کد خبر:298869
پ
گروسی
سروش گزارش می‌دهد:

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام چه گفت؟

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست امروز شورای حکام آژانس به بیان ادعاهایی درباره مسائل پادمانی با ایران و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای آن پرداخت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست امروز شورای حکام آژانس به بیان ادعاهایی درباره مسائل پادمانی با ایران و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای آن پرداخت.

 

 

*** افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ادامه دارد

 

 

به گزارش سروش، رافائل گروسی در بیانیه آغازین نشست شورای حکام که موضوع راستی‌آزمایی و نظارت در ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و اجرای توافق جامع پادمانی با ایران نیز در دستور کار آن قرار دارد، درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل(توافق هسته‌ای ۲۰۱۵) گفت:

افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ادامه دارد، اگرچه، سطح اورانیوم غنی‌شده بیش از ۶۰ درصد، کمی افت داشته است.

آژانس تداوم اشراف خود بر تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و بیلوزها، آب سنگین و کنسانتره فلز اورانیوم را از دست داده است.

سه سال از زمانی می‌گذرد که ایران اجرای مشروط پروتکل الحاقی خود را متوقف کرده است. از این رو، سه سال نیز از زمانی که آژانس از دسترسی تکمیلی درایران برخوردار بوده است، می‌گذرد.

 

 

وی درباره موافقتنامه جامع پادمان‌ها(ان‌پی‌تی) با ایران نیز مدعی شد:

هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده حاصل نشده است.

ایران توضیحات فنی موثقی درباره وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده و به آن درباره محل‌ (یا محل‌های) مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده (به مواد هسته‌ای) اطلاعی نداده است.

 

 

گروسی همچنین با اشاره به گزارش‌های محاسبات اصلاح‌شده مقدار مواد هسته‌ای از سوی ایران در زمینه ناهمخوانی توازن مواد هسته‌ای در تاسیسات فرآوری اورانیم اصفهان، گفت:

بر اساس این گزارش، آژانس بر این باور است که ناهمخوانی در توازن مواد هسته‌ای در این تاسیسات برطرف شده است.

همچنین اشاره می‌کنم که این نشان می‌دهد مقدار اورانیوم موجود در پسماند جامد ارسال شده از آزمایشگاه «جابر ابن حیان» به تاسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان برای تجزیه، کمتر از مقدار اعلام شده از سوی ایران در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ بوده است. این بخش جدید، مستلزم بررسی‌های بیشتر آژانس است.

 

 

مدیرکل آژانس در ادامه به موضوع «کد اصلاحی ۳.۱»، یکی از بندهای موافقتنامه پادمانی اشاره و بیان کرد:

ایران باید کد اصلاحی ۳.۱ خود را نیز که تعهد قانونی آن است، اجرا کند.

مسائل باقی‌مانده پادمانی از تعهدات ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان‌ها نشات می‌گیرد و باید حل‌وفصل شود تا آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند تضمین بدهد برنامه هسته‌ای ایران، منحصرا، صلح‌آمیز است.

اظهارات علنی ایران درباره توانمندی‌های فنی‌ آن برای تولید تسلیحات اتمی،‌ تنها منجر به افزایش نگرانی‌های من درباره صحت و تمامیت موارد اعلامی پادمانی از سوی ایران می‌شود.

 

 

وی درباره اجرای مفاد بیانیه مشترک اخیر میان ایران و آژانس گفت:

من به طور جدی نگران متوقف شدن یک‌جانبه اجرای بیانیه مشترک توسط ایران هستم که تردیدها درباره متعهد ماندن ایران نسبت به مواردی را که توافق کرده‌ بودیم، افزایش می‌دهد.

من همچنین عمیقا، از این که ایران تصمیم خود درباره لغو مجوز چند بازرس خبره آژانس را تغییر نداده است، متاسفم.

 

 

او افزود: تکرار می‌کنم که تنها از طریق تعامل سازنده و هدفمند است که می‌توان به تمامی این نگرانی‌ها پرداخت و دوباره از ایران می‌خواهیم تماما و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش