کد خبر:289381
پ
قادری
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس:

مجلس تعیین نرخ خوراک پتروشیمی را به دولت واگذار کرد، اما دولت با طرح مباحث حاشیه‌ای در این زمینه از مسئولیت خود شانه خالی می‌کند/ افزایش نرخ خوراک از سوی دولت موجب ریزش شاخص‌‎های بورس شد

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس با بیان اینکه مجلس تعیین نرخ خوراک پتروشیمی را به دولت واگذار کرد، اما دولت با طرح مباحث حاشیه‌ای در این زمینه از مسئولیت خود شانه خالی می‌کند تاکید کرد افزایش نرخ خوراک از سوی دولت موجب ریزش شاخص‌‎های بورس شد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس با بیان اینکه مجلس تعیین نرخ خوراک پتروشیمی را به دولت واگذار کرد، اما دولت با طرح مباحث حاشیه‌ای در این زمینه از مسئولیت خود شانه خالی می‌کند تاکید کرد افزایش نرخ خوراک از سوی دولت موجب ریزش شاخص‌‎های بورس شد.

 

 

*** واکنش نماینده مجلس به اظهارات سخنگوی دولت
 

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، جعفر قادری درباره اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه در زمینه نرخ خوراک پتروشیمی نباید شاهد چند صدایی از مجلس باشیم، اظهار داشت:

روال به این صورت است که فضای مجلس تا پیش از تصویب هر قانونی، فضای کارشناسی و تخصصی است و هرکس نظرات کارشناسی خود را در فضایی آزاد بیان می‌کند اما پس از تصویب قانون همه وظیفه تبعیت از آن را دارند.

از سوی دیگر در زمینه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی مجلس کار را به دولت واگذار کرد تا نرخ گذاری انجام گیرد که البته در این زمینه تدبیر درستی از سوی دولت اتخاذ نشده است.

 

 

وی درباره علت اینکه چرا سهام پتروشیمی‌ها در بورس دچار ریزش شد، گفت:

نرخی که دولت برای خوراک پتروشیمی تعیین کرد، نرخ بالایی بود و به ویژه پتروشیمی‌های تولیدکننده محصول متانول را با مشکل مواجه کرد.

این پتروشیمی‌ها به این علت که قیمت متانول تولید شده در بازار جهانی کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر تنها خریدار متانول از ما چینی‌ها هستند که نرخ خرید آن‌ها از هر تن ۴۵۰ دلار به حدود ۲۰۰ دلار رسیده است با مشکل جدی مواجه شدند.

در کنار این مسائل افزایش نرخ خوراک از سوی دولت نیز، واحدهای پتروشیمی را با مشکل مواجه کرده است و این مسئله موجب ریزش شاخص‌‎های بورس شد.

البته همانظور که عنوان شد مدیریت این حوزه به عهده دولت گذاشته شده و دولت می‌تواند به جای طرح مباحث حاشیه‌ای برای بهبود این بازار مدیریت از خود نشان دهد.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

*** طرح چنین مواردی پرداختن به مسائل حاشیه‌ای است
 

 

به گزارش سروش، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس در پایان، بیان داشت:

در موضوعات تخصصی ممکن است هریک از نمایندگان یا کمیسیون‌ها نظرات متفاوتی داشته باشند ولی آنچه برای دولت ملاک عمل است، مصوبه نهایی مجلس بوده و اتفاقا این ویژگی از مزیت‌های مجلس به شمار می‌آید لذا نباید با طرح اینگونه موارد حاشیه‌ای نسبت به مسئولیت‌های اجرایی خود شانه خالی کرد.

حتی اگر دولت با مصوبه مجلس نیز مخالف است می‌تواند با ارائه لایحه پیشنهادی نظرات خود را آزادانه بیان و در صورت اقناع اکثریت آن را تبدیل به قانون باب میل کند لذا طرح چنین مواردی پرداختن به مسائل حاشیه‌ای است که مجلس نیز نباید درگیر این موارد حاشیه‌ای شود.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه