کد خبر:280832
پ
زنگنه – سروش
دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران:

وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان برنامه و بودجه، توجه جدی، اهتمام لازم و برنامه مشترکی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ندارند/ ضرورت ایجاد فرماندهی انرژی در کشور با برنامه یکپارچه و جامع + فیلم

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با انتقاد از نبود توجه جدی، اهتمام لازم و برنامه مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان برنامه و بودجه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور بر ایجاد فرماندهی انرژی در کشور با برنامه یکپارچه و جامع، تاکید کرد.

 

 

*** ضرورت حرکت به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر
 

 

به گزارش سروش، به نقل از صنایع، از آلودگی هوا و نابودی منابع محیط زیستی تا گرمایش زمین و زنگ هشداری برای ساکنان آینده زمین؛ همه و همه زیان‌های کوتاه مدت و دراز مدتی است که بشر با سوزاندن انرژی‌های فسیلی ایجاد می‌کند.

با این تعریف ضرورت رفتن به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر الزامی است که تک تک کشورهای دنیا به آن متعهد هستند.

در این میان کشور ما نیز تلاش خود را برای دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر آغاز کرده است اما آنطور که باید برنامه‌ها پیش نرفته و اهداف محقق نشده است.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت موضوع و به جهت بررسی هر چه بیشتر ابعاد آن، گفتگوی اختصاصی را با دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران انجام داده است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

 

*** میزان تولید منابع تجدیدپذیر در ایران و جهان
 

 

محمد امین زنگنه در ابتدای این گفتگو در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار داشت:

در حال حاضر ۲۹ درصد برق دنیا از طریق منابع تجدید پذیر صورت می‌گیرد و متاسفانه این عدد در کشور ما حدود یک درصد است.

وی در ادامه با اشاره به اسناد بالادستی در بحث توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، تشریح کرد:

با وجود اینکه در برنامه‌ها و در اسناد بالادستی مختلف بحث از توسعه حداقل ۵ درصد از مصرف برق کشور صحبت شده است و یا در قانون هوای پاک کشور بر الزام احداث حداقل ۳۰ درصد از نیروگاه‌های جدید از طریق منابع تجدیدپذیر تاکید شده اما متاسفانه این اهداف محقق نشده و نتیجه آن را در آلودگی هوا که در این روزها خصوصا در کلانشهر‌ها با آن دست به گریبانیم، شاهد هستیم.

 

 

زنگنه با اشاره به کمبود گاز کشور نیز، اظهار داشت:

در بحث کمبود گاز برای صنایع مجبوریم برخی از تامین گاز آن را از طریق نیروگاه‌های حرارتی انجام دهیم و این باعث کمبود گاز برای صنایع شده است و اثرات آن را در این بخش‌ها می‌بینیم.

 

 

وی در مورد دلیل عدم تحقق برنامه‌ها نیز گفت:
دلیل عمده تحقق ناپذیری اهداف و برنامه‌ها این است که متاسفانه در مجموعه دولت به شکل یکپارچه به بحث انرژی‌های تجدید پذیر پرداخته نمی‌شود و به نظر می‌رسد که نهادهای مختلفی که متولی انرژی هستند از وزارت نیرو تا وزارت نفت، یک برنامه واحد اجرایی برای رسیدن به برنامه‌هایی که در سطوح توسعه اسناد بالادستی اشاره شده، ندارند.

 

 

*** جزییات دلایل عدم تحقق پذیری برنامه‌های توسعه انرژی تجدیدپذیر
 

 

به گزارش سروش، دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در پایان این بخش از صحبت‌های خود و در مورد عدم تخصیص منابع مالی لازم به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار داشت:

طبیعتا سازمان برنامه فشارها و اولویت‌های بودجه‌ای دارد و آن چیزی را که باید در بودجه‌های سنواتی برای انرژی‌های تجدید پذیر اختصاص دهد را انجام نمی‌دهد.

از طرف دیگر متولی گاز در کشور یعنی وزارت نفت است و وزارت نیرو در آن مقدار مصرفی که صورت می‌گیرد حساسیتی را که باید داشته باشد، ندارد.

مجموعه این عوامل به دلیل این که فرماندهی انرژی کشور یک برنامه یکپارچه و جامعی ندارد، وزارت‌خانه‌ها بخشی‌نگری داشته و به صورت مجمع الجزایری اقدام می‌کنند که این خود در عدم توسعه تجدیدپذیرها و سایر پروژه‌های بهینه‌سازی نمود پیدا می‌کند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه