کد خبر:294342
پ
ماسک ۲
سروش گزارش می‌دهد:

وابستگی ادامه‌دار اروپا به اسپیس ایکس برای پرتاب ماهواره/ پرتاب ماهواره حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده اروپایی‌ها برای اولین بار به شرکت تحت رهبری ایلان ماسک سپرده شد!

کشورهای اروپایی برای پرتاب ماهواره جدید خود که حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده است، کماکان مجبور به همکاری با شرکت اسپیس ایکس، تحت رهبری ایلان ماسک، هستند.

کشورهای اروپایی برای پرتاب ماهواره جدید خود که حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده است، کماکان مجبور به همکاری با شرکت اسپیس ایکس، تحت رهبری ایلان ماسک، هستند.

 

*** وابستگی اروپایی‌ها به اسپیس ایکس

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، به نقل از وال استریت ژورنال، اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک با آژانس فضایی اروپا (ESA) برای پرتاب چهار ماهواره ناوبری و ارتباطی به مدار زمین به توافق رسیده است.

خاویر بندیکتو، مدیر ناوبری ESA، به این نشریه گفت که این قرارداد شامل دو پرتاب در سال آینده است که هر کدام دو ماهواره گالیله را حمل می‌کند.

این ماهواره‌ها ارتباطات رمزگذاری شده بین دولت‌های اروپایی را فعال می‌کنند و سیستم ناوبری ماهواره‌ای بلوک را مدیریت می‌کنند.

در حالی که SpaceX قبلاً محموله‌های اروپایی را پرتاب کرده بود، این اولین باری است که اتحادیه اروپا با شرکت تحت رهبری ماسک در ماهواره‌ای حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده شریک می‌شود.

این منابع گفتند که مقامات از هر دو طرف حوضچه با هم برای مدیریت ایمن این داده‌های حساس کار می‌کنند.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

*** ضعف‌ادامه‌دار اروپایی‌ها

 

به گزارش سروش، برای هر کسی که با بخش فضایی اروپا آشنایی دارد، این خبر چندان غافلگیرکننده نیست.

از آنجایی که آریان ۵ رسماً از رده خارج شد، پرتاب جانشین آن، آریان ۶، بار دیگر به تعویق افتاد و موشک Vega C ایتالیا در پی شکست پرتاب در دسامبر زمین گیر شد.

این قاره بدون دسترسی مستقل به ماهواره‌های فضایی است.

گزینه پشتیبان بلوک، برنامه روسیه سایوز، سال گذشته در بحبوحه فروپاشی روابط پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد.

مقامات آژانس فضایی اروپا به ژورنال گفتند که این فقدان جایگزین، اروپا را با “گزینه دیگری” به جز همکاری با شرکت فضایی ماسک باقی نگذاشت.

بندیکتو گفت که ما ۱۰ ماهواره داریم که آماده پرتاب هستند و آن ماهواره ها باید در فضا باشند نه روی زمین، با این حال، او اضافه کرد که آژانس فضایی قصد ندارد از SpaceX برای پرتاب‌های آینده گالیله فراتر از این قرارداد استفاده کند.

امید این است که آریان ۶، نسل بعدی موشک سنگین‌بار ESA، در سال ۲۰۲۴ وارد خدمت شود.

این موشک قرار بود ماهواره‌های گالیله را به فضا برساند، اما با تاخیرهای متعددی مواجه شده است.

ارائه‌دهندگان جدیدتر پرتاب، از جمله شرکت اسپانیایی PLD Space و کارخانه راکت‌سازی آگسبورگ آلمان، هنوز در حال توسعه فناوری خود هستند و مشخص نیست که موشک‌های آنها چه زمانی وارد عملیات تجاری شوند یا نه؟

در حال حاضر، کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز باید موافقت نهایی را برای توافق ارائه کنند.

ESA بلافاصله به درخواست ما برای اظهار نظر پاسخ نداد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه