کد خبر:294953
پ
انقلاب صنعتی
سروش گزارش می‌دهد:

فناوری‌های جدید در حوزه اطلاعات و ارتباطات چه جایگاهی در انقلاب صنعتی چهارم دارند؟

سرعت‌ تحول دیجیتال در بخش‌های‌ مربوط به‌ فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات از دیگر فناوری‌ها بیشتر شده و به‌نظر می‌رسد این‌ فناوری‌ها به شکل گسترده‌تری در کسب‌وکارها به‌کار گرفته شوند.

سرعت‌ تحول دیجیتال در بخش‌های‌ مربوط به‌ فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات از دیگر فناوری‌ها بیشتر شده و به‌نظر می‌رسد این‌ فناوری‌ها به شکل گسترده‌تری در کسب‌وکارها به‌کار گرفته شوند.

 

*** انقلاب صنعتی چهارم و فناوری‌های جدید

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، انقلاب صنعتی‌ چهارم (صنایع‌ ٠.۴) اشاره به‌ تحولات گسترده در صنعت‌ مبتنی‌ بر به‌کارگیری‌ فناوری‌ اطلاعات و شیوه‌های‌ هوشمندسازی‌ دارد.

این‌ انقلاب با روش‌های‌ متنوعی‌ در حال تبدیل‌ و تغییر مدل‌های‌ تجاری‌، نحوه تولید و وضعیت‌ رقابت‌ است‌.

بخش‌ قابل‌ توجهی‌ از کسب‌وکارها حداقل‌ از برخی‌ توانایی‌ها در حوزه فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کنند.

در سال ٢٠٢٢، به‌طور متوسط‌ ١.٩٢ درصد از شرکت‌های‌ فعال در کشورهای‌ عضو سازمان همکاری‌ اقتصادی‌ و توسعه‌ دارای‌ پهنای‌ باند بوده‌اند.

درحالی‌ که‌ این‌ آمار در سال ٢٠١٠ حدود ٨١ درصد بوده است‌، به طوری که افزایش‌ اتصال به‌ویژه در رومانی‌ زیاد بوده است‌، درحالی‌ که‌ به‌نظر می‌رسد اتصال پهنای‌ باند به‌ وضعیت‌ اشباع نزدیک‌ شود، توجه‌ جهانی‌ به‌ پهنای‌باند پر سرعت‌ (١٠٠ مگابیت‌ بر ثانیه‌ یا بیشتر) وضعیت‌ جدیدی‌ را به‌وجود آورده است‌.

انقلاب صنعتی‌ چهارم بدلیل‌ توسعه‌ شبکه‌‌های‌ ارتباطی‌ به‌ویژه اینترنت‌ شکل‌ گرفته‌ است‌.

در نمودار زیر نسبت‌ کسب‌وکارهایی‌ که‌ از پهنای‌ باند پرسرعت‌ در سال ٢٠٢٢ بهره‌مند شده‌اند نشان داده شده است‌.

 

 

در سال ٢٠٢٢، به‌طور متوسط‌ ٧.۵۵ درصد از کشورهای‌ مورد بررسی‌ در نمودار ١، از پهنای‌ باند ١٠٠ مگابیت‌ بر ثانیه‌ استفاده کرده‌اند.

تجربه‌ کشورهای‌ توسعه‌یافته‌ به‌ وضوح نشان می‌دهد که‌ دستیابی‌ به‌ بهره‌وری‌ بیشتر به‌ واسطه‌ استفاده از فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بوده است‌.

عمده توانایی‌ این‌ فناوری‌ها مبتنی‌ بر صرفه‌جویی‌ در زمان به‌منظور تسهیل‌ جست‌وجو، اشتراکگذاری‌ و ذخیره‌سازی‌ اطلاعات است‌.

به‌عبارت دیگر، منبع‌ ایجاد نوآوریی‌ محسوب می‌شوند که‌ به نوبه‌ خود تغییرات اساسی‌ را در فرآیندهای‌ کسب‌وکار ایجاد می‌کنند.

منبع‌ اصلی‌ این‌ تغییرات چشمگیر، افزایش‌ سرعت‌ اتصال به‌ اینترنت‌ بوده که‌ در نهایت‌ اینترنت‌ پرسرعت‌ و توسعه‌ پهنای‌ باند را به‌ ارمغان آورده است‌.

استفاده فراگیر از اینترنت‌ در دهه‌های‌ اخیر جایگاه خود را به‌عنوان یک‌ فناوری‌ همه‌ منظوره تثبیت‌ و امکان توسعه‌ پیشرفت‌ نوین‌ در کسب‌وکار فراهم‌ کرده است‌.

انقلاب صنعتی‌ چهارم بدلیل‌ توسعه‌ شبکه‌های‌ ارتباطی‌ به‌ویژه اینترنت‌ شکل‌ گرفته‌ است‌.

فعالیت‌های‌ مبتنی‌ بر اینترنت‌ و پهنای‌ باند، باعث‌ ایجاد تقاضای‌ اتصالات باکیفیت‌ بالاتر شده و به‌ شکاف دیجیتالی‌ موجود دامن‌ زده است‌.

این‌ موضوعات نیاز به‌ رویکردی‌ فراگیرتر برای‌ تحول دیجیتال را تقویت‌ می‌کند.

ابزارهای‌ مدیریت‌ ارتباط با مشتری، به‌ شرکت‌ها این‌ امکان را می‌دهد تا از طریق‌ استفاده فشرده از فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، اطلاعات مربوط به‌ مشتریان خود را جمع‌آوری‌، ادغام، پردازش و تجزیه‌ و تحلیل‌ کنند.

برنامه‌ریزی‌ منابع‌ سازمانی و مدیریت‌ ارتباط با مشتری‌ در سال ٢٠٢١ به‌طور متوسط‌ در ٣۶ درصد و ٣٠ درصد از شرکت‌ها در سراسر OECD پذیرفته‌ شده‌اند که‌ نسبت‌ به‌ سال ٢٠١٠ بیش‌ از ١٠ درصد افزایش‌ داشته‌است‌.

در نمودارهای‌ ٢ و ٣ درصد کسب‌وکارهایی‌ که‌ از این‌ ابزارها استفاده می‌کنند نمایش‌ داده شده است‌.

 

نمودار

 

خدمات رایانش‌ ابری با انفجار تراکم‌ و سرعت‌ شبکه‌ و افزایش‌ مداوم توان محاسباتی‌ ارائه‌ شده، محبوبیت‌ بیشتری‌ پیدا کرده‌اند.

بیش‌ از ۴٢ درصد شرکت‌های‌ سراسر OECD خدمات رایانش‌ ابری‌ را خریداری‌ کرده‌اند که‌ فقط‌ در مدت پنج‌ سال بیش‌ از ١۵ درصد افزایش‌، نشان می‌دهد.

رایانش‌ ابری‌ افراد و سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا از طریق‌ روابط‌ آنلاین‌ به‌ منابع‌ دسترسی‌ پیدا کنند.

این‌ منابع‌ شامل‌ برنامه‌های‌ نرم‌افزاری‌، ظرفیت‌ ذخیره‌سازی‌، شبکه‌ و قدرت محاسبات است‌.

محاسبات ابری‌ علاوه بر انعطاف‌پذیری‌ و مقیاس‌پذیری‌، هزینه‌های‌ به‌ روزرسانی‌ فناوری‌ را کاهش‌ می‌دهد.

نمودار ۴ درصد خریداری‌ رایانش‌ ابری‌ توسط‌ کسب‌وکارهای‌ کشورهای‌ OECD را نشان می‌دهد.

همانطور که‌ از نمودار قابل‌ ملاحظه‌ است‌ کسب‌وکارهای‌ کشور سوئد با ۴.٧۵ درصد خرید رایانش‌ ابری‌، کسب‌وکارهای‌ کشور فنلاند با ٣.٧۵ درصد و کسب‌وکارهای‌ کشورهای‌ استرالیا با ٨.٧١ درصد خرید رایانش‌ ابری‌ از پیشتازان این‌ فناوری‌ در بین‌ کشورهای‌ OECD هستند.

 

 

*** حرکت دنیا به سمت اینترنت‌ اشیا

 

اینترنت‌ اشیا دیگر فناوری‌ صنعت‌ ٠.۴، شکل‌ پیشرفته‌ اینترنت‌ شناخته‌ می‌شود و بخش‌ مهم‌ از داده‌های‌ اینترنتی‌ آینده را شکل‌ می‌دهد.

ایده اصلی‌ اینترنت‌ اشیا، متصل‌ کردن اشیای‌ مختلف‌ در دنیای‌ حقیقی‌ مانند حسگرها، تلفن‌های‌ همراه و غیره است‌.

این‌ اتصال به‌ این‌ منظور برقرار می‌شود که‌ اشیا بتوانند تبادل اطلاعات را درک کنند و در همکاری‌ با یکدیگر عملیات مشترک را کامل‌ نمایند.

با ظهور اینترنت‌، ارتباط متقابل‌ کامپیوترها رنگ‌ واقعیت‌ به‌ خود گرفته‌ و تحولات فناورانع‌ دهه‌های‌ اخیر گسترش اینترنت‌ و ورود آن به‌ مرحله‌ای‌ جدید، یعنی‌ دنیای‌ اشیای‌ هوشمند را ممکن‌ کرده است‌. ب

نابراین‌ چشم‌انداز اینترنت‌ اشیا بر اشیای‌ هوشمند مبتنی‌ است‌، زیرا این‌ پارادایم‌ جدید به‌ اشیایی‌ که‌ به‌ صورت روزمره استفاده می‌کنیم‌ و با آنها سروکار داریم‌ هوش می‌بخشد و نه‌ تنها گردآوری‌ اطلاعات و تعامل‌ با محیط‌ را برایشان ممکن‌ می‌کند بلکه‌ امکان پیوند متقابل‌ با سایر اشیا، تبادل اطلاعات و آغاز کنش‌ها را نیز از طریق‌ اینترنت‌ مهیا می‌سازد.

نمودار ۵، درصد استفاده از اینترنت‌ اشیا توسط‌ کسب‌وکارهای‌ کشورهای‌ OECD را نشان می‌دهد.

در بین‌ کشورهای‌ مزبور، کسب‌وکارهای‌ کشور اتریش‌ با ٨.۵٠ درصد استفاده از اینترنت‌ اشیا و کسب‌وکارهای‌ کشور اسلوونی‌ با ۵.۴٩ درصد استفاده از این‌ فناوری‌ در صدر استفادهکنندگان اینترنت‌ اشیا قرار دارند.

 

 

بررسی‌های‌ آماری‌ نشان می‌دهد که‌ از فناوری‌های‌ پیشرفته‌ و تخصصی‌ اطلاعات و ارتباطات کمتر استفاده می‌شود.

این‌ فناوری‌های‌ پیشرفته‌ و تخصصی‌ شامل‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ کلان‌داده‌ها (DBA) و شناسایی‌ فرکانس‌ رادیویی‌ (RFID) است‌، که‌ تنها برخی‌ از انواع خاص کسب‌وکارها از آنها استفاده کرده‌اند.

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع ایران را اینجا مطالعه کنید

 

 

*** ضرورت حرکت به سمت فناوری‌های جدید در حوزه اطلاعات و ارتباطات 

 

به گزارش سروش، استفاده از فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات می‌تواند عملکرد شرکت‌ و جایگاه رقابتی‌ را بهبود بخشد.

امروزه علاقه‌ وسیع‌ و مستمری‌ به‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ و اثرات آنها بر روی‌ استراتژی‌ کسب‌وکار به‌ ویژه سیستم‌هایی‌ که‌ می‌توانند مزیت‌ رقابتی‌ پایداری‌ را برای‌ شرکت‌های‌ نوآور فراهم‌ نمایند، به‌ وجود آمده است‌.

یک‌ شرکت‌ زمانی‌ مزیت‌ رقابتی‌ دارد که‌ منابع‌ و قابلیت‌های‌ مشخصی‌ که‌ منحصر به‌فرد و به‌ سختی‌ قابل‌ تقلید باشد را به‌ دست‌ آورده و بتواند خدماتی‌ را به‌ بازار ارائه‌ کند که‌ ارزش بیشتری‌ را برای‌ مشتریانش‌ نسبت‌ به‌ رقبا فراهم‌ کند.

مزیت‌ رقابتی‌ نقطه‌ کانونی‌ استراتژی‌ و مفهوم اساسی‌ در مدیریت‌ استراتژیک‌ است‌.

این‌ مزیت‌ با متمایزسازی‌ یک‌ سازمان در یک‌ کسب‌وکار خاص، در جهت‌ منافع‌ ذینفعان، به‌ویژه مشتریان ایجاد می‌شود.

هرچه‌ تفاوت بین‌ سازمان و رقبایش‌ بیشتر باشد، رقابت‌ قوی‌تر و بادوامتر خواهد بود.

فناوری‌های‌ اطلاعات و ارتباطات همه‌ فعالیت‌ها و رویه‌های‌ سازمانی‌ را تحت‌ تاثیر قرار داده است‌.

این‌ تاثیر تا حدی‌ است‌ که‌ در آینده نزدیک‌ تقریبا اجرای‌ فعالیت‌های‌ سازمانی‌ بدون فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات که‌ نقش‌ کلیدی‌ را دارد غیرقابل‌ باور است‌.

سازمان‌هایی‌ که‌ دیرتر از این‌ فناوری‌های‌ استفاده کنند و یا مزیت‌ رقابتی‌شان را بر پایه‌ این‌ فناوری‌ها نسازند در نهایت‌ از رقابت‌ و چرخه‌ کسب‌ و کار حذف خواهند شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه