کد خبر:300655
پ
article (4)
به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی؛

مراسم افتتاحیه طرح توسعه ظرفیت‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری برگزار شد

مراسم افتتاحیه طرح «توسعه ظرفیت‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری» با حضور مسئولان نهادهای متولی شامل وزارت دادگستری، وزارت صمت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

مراسم افتتاحیه طرح «توسعه ظرفیت‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری» با حضور مسئولان نهادهای متولی شامل وزارت دادگستری، وزارت صمت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

 

 

 *** مراسم افتتاحیه طرح توسعه ظرفیت‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری برگزار شد
 

 

به گزارش سروش، در مراسم افتتاحیه طرح «توسعه ظرفیت‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری» دکتر سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سید علی کاظمی معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری، دکتر محمد صادق آزمندیان مدیرکل دفتر برنامه‏‌ریزی و حمایت از مالکیت صنعتی وزارت دادگستری، دکتر علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، دکتر امیرحسین میرآبادی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دکتر مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و دکتر میترا امین‌لو مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و نیز جمعی از نمایندگان شرکت‌های مختلف از جمله ۵۰ شرکت دانش‌بنیان حضور داشتند.

 

دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم افتتاحیه این طرح ملی گفت:

باارزش‌ترین منابع شرکت‌های دانش‌‌بنیان، دانش و فناوری پیشرفته‌ای است که توسط پژوهشگران این شرکت‌ها توسعه یافته است؛ اما متأسفانه این شرکت‌ها دانش کافی در زمینه مدیریت مالکیت فکری ندارند و باید این واقعیت را قبول کرد. هدف از اجرای طرح «توسعه ظرفیت‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری»، افزایش دانش در زمینه مالکیت فکری است.

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به خدمات متنوع این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان افزود:

از ابتدای تأسیس صندوق نوآوری تاکنون، ۴۷ هزار میلیارد تومان انواع خدمات و تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است و در حوزه مدیریت مالکیت فکری، چند خدمت مختلف را به صورت بلاعوض به این شرکت‌ها ارائه می‌کنیم. در این بخش تاکنون ۱۰ میلیارد تومان خدمات بلاعوض به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده‌ایم.

 

ملکی‌فر خاطرنشان کرد:

این طرح به همت وزارت دادگستری شکل گرفت و ما نیز در صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام آمادگی کردیم که با هدف حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان، در این طرح مشارکت داشته باشیم و وزارت صمت و همچنین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز در این طرح، مشارکت جدی دارند. در فراخوانی که از سوی صندوق نوآوری منتشر شد، ۷۲ شرکت دانش‌بنیان اعلام آمادگی کردند که در نهایت ۵۰ شرکت از استان‌های مختلف و در حوزه‌های متنوع، امروز در این برنامه حضور دارند که در پنل عصر، ممیزی فاز اول انجام خواهد شد. 

 

وی تصریح کرد:

قصد داریم در چند مرحله، شرکت‌ها را در این حوزه توانمند کنیم. در فاز نخست، تعدادی کارگاه آموزشی در قالب مقررات سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) با حضور مدرسان برجسته داخلی برگزار می‌شود. در فاز دوم، از ظرفیت منتورهای بین‌المللی مورد تأیید WIPO استفاده می‌شود تا شرکت‌های ایرانی با جدیدترین مقررات بین‌المللی در این حوزه آشنا شوند. این فرصت یادگیری در نهایت به تجاری‌سازی دارایی‌های فکری شرکت‌ها یعنی صادرات منجر خواهد شد. 

 

 

*** امروزه سرمایه فکری، یکی از ملاک‌های مهم خلق ثروت است
 

 

دکتر سید علی کاظمی، معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری نیز در این نشست، سرمایه را بحث کانونی و محوری در اقتصاد عنوان کرد و گفت:

سرمایه اهمیت زیادی در مباحث اقتصادی دارد و دامنه معنا و مفهوم آن مدام در حال تغییر است. توسعه تکامل معنایی زیادی در این بخش اتفاق افتاده است و شاهد ایجاد مفاهیم جدیدی مانند سرمایه دانشی یا سرمایه فکری هستیم. 

 

وی تصریح کرد:

توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نشان داده است که ثروت تنها با دارایی (فیزیکی) خلق نمی‌شود و امروزه سرمایه فکری، یکی از ملاک‌های مهم خلق ثروت محسوب می‌شود. در این شرایط، مفهوم سرمایه فکری به اقتصاد کلان ملی نیز راه پیدا کرده است. 

 

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری تأکید کرد:

به حقوق مالکیت فکری برای تضمین نوآوری، خلاقیت و اصالت سرمایه‌های فکری برای حمایت از حقوق این سرمایه‌ها به شدت نیاز داریم.

 

وی با تاکید بر اینکه نظام حقوقی مالکیت فکری از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد:

شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی مالکیت فکری در وزارت دادگستری و همینطور دفتر برنامه‏‌ریزی و حمایت از مالکیت صنعتی این وزارتخانه به صورت مستمر درحال کار در این حوزه هستند و طرح «توسعه ظرفیت‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری» بخشی از مأموریت ما با همکاری WIPO، وزارت صمت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی است.

 

کاظمی خاطرنشان کرد:

امیدواریم برگزاری برنامه امروز و پنل‌هایی که بعد از این نشست برگزار می‌شوند، به راهبرد ارزش‌آفرینی و تجاری‌سازی سرمایه‌های فکری منجر شده و شاهد این باشیم که ایران با توجه به ظرفیت بسیار بالای نیروی انسانی که در اختیار دارد، کشوری خلاق، نوآور و تولیدکننده دانش باشد و از این دانش برای اشتغال‌آفرینی، کارآفرینی و ارزش‌آفرینی استفاده کند. 

 

 

*** توجه جدی به حوزه دانش‌بنیان در وزارت صمت
 

 

دکتر علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز به عنوان دیگر سخنران مراسم افتتاحیه این طرح گفت:

در مباحث فناوری و حوزه دانش‌بنیان‌ها، زیرساخت‌های خوبی در گذشته نداشتیم، اما امروز شرایط بسیار متفاوت شده است و شاهد تعاملات خوبی بین بخش‌ها و نهادهای مختلف در این حوزه هستیم. در وزارت صمت توجه جدی به حوزه دانش‌بنیان داریم و تنها طی چند ماه گذشته، ۳ رویداد در این بخش برگزار کرده‌ایم.

 

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت افزود:

کارهای خوبی در حوزه ارزش‌گذاری برند انجام شده است؛ اما در این بخش نیازمند کارهای جدی‌تری هستیم. در قالب کمیسیون برند و دفتر کسب و کار وزارت صمت در خدمت شرکت‌ها هستیم و این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

 

 

*** صیانت از دارایی‌های فکری، یکی از موضوعات مهم در حوزه دانش‌بنیان‌ها
 

 

دکتر امیرحسین میرآبادی، رییس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز بحث صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را از موضوعات مهم و مورد توجه عنوان کرد و گفت:

در معاونت علمی با توجه به مأموریت در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌‌بنیان، به صادرات این شرکت‌ها به صورت ویژه‌ای توجه داریم. 

 

وی افزود:

یکی از موضوعات مهم در حوزه دانش‌بنیان‌ها، صیانت از دارایی‌های فکری این شرکت‎ها است و طرح «توسعه ظرفیت‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری» با این هدف شکل گرفته است. همانطور که اشاره شد با عدم آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با حوزه مدیریت مالکیت فکری روبرو هستیم و اگر بتوانیم این دارایی‌ها را ارزش‌گذاری کنیم، در گام بعدی می‌توانیم تجاری‌سازی آنها را دنبال کنیم. 

 

میرآبادی با اشاره به صادرات ۱۳۳۰ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان در هفت‌ماه نخست سال جاری گفت:

پتانسیل خوبی در این حوزه داریم و باید شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شرکت‌های بزرگ و صادراتی را با فضای صیانت از مالکیت فکری آشنا کنیم. امیدواریم در طول اجرای این برنامه به دانشی دست پیدا کنیم که آن را اشاعه و ترویج دهیم که منجر به شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود. 

 

 

*** حمایت همه‌جانبه مجلس از دانش‌بنیان‌ها
 

 

دکتر مجتبی توانگر، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به اقدامات صورت‌گرفته در مجلس در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت:

پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس با مشکلاتی همراه بود که با پیگیری‌های صورت‌گرفته، این مشکلات برطرف شده‌اند و اتفاقات خوبی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس و فرابورس را شاهد هستیم. یکی از ملاک‌های این موضوع همان بحث ارزش‎‌گذاری دارایی‌های نامشهود است.

 

وی تصریح کرد:

شاهد اقدامات بسیار خوبی در مجموعه مجلس شورای اسلامی، وزارت دادگستری، وزارت صمت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و بحث مدیریت مالکیت فکری هستیم.

 

 

 

انتهای پیام///