران دو کشور برخوردار است و رییس جمهور کشورمان نیز با جدیت مناسبات بین تهران و پکن را دنبال می کند.

 

معاون اول رییس جمهور دیدار رئیسان جمهور ایران و چین در سمرقند را یادآور شد و آن را پراهمیت و به عنوان نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی و از رییس جمهور چین به خاطر حمایت از حضور ایران در سازمان هایی نظیر شانگهای و بریکس قدردانی کرد.

 

مخبر تاکید کرد که ایران و چین در مقابله با یک جانبه گرایی جهان سلطه از وحدت نظر و مواضع واحدی برخوردار هستند و مذاکرات خوب و سازنده ای میان دو کشور در خصوص موضوعات مختلف در جریان است.

 

معاون اول رییس جمهور به ذخایر نفت و گاز ایران و ظرفیت‌های گسترده کشورمان در بخش‌های مختلف نظیر ترانزیت اشاره و خاطرنشان کرد که تهران آمادگی دارد همکاری‌های مشترک خود را با پکن در بخش‌های مختلف نظیر انرژی، ترانزیت و تولید مشترک گسترش دهد.

 

مخبر تصریح کرد که با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند می‌توانند به مناطقی برای همکاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و چینی تبدیل شوند.

 

وی گفت که با وجود حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و پکن، استفاده از ارز ملی دو کشور در این مبادلات به میزان حداقلی است که باید آن را گسترش دهیم و نسبت به استفاده هر چه بیشتر از ارز ملی دو کشور اقدام کنیم.

 

معاون اول رئیس‌جمهور حفظ و احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را موضوعی حساس و مهم برای مسئولان و آحاد ملت ایران برشمرد و رعایت این اصل متقابل و خدشه ناپذیر را از سوی همه کشورها ضروری دانست.

 

*** چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران حمایت می‌کند

 

به گزارش سروش، معاون نخست وزیر چین نیز در این اجلاس با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور، اظهار داشت:

اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ گاه تغییر نمی کند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می کند.

دو طرف در این زمینه باید بصورت قاطع از همدیگر پشتیبانی کرده و در زمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را تقویت کنند.

 

هو چون هوآ به برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دو کشور و دستاوردهای حاصل از توافق های طرفین گفت:

این دستاوردها برای دو طرف مهم و مثبت است که حاصل تلاش مشترک بوده و پکن مایل است همکاری و هماهنگی خود را با تهران تقویت کند تا روند توسعه مناسبات دوکشوراستمرار داشته باشد.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه