کد خبر:286749
پ
۷۸۹۳۵۹_۹۰۴
سروش گزارش می‌دهد:

علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کیست؟

علی اکبر احمدیان فرمانده از فرماندهان سپاه و دندانپزشک ایرانی است که از این به بعد دبیری شورای عالی امنیت ملی را به عهده خواهد داشت.

علی اکبر احمدیان فرمانده از فرماندهان سپاه و دندانپزشک ایرانی است که از این به بعد دبیری شورای عالی امنیت ملی را به عهده خواهد داشت.

 

 

*** علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کیست؟

 

 

به گزارش سروش، علی‌اکبر احمدیان متولد ۱۳۴۰ در شهر بابک در یک خانواده فرهنگی به دنیا آمد.

او فعالیت‌های انقلابی را از دوره دبیرستان و در شهر کرمان شروع کرد. او که درجه دریاداری دارد، در جنگ ایران و عراق هم حضور داشت.

احمدیان دانش‌آموخته دکتری دندانپزشکی از دانشگاه تهران، همچنین کارشناسی ارشد علوم دفاعی و دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی است.

فعالیت علی‌اکبر احمدیان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۹ شروع شد و در طول جنگ ایران و عراق از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران محسوب می‌شد.

او در دوران جنگ با ابلاغ فرمانده کل سپاه، مسئولیت سازماندهی و هماهنگی و تعیین فرماندهان و شورای فرماندهی منطقه ۶ سپاه در استان‌های بندرعباس، کرمان و سیستان و بلوچستان را برعهده گرفت و پس از آن به ریاست ستاد این منطقه منصوب شد و در همین دوران در عملیات خیبر، والفجر مقدماتی و والفجر ۳ حضور یافت.

در سال ۶۳ با تشکیل مناطق و قرارگاه‌های بزرگ ۵ گانه سپاه، احمدیان به ریاست ستاد منطقه ۴ و قرارگاه نوح منصوب شد. این قرارگاه شامل استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد در کنار لشگر‌های ۴۱ ثارالله، ۱۹ فجر، تیپ ۱۸ الغدیر، احمدبن موسی، امیرالمؤمنین، کوثر و المهدی بود و در همین مسئولیت در عملیات بدر شرکت کرده و همزمان با کار دریایی نیز آشنا شد.

علی اکبر احمدیان در سال ۱۳۶۴ و با صدور حکم تاریخی امام مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه به ریاست ستاد نیروی دریایی سپاه منصوب شد و در همین مسئولیت در عملیات کربلای سه و چهار حضور یافت و از همین نقطه یعنی حضور در خورعبدالله و شمال خلیج فارس، تجارب جدی‌تر دریایی خود را کسب کرد.

در طول مدت باقیمانده تا پایان جنگ تحمیلی، وی از جمله کسانی بود که در ایده ایجاد یک نیروی دریایی جدید و بدیع و همچنین عملیات دریایی مقابله به مثل نقش اساسی ایفا و در بسیاری موارد شخصاً در عملیات مقابله به مثل ایفای نقش کرد؛ همچنین مسئولیت طراحی و اجرای مانور بزرگ دریایی شهادت را به عهده داشت.

 

*** دوران حضور علی‌اکبر احمدیان در ستاد مشترک سپاه

 

علی اکبر احمدیان از سال ۱۳۷۹ به عنوان رئیس ستاد مشترک سپاه از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منصوب شد.

وی در این دوران طرح تحول سازمانی سپاه را تهیه و پس از تصویب فرمانده کل قوا، زمینه اجرایی کردن آن را فراهم کرد و در اجرای این طرح، اهتمام فراوانی داشت.

آنچه طی این سال‌ها به عنوان گفتمان از سوی نیروهای امنیتی و برخی سیاستمداران و رهبر انقلاب اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته و تبلیغ شده مساله جریان «نفوذ» بوده است و طی این سال‌ها افرادی در ارتباط با همین موضوع بازداشت و روانه زندان نیز شده‌اند.

احمدیان یکی از چهره‌هایی است که به عنوان رئیس مرکز راهبردی سپاه پاسداران مساله نفوذ را پیگیری کرده است و مصاحبه‌هایی در این خصوص داشته است. 

علی اکبر احمدیان ضمن تاًکید بر خطرات نفوذ در اینباره گفته است که «مقاومت و مجاهدت ۳۵ ساله امام(ره) و امت دشمن را از پیروزی قاطع در انواع جنگ سخت، نیمه سخت و نرم ناامید کرد که راهبرد جدید نفوذ را به عنوان کاتالیزور و راهبرد مکمل فعال کرده است.

در زمان حاضر نفوذ نوین، کاملا به عنوان یک راهبرد، آن هم در سطح راهبردی در دستور کار دشمنان نظام اسلامی قرار گرفته است.»

سردار احمدیان همچنین تهدید سخت شامل اشغال سرزمین، منافع با زور و تهدید نیمه سخت شامل اشغال کشورها با سیستم سازی وابسته و  تهدید نرم شامل اشغال ملت ها با جذب و اغنا و تهدید نوین شامل ترکیب سیال و هوشمند سه نوع تهدید را از انواع تهدیدها می‌داند و در ایام فعالیتش در سپاه پاسداران به شدت بر اسن موضوعات تاکید داشته است. 

سند ۲۰۲۰ که با عنوان رسمی (دگرگون ساختن جهان ما: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایا) توسط یونسکو نگارش شده است، در ایران و به طور مشخص در اردوگاه اصولگرایان و چهره‌های حاکمیتی با مخالفتی سرسخت مواجه شد.

به طوریکه دولت روحانی در زمان اعلام رسمی این سند چالش‌های متعددی در مواجهه با رقبای سیاسی داشت. علی اکبر احمدیان که قرار است، به عنوان دبیر شورای عالی ملی تصمیم‌هایی در سطح کلان سیاست بگیرد، از مخالفان جدی سند ۲۰۲۰ است.

به نظر می‌رسد ابراهیم رئیسی برای انتخاب جانشین علی شمعخانی به سراغ چهره‌ای رفته است که نگاهش با نگاه حاکم بر دبیر قبلی در تضاد کامل است.

احمدیان در واکنشی اعتراضی به سند ۲۰۲۰ گفته است: «اگر دشمن در سند ۲۰۲۰ به دنبال حذف کلمه شهادت است بر این اساس بوده تا استراتژی رهبر انقلاب که ملتی که شهادت دارد، هرگز اسارت ندارد را حذف و دفاع از آرمان‌های انقلاب را از ما بگیرد.»

دبیری شورای عالی امنیت ملی جایگاه مهمی است که مورد توجه عام و خاص است. علی شمعخانی در حالی از دهم شهریور ۱۳۹۲ تا یک خرداد ۱۴۰۲ دبیر این شورا بود که پیش از آن سابقه سپاه و ارتش فرمانده بود و همچنین سابقه وزرات در دولت خاتمی و حتی کانیداتوری در انتخابات دوره هشتم ریاست جمهوری را داشت و به همین دلیل چهره‌ای بود که نه تنها مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گرفت، بلکه از چهره‌های استراتژیک نظام بود که رهبر انقلاب نیز اعتماد خاصی به او داشت.

با اینحال علی‌اکبر احمدیان در حالی قرار است روی صندلی دبیری شورای عالی امنیت ملی بنشیند که خلاء سمت مهم کشوری و لشگری در کارنامه فعالیتش به شدت به چشم می‌خورد و همچنین در رسانه‌ها هم اثر زیادی از او دیده نمی‌شود. این امر باعث می‌شود چرایی انتخاب او به جای یک مدیر شناخته شده برای افکار عمومی هم مبهم و هم سئوالی بی پاسخ باشد.

 

 

*** احمدیان و فضای مجازی

 

 

«در پی انتصاب دکتر احمدیان به سمت دبیری شواری عالی امنیت ملی، برخی افراد سودجو اقدام به ایجاد صفحات جعلی به نام ایشان در شبکه‌های مجازی کرده‌اند. دکتر احمدیان هیچ صفحه‌ای در شبکه اجتماعی ندارد و مطالب منتشر شده در این صفحات غیر واقعی است» این توئیت صفحه نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی است. به نظر می‌رسد که علی اکبر احمدیان علاقه چندانی به به صفحات اجتماعی از جمله توئیتر، اینستاگرام و … ندارد. البته به عنوان یک فرمانده سپاه این مساله شاید طبیعی به نظر برسد. با اینحال باید دید که احمدیان در دوره جدید فعالیتش به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی آیا می‌تواند با فضای رسانه‌ای آشت یکند یا خیر. این در حالی است که ابراهیم رئیسی و سایر اعضای دولت عموماً در شبکه مجازی پیام صادر می‌کنند و حتی اینستاگرام و توئیتر به صفحه رئیس جمهوری «تیک آبی» هم داده است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه