کد خبر:289010
پ
۱۴۰۱۱۱۲۳۰۰۰۲۲۸_Test_PhotoN
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

هدفگذاری ساخت ۲۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار از هدفگذاری ساخت ۲۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور خبر داد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار از هدفگذاری ساخت ۲۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور خبر داد.

 

 

*** هدفگذاری ساخت ۲۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور

 

 

به گزارش سروش، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار  در حاشیه بازدید از محله کوی فلسطین زنجان در خصوص آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده در کشور با یادآوری اینکه بافت‌های فرسوده در کشور بر سه گونه است، گفت:

برخی از این بافت‌ها به صورت سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای بوده و راهبرد و برنامه دولت برای این نوع سکونت‌گاه‌ها بر اساس آنچه که در سند ملی توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی آورده شده، در محلاتی که ادامه زیست انسانی قابل انجام است، این محلات باید ساماندهی شود.

 

 

وی ابراز کرد:

همچنین محلاتی مشابه کوی فلسطین زنجان بنا به دلایلی که ادامه زیست انسانی در آن امکان‌پذیر نیست، بحث جابه‌جایی این محلات مطرح می‌شود.

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی، از وجود یک هزار و ۳۵۳ محله حاشیه‌ای در کشور خبر داد و گفت:

از این تعداد حدود ۱۰ درصد از محلات از نوع مناطق کوی فلسطین زنجان است و باید نسبت به جابه‌جایی آن اقدام کرد.

 

آیینی با بیان اینکه در سایر محلات برنامه ساماندهی داریم و مهم‌ترین برنامه ساماندهی نیز بحث سنددار کردن واحدهای مسکونی این محلات است، ادامه داد:

نزدیک به ۷۰ درصد منازل مسکونی واقع در این محلات فاقد اسناد رسمی بوده و به همین خاطر واحدهایی که نیاز به جابه‌جایی ندارد، بحث سنددار کردن واحدهای مسکونی مطرح است، به همین خاطر از مالکان این واحدها دعوت می‌کنیم از ظرفیت قانون تعیین تکلیف اراضی استفاده کرده و اسناد غیررسمی خود را به اسناد رسمی تبدیل کنند.

 

 

وی، گام بعدی در این محلات را تامین خدمات عنوان کرد و افزود:

متاسفانه در این مناطق صرفاً به امر ساخت مسکن پرداخته و کمتر به خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی، انتظامی و ورزشی رسیدگی شده است، به همین خاطر ستادهای بازآفرینی شهرستان‌ها موظف‌اند این نیازها را احصا کرده و در قالب ستاد بازآفرینی شهری آن را مصوب و آنگاه تقسیم کار بین دستگاه‌ها انجام شود.

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی، با یادآوری اینکه یکی از مواردی که بیش از همه در این محلات به چشم می‌خورد، معابر خاکی این محلات بوده و می‌توان گفت به بدترین چهره محرومیت در این محلات تبدیل شده است، بیان داشت:

طبق آمار نزدیک به ۶۰ درصد این محلات دارای معابر خاکی بوده و طی دو سال گذشته حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از این معابر بهسازی و آسفالت شده است و رویکرد دولت در این راستا این است که همه معابر خاکی بهسازی شود.

 

 

آیینی با تاکید بر اینکه نگاه دولت در حوزه بافت‌های فرسوده، تشویق مردم و بخش خصوصی است؛ چرا که این نگاه به روند نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب بیشتری می‌دهد، افزود:

تا به امروز ۱۳۷ هزار و ۸۰۰ واحد در محدوده بافت‌های فرسوده کشور در حال ساخت است که امیدواریم به رقم ۲۰۰ هزار واحد در این بافت‌ها دست یابیم.

در خصوص بافت‌های فرسوده تاریخی نیز خوشبختانه سرفصل تسهیلات و مرمت‌سازی برای بافت‌های فرسوده تاریخی تعریف شده و این اقدام برای اولین‌بار در این دولت اتفاق افتاده است.

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی، در ادامه با اشاره به بازدید خود از کوی فلسطین زنجان، جابه‌جایی این منطقه را جزو مصوبات سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان زنجان عنوان کرد و گفت:

با توجه به بازدیدهای به عمل آمده، دو مشکل حریم راه‌آهن و بالا بودن سطح آب‌های سطحی در این منطقه مشاهده شد که اهالی این منطقه بیشتر به واسطه بالا بودن سطح آب‌های سطحی از آن رنج می‌کشند، به همین خاطر اولین تشخیص و تصمیم برای رفع این مشکل، جابه‌جایی کوی فلسطین بود.

 

 

آئینی با یادآوری اینکه مقرر شد با انجام کار کارشناسی در راستای نحوه جابه‌جایی کوی فلسطین زنجان اقدام شود، تصریح کرد:

یکی از تصمیمات مهم در این راستا بحث مدل مالی این قضیه بود که باید نسبت به تامین آن تصمیمات لازم اتخاذ می‌شد و در کل همه تصمیمات در راستای تسریع در جابه‌جایی این منطقه خواهد بود.

 

 

وی با اشاره به اینکه ابتدا به ساکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان نسبت به احداث واحدهایی در راستای همین جابه‌جایی اقدام کرده است، تاکید کرد:

این در حالی است که باید بدانیم نحوه واگذاری این واحدها به چه صورت خواهد بود و این خود نیاز به بررسی‌های کارشناسانه داشته و تصمیمات نهایی در این خصوص نیز بعد از این سفر اتخاذ خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه