کد خبر:294664
پ
امنیت غذایی عربستان
سروش گزارش می‌دهد:

عربستان چگونه در یکی از خشک‌ترین مناطق جهان، به امنیت غذایی رسید؟

با توجه به اینکه ۹۰ درصد عربستان سعودی بیابانی است و برای کشاورزی مناسب نیست، کمتر کسی انتظار دارد که این کشور شاهد رونق کشاورزی برای تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی به موادغذایی وارداتی باشد.

با توجه به اینکه ۹۰ درصد عربستان سعودی بیابانی است و برای کشاورزی مناسب نیست، کمتر کسی انتظار دارد که این کشور شاهد رونق کشاورزی برای تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی به موادغذایی وارداتی باشد.

 

*** عربستان چگونه در تامین مواد غذایی خودکفا شد؟

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، در حالی که بخش‌های وسیعی از جهان عرب با ناامنی غذایی و اختلال زنجیره تامین غذا دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، طرح‌های ابتکاری عربستان سعودی، سرمایه‌گذاری‌ها و نوآوری‌های فناوری به دستیابی به خودکفایی در تولید بسیاری از مواد غذایی در یکی از خشک‌ترین مناطق جهان منجر شده است.

بر اساس آمار رسمی، عربستان سعودی در تولید خرما، محصولات لبنی تازه و تخم‌مرغ به خودکفایی کامل رسیده است و حتی می‌تواند مازاد تولید را صادر کند.

تصفیه‌خانه‌هایی که در امتداد خطوط ساحلی‌ این کشور احداث شده است آب دریا را شیرین می‌کند و سپس، برای آبیاری و سایر نیازهای کشاورزی مصرف می‌شود.

این کشور در کشت سیب‌زمینی نیز ۸۰ درصد نیاز داخلی را تامین می‌کند.

بر اساس آمار سال ۲۰۲۲، در بخش ماکیان ۶۸ درصد، گوجه‌فرنگی ۶۷ درصد، گوشت قرمز ۶۰ درصد، هویج ۵۰ درصد، ماهی ۴۸ درصد و پیاز ۴۴ درصد نیاز داخلی را تامین می‌کند.

عربستان سعودی برای تقویت خودکفایی غذایی ناچار بوده است بر موانع ناشی از تغییرات اقلیمی غلبه کند: افزایش دمای بی‌سابقه و تخریب خاک، و کمبود آب در میانه کاهش بارندگی و محدودیت ذخایر آب شیرین طبیعی.  

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع ایران را اینجا مطالعه کنید

 

 

*** آغاز تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به خودکفایی غذایی 

 

به گزارش سروش، تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به خودکفایی غذایی در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد.

معاون تعاونی مزارع دریای سرخ، می‌گوید در دهه ۱۹۸۰، عربستان سعودی به طرح‌های کشاورزی پرداخت و روی بخش‌های مهم و محصولاتی مانند لبنیات، خرما، ماهیان و تخم‌مرغ متمرکز شد.   

با حمایت سرمایه‌گذاران و بازار داخلی خوب، محصولات بومی تقویت شد و برخی از این اقلام به کشورهای همسایه صادر شدند که نشان می‌داد این کشور نفت‌خیز می‌تواند به صادرکننده مواد غذایی تبدیل شود، نه اینکه فقط واردکننده و مصرف‌کننده باشد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه