کد خبر:296997
پ
ترامپ
سروش گزارش می‌دهد:

مخالفت دیوان عالی آمریکا با بررسی سریع پرونده «مصونیت» ترامپ

دیوان عالی آمریکا بررسی فوری پرونده ادعای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه در مقابل پیگرد قضایی مصونیت دارد را رد کرده و بدین ترتیب احتمالا دادگاه رسیدگی به این موضوعات به تعویق می‌افتد که این به نفع ترامپ است.

دیوان عالی آمریکا بررسی فوری پرونده ادعای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه در مقابل پیگرد قضایی مصونیت دارد را رد کرده و بدین ترتیب احتمالا دادگاه رسیدگی به این موضوعات به تعویق می‌افتد که این به نفع ترامپ است.

 

 

*** مخالفت دیوان عالی آمریکا با بررسی سریع پرونده «مصونیت» ترامپ

 

 

به گزارش سروش، یک بازپرس ویژه آمریکایی به نام جک اسمیت از عالی‌ترین دادگاه ایالات متحده خواسته بود تا پرونده مصونیت قضایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را با دور زدن دادگاه استیناف فدرال، به سرعت بررسی کند اما قضات دیوان عالی ایالات متحده با این خواسته مخالفت کردند.

سه تن از قضات این دادگاه از سوی ترامپ منصوب شده بودند.

قضات استدلال کردند که دلیلی برای انجام این کار وجود ندارد.  

به این ترتیب به نظر می‌رسد تلاش ترامپ برای به تعویق انداختن محاکمه‌اش موفق باشد، چرا که حال باید پرونده از طریق دادگاه تجدیدنظر پیش برود.

نگرانی جک اسمیت این بود که در صورت عدم تصمیم‌گیری از طرف دیوان عالی، کار به دادگاه تجدیدنظر بکشد و آغاز محاکمه به تعویق بیفتد.

ترامپ ۷۷ ساله که نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است، طبق تاریخی که فعلا در نظر گرفته شده، باید در چهارم مارس ۲۰۲۴ به اتهام توطئه برای ملغی کردن نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ که جو بایدن در آن برنده شد، دادگاهی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وکلای ترامپ بارها تلاش کردند تا دادگاه رسیدگی به این پرونده را به بعد از انتخابات سال آتی میلادی موکول کنند و استدلال می‌کنند که این رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از «مصونیت مطلق» برخوردار است و نمی‌توان او را بابت اقداماتی که حین حضور در کاخ سفید مرتکب شده، تحت پیگرد قرار داد.

با این حال تانیا چوتکان، قاضی آمریکایی که قرار است دادگاه ترامپ در ماه مارس را رهبری کند، در اول دسامبر مساله مصونیت او را رد کرد و گفت «اینطور نیست که این رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تا ابد مصونیت فرار از زندان» داشته باشد.

 

 

این قاضی گفت: «خدمت چهار ساله متهم به عنوان فرمانده کل قوا، حق الهی پادشاهان برای فرار از مسئولیت جنایی که علیه هموطنانش انجام می‌دهد، به او نمی‌دهد.»  

 

 

محاکمه قرار بود در روز ۴ مارس در واشنگتن شروع شود اما حالا که دیوان عالی تصمیم گرفته مداخله نکند تا فرآیند عادی فرجام‌خواهی تکمیل شود، کارشناسان می‌گویند که محاکمه ممکن است ماه‌ها عقب بیافتد.

فرآیند تجدیدنظر ممکن است شروع تاریخ محاکمه را عقب بیاندازد، در حالی که دادستان‌ها امیدوار بودند محاکمه پیش از انتخابات انجام شود.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه