کد خبر:293827
پ
۶۲۷۶۸۹۷۶
سروش گزارش می‌دهد:

نخستین خودروی آفرود خورشیدی صحرانوردی کرد

خودروی خورشیدی ساخت دانشجویان هلندی که «نخستین خودروی آفرود خورشیدی جهان» لقب گرفته از آزمایش خود در صحرا جان سالم به در برد و برای اولین بار موفق شد ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند.

خودروی خورشیدی ساخت دانشجویان هلندی که «نخستین خودروی آفرود خورشیدی جهان» لقب گرفته از آزمایش خود در صحرا جان سالم به در برد و برای اولین بار موفق شد ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند.

 

 

*** نخستین خودروی آفرود خورشیدی صحرانوردی کرد

 

 

به گزارش سروش، خودروی خورشیدی «استلا ترا»(Stella Terra) که اولین خودروی آفرود خورشیدی جهان است، اولین سفر مهم خود را با طی مسافت ۱۰۰۰ کیلومتری در صحرای بزرگ آفریقا به پایان رساند.

تیم دانشجویی دانشگاه فناوری آیندهوون(EUT) که پشت این پروژه است، امیدوار است که تکمیل موفقیت آمیز این سفر به خودروسازان انگیزه دهد تا در آینده خودروهای مستقل بیشتری بسازند.

وسایل نقلیه الکتریکی(EVs) به عنوان راه حلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل و نقل معرفی شده‌اند. نه تنها تولید آنها کربن کم است، بلکه اینکه چگونه این خودروها دوست‌دار محیط زیست می‌شوند، در نهایت به نحوه تغذیه شبکه برق بستگی دارد.

در حالی که برق‌رسانی به شبکه به طور کامل با انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند یک کار بزرگ باشد، هر خودرو را می‌توان به طور مستقل با استفاده از پنل‌های خورشیدی ساخت.

این مفهوم یک وسیله نقلیه با انرژی خورشیدی است، اما تا حد زیادی در مرحله نمونه‌سازی باقی مانده است، به استثنای خودروی لایت‌یر(Lightyear) که سال گذشته وارد مرحله تولید شد، اما بعداً به عنوان یک پروژه تجاری شکست خورد.

حالا این تیم دانشجویی در آیندهوون هلند با ساخت وسایل نقلیه بهره‌گیر از انرژی خورشیدی غریبه نیست.

قبلاً نیز با ساخت یک ون کمپر با انرژی خورشیدی گزارش داده بود که یک سفر جاده‌ای مشابه ۲۰۰۰ کیلومتری را در سال ۲۰۲۱ انجام داده است.

این تیم متشکل از جوانان ۲۱ تا ۲۵ ساله است که یک سال از تحصیل خود را مرخصی می‌گیرند تا یک خودروی بسیار نوآورانه با انرژی خورشیدی بسازند. آنها برای نسخه امسال تصمیم گرفتند یک وسیله نقلیه آفرود خورشیدی بسازند.

دانشجویان دانشگاه EUT که خود را «تیم خورشیدی آیندهوون» می‌نامند، به این چالش پرداخته‌اند و قبلاً در مسابقات متعددی مانند چالش جهانی خورشیدی در استرالیا برنده شده‌اند.

تلاش‌های آن‌ها برای نزدیک‌تر کردن خودروهای منتفع از انرژی خورشیدی بسیار کارآمد منجر به توسعه اولین وسیله نقلیه آفرود با انرژی خورشیدی شده است.

در سال ۲۰۲۱، تیم خورشیدی آیندهوون از یک ون کمپینگ با انرژی خورشیدی به نام استلا ویتا(Stella Vita) رونمایی کرد.

استلا ترا یک شاسی بلند آفرود خورشیدی

شاسی بلندهای الکتریکی دیگر در صنعت خودرو چیز جدیدی نیستند. چندین شرکت در حال ساخت آنها در مقیاس تجاری هستند.

آنها در مقایسه با سایر خودروهای الکتریکی برای تامین انرژی خود به باتری‌های بزرگ‌تری نیاز دارند که وزن آنها را افزایش می‌دهد.

تیم خورشیدی آیندهوون این موضوع را به عنوان یک چالش در نظر گرفت و برای طراحی یک شاسی بلند خورشیدی کار کرد که ۲۵ درصد سبک‌تر از یک شاسی بلند معمولی باشد. وزن کمتر خودرو به این معنی است که باتری برای رانش خودرو به کار کمتری نیاز دارد و می‌تواند کوچکتر باشد.

از آنجایی که می‌توان باتری را در حین حرکت شارژ کرد، می‌توان باتری کوچک‌تری نصب کرد تا وزن خودرو کاهش یابد.

فرآیند طراحی استلا ترا منجر به ساخت یک شاسی بلند با وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم، دارای حداکثر سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت و برد ۶۳۰ کیلومتری در یک روز آفتابی شد.

این وسیله نقلیه از پنل‌های خورشیدی تعبیه شده در سقف خود تغذیه می‌کند، اما ساختار زیر کاپوت آن است که آن را متمایز می‌کند. استلا ترا برخلاف سایر فناوری‌های جدید خودرویی که در مسیرهای آسفالت آزمایش شده‌اند، باید در سواریِ ناهموار مقاومت کند.

مهندسان نمی‌توانستند وزن این خودرو را افزایش دهند، بنابراین به قطعات جدیدی برای ساخت خودرو نیاز داشتند. اما از آنجایی که قبلاً چنین خودرویی ساخته نشده بود، نمی‌توانستند آنها را از جای دیگری تهیه کنند.

این تیم دانشجویی این خودرو و برخی از قطعات را از نو طراحی کرد.

از آنجایی که این وسیله نقلیه آفرود است و هلند طبیعتی سبز و کم‌آفتاب دارد، این تیم تصمیم گرفت این خودرو را برای آزمایش‌های گسترده به مراکش ببرد.

ویس باس، مدیر این تیم گفت: از سیستم تعلیق گرفته تا مبدل‌های پنل‌های خورشیدی، تقریباً همه چیز را برای Stella Terra خودمان طراحی کردیم.

تیم ما مطمئن است که مرزهای فناوری را جابجا کرده است و این وسیله نقلیه ۵ تا ۱۰ سال دیگر در بازار در دسترس خواهد بود.

سفر به صحرا

قابلیت‌های آفرود استلا ترا در طول سفر آن در مراکش مورد آزمایش قرار گرفت.

این وسیله نقلیه دو نفره از میان رشته کوه ناهموار Rif عبور کرد و برخی از شیب‌دارترین صعودها و فرودها را پشت سر گذاشت و در مسیر کوهستانی خود از یکی از مرتفع‌ترین شهرهای مراکش بازدید کرد و سپس به مسیرهای خشن و شنی صحرای بزرگ آفریقا راه یافت.

البته فرمان خودرو در مسیر خراب شد، اما آن را با قطعات موجود در محل تعمیر کردند.

از آنجایی که این وسیله نقلیه می‌تواند مسافران خود را به مکان‌های دوردست ببرد، تیم سازنده صندلی‌های آن را تخت‌شو ساخته است تا بستری راحت ایجاد کنند و پنل‌های خورشیدی آن جدا از تامین انرژی برای رانش خودرو، همچنین می‌توانند انرژی کافی برای پختن غذا و شارژ تلفن همراه تولید کنند.

گفته می‌شود پنل‌های خورشیدی استلا ترا می‌تواند ۹۷ درصد از نور جذب شده را به انرژی الکتریکی کارآمد تبدیل کند. این منجر به افزایش عملکرد آن شده و مشخص شده است که استلا ترا ۳۰ درصد کارآمدتر از آن چیزی است که تیم سازنده در ابتدا برای آن برنامه‌ریزی کرده بود.

تلاش‌های تیم خورشیدی آیندهوون برای ساخت خودروهایش همیشه سال‌ها جلوتر از بازار خودرو است و این تیم امیدوار است که موفقیت اخیر آن خودروسازان قدیمی را تشویق کند تا در آینده خودروهای سازگارتر با محیط‌زیست با شارژدهی بیشتری بسازند.

موفقیت این سفر بار دیگر نشان داد که چیزی خارج از محدوده دستیابی به وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست باقی نمی‌ماند و انتقال به سمت فناوری‌های بهتر در این حوزه می‌تواند تسریع شود.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه