کد خبر:295842
پ
صرافی
با رای نمایندگان مجلس

فعالیت صرافی و عملیات بانکی و صندوق ها نیاز به مجوز شورای پول و اعتبار دارد

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم، تصویب کردند که افرادی که عملیات صرافی و واسپاری بدون اخذ مجوز از شورای پول و اعتبار انجام دهند، مشمول مجازات شوند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم، تصویب کردند که افرادی که عملیات صرافی و واسپاری بدون اخذ مجوز از شورای پول و اعتبار انجام دهند، مشمول مجازات شوند.

 

*** مصوبه مجلس درباره فعالیت صرافی‌ها

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در دستورکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس قرار دارد.

وکلای ملت در این جلسه و پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان ماده ۹ لایحه برنامه هفتم توسعه مربوط به موارد مراعامانده را با اکثریت آرا به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، انجام هرگونه عملیات بانکی، واسپاری (لیزینگ) و صرافی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین مشارکت در تأسیس و فعالیت نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۵/۹/۱ و تصدی سمت رکن در صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص حقوقی که بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حسب مورد بیش از ۲۰ درصد سهام یا سرمایه آنها را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار دارند و یا در تعیین هیئت مدیره آنها مؤثرند، بدون اخذ مجوز از شورای پول و اعتبار ممنوع است.

مرتکب عملیات صرافی، بدون اخذ مجوز از شورای پول و اعتبار حسب مورد به مجازاتهای مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲/۱۰/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی و مرتکب عملیات بانکی و واسپاری (لیزینگ)، بدون اخذ مجوز از شورای پول و اعتبار حسب مورد درصورتی که مشمول مجازات شدیدتری نباشد به یک یا چند مورد از مجازاتهای تعزیری درجه هفت موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع ایران را اینجا مطالعه کنید

 

 

*** اختصاص درصدی از درآمد صادرات نفت و گاز به استان‌های نفت‌خیز و گازخیز

 

به گزارش سروش، همچنین وکلای ملت در این جلسه و در جریان ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور، بند الحاقی ماده ۱۴ این لایحه را با اکثریت آرا تصویب کردند که طبق این بند، دولت مکلف است یک‌سوم از سه درصد (%۳) درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی را بر اساس سهم هر استان در ارزش تولید نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی که برمبنای قیمت صادراتی این سه محصول ارزش‌گذاری می‌شود به استان‌های نفت‌خیز و گازخیز و دوسوم باقی‌مانده را به شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهستان‌های کمترتوسعه‌یافته که بر اساس شاخص‌های توسعه‌نیافتگی توسط سازمان تعیین می‌شوند، تخصیص دهد.

تبصره ـ ۱ آیین‌نامه اجرائی این بند حداکثر سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به‌پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت نفت توسط هیئت وزیران مصوب و ابلاغ می‌گردد.
تبصره -۲ نحوه توزیع درآمد حاصل از یک‌سوم میادین نفت و گاز دریایی استان‌های ساحلی توسط شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان ذی‌ربط تصویب و اجراء می‌شود.

لازم به ذکر است که مصوبات نمایندگان در جلسه علنی درباره جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تأیید شورای نگهبان دارد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه