کد خبر:291818
پ
دکتر سعید سیفی مجری گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما
گفتگوی ویژه خبری

ویژگی‌های منحصر به فرد ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی کشور/ شاهکار پالایشگاه فاز ۱۴ در دل تحریم‌ها + فیلم

در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر ویژگی‌های منحصر به فرد ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر ویژگی‌های منحصر به فرد ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

 

*** درباره فاز ۱۴ پارس جنوبی چه می‌دانیم؟

 

به گزارش سروش، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال خود در حرم مطهر رضوی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در دوران تحریم به ذکر برخی موارد در سال ۱۴۰۱ اشاره کردند؛ ایشان فرموند: «در سدسازی، در آب‌رسانی، همین آب‌رسانی غدیر که اخیراً انجام گرفت، در ساخت پالایشگاه، در پارس جنوبی تماماً از صفر تا صدش ایرانی است. این اتّفاق افتاد، کِی؟ در وقتی که این‌همه تحریم هست، این فشار اقتصادی هست. در همین دوران اخیر به وجود آمد».

یکی از اشارات مستقیم رهبر انقلاب به افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی بود که در ۱۱ اسفند سال گذشته به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

 

 

سعید سیفی
دکتر سعید سیفی مجری گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما

 

*** جزئیات ابرپروژه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی

 

به گزارش سروش، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، سیزدهمین پالایشگاه میدان مشترک گازی پارس جنوبی است و با تکمیل آن دیگر پالایشگاهی برای این میدان مشترک ساخته نخواهد شد.

سکوهای این فاز پیش‌تر در موقعیت خود نصب شده بودند و چهار ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ هم‌زمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم عملیاتی شدند.

اعتبار اجرای مگاپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی برای حفاری، ساخت و نصب سکوهای دریایی، تأمین و اجرای خطوط لوله دریایی و تأسیسات دریایی برابر با ۵٫۲ میلیارد دلار بود که بازگشت سرمایه ساخت پالایشگاه آن با سرمایه‌گذاری ۲٫۷ میلیارد دلار در کمتر از یک سال رقم خواهد خورد.

طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران، با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.

 

در همین راستا برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با اجرای دکتر سعید سیفی به بررسی ویژگی‌های منحصر به فرد ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی کشور اختصاصی یافت که در ادامه می‌توانید این برنامه را ملاحظه نمایید:

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه