کد خبر:296148
پ
۶۲۸۲۲۶۲۷
سروش گزارش می‌دهد:

همکاری فرانسه و ایتالیا برای ساخت یک زیستگاه قمری

فرانسه و ایتالیا قصد دارند با همکاری یکدیگر یک زیستگاه چندمنظوره را برای زندگی کردن روی ماه ابداع کنند.

فرانسه و ایتالیا قصد دارند با همکاری یکدیگر یک زیستگاه چندمنظوره را برای زندگی کردن روی ماه ابداع کنند.

 

 

*** همکاری فرانسه و ایتالیا برای ساخت یک زیستگاه قمری

 

 

به گزارش سروش، فرانسه و ایتالیا به منظور ساختن زیستگاهی برای پایگاه‌های قمری آینده، با شرکت فناوری فرانسوی-ایتالیایی «تالس آلنیا اسپیس»(Thales Alenia Space) و «آژانس فضایی ایتالیا»(ASI) همکاری می‌کنند و قراردادی را با هدف ابداع یک زیستگاه چندمنظوره برای پروژه «آرتمیس»(Artemis) ناسا امضا کرده‌اند.

اخیرا تلاش‌های زیادی در محافل هوافضا انجام شده تا وسیله‌ای برای بازگرداندن فضانوردان به ماه و ایجاد حضور دائمی انسان در آنجا به عنوان بخشی از پروژه آرتمیس ناسا فراهم شود.

هنگامی که مسافران فضایی کاوشگر خود را ترک کنند، به جایی نیاز خواهند داشت تا کلاه فضایی خود را آویزان کنند و به پاهای خود استراحت بدهند.

شرکت تالس آلنیا اسپیس پیشتر روی زیستگاه‌های مداری مانند «اسپریت»(ESPRIT) و «آی-هب»(I-HAB) متعلق به آژانس فضایی اروپا و «هالو»(HALO) متعلق به شرکت «نورثروپ گرومن»(Northrop Grumman) کار کرده است که برای پشتیبانی از پایگاه قمری «دروازه ماه»(Lunar Gateway) ناسا و پشتیبانی از مأموریت‌های سرنشین‌دار به ماه و اعماق فضا طراحی شده‌اند.

بنابراین، انتخاب کردن این شرکت توسط آژانس فضایی ایتالیا برای ساخت یک ماژول زیستگاه قمری منطقی به نظر می‌رسد.

زیستگاه چندمنظوره در حال حاضر تقریبا فقط یک مفهوم است اما این طرح در اواسط اکتبر از مرحله بررسی توسط ناسا عبور کرد و قرار است در اوایل سال آینده، یک بررسی مفهومی ماموریت را تکمیل کند.

به علاوه، شرکت تالس آلنیا اسپیس باید با چندین شرکت‌ برای راه‌اندازی زیرساخت‌های پیچیده و زنجیره‌های تامین که برای ایجاد زیستگاه واقعی مورد نیاز هستند، همکاری کند.

طرح مفهومی منتشرشده، بسیار ساده به نظر می‌رسد.

این طرح اساسا یک استوانه فلزی است که روی پایه‌هایی با پنل‌های خورشیدی قرار دارد و یک دیش ارتباطی و یک پرچم کوچک آژانس فضایی ایتالیا روی آن قرار گرفته‌اند.

هنگامی که زیستگاه چندمنظوره عملیاتی شود، احتمالا می‌تواند ساکنان خود را در برابر تشعشعات شدید کیهانی و همچنین دمای شدید سطح ماه که از ۱۲۰ درجه سلسیوس در طول روز تا منفی ۱۳۰ درجه سلسیوس در شب یا در سایه متغیر است، محافظت کند.

همچنین، این زیستگاه باید یک سیستم پشتیبانی از زندگی داشته باشد که بتواند هوا، آب و دمای پایدار و قابل زندگی کردن را برای چند روزی که ماژول قمری قدیمی «آپولو» قادر به فراهم کردن آن بود، فراهم کند.

علاوه بر این، زیستگاه باید به یک منبع تغذیه متصل شود که بتواند زیستگاه را در طول شب قمری حفظ کند، در برابر گرد و غبار چسبنده و مخرب ماه آسیب‌پذیر نباشد و با سایر سخت‌افزارهای مورد نیاز برای تکمیل پایگاه سازگار شود.

در مورد دکوراسیون زیستگاه هنوز صحبتی نشده است اما با توجه به اندازه زیستگاه می‌توان گفت که احتمالا جای دنجی خواهد بود.

«فرانکو فنولیو»(Franco Fenoglio) رئیس برنامه‌های اکتشاف سیاره‌ای انسان و برنامه‌های رباتیک در شرکت تالس آلنیا اسپیس گفت: زیستگاه چندمنظوره به عنوان اولین ماژول سکونت ایتالیایی که روی سطح ماه عمل می‌کند، یک نقطه عطف تاریخی را رقم خواهد زد. این برای شرکت ما که مهارت‌های فنی و سازمانی منحصربه‌فردی را برای غلبه کردن بر چالش‌هایی از این دست دارد، باعث افتخار است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه