کد خبر:291098
پ
۱۰۰۴۸۷۵۱_۲۸۴
سروش گزارش می‌دهد:

پرتاب ماهواره مجهز به هوش مصنوعی به فضا

یک موشک تجاری چینی ۷ ماهواره، از جمله یک ماهواره پیشرفته مجهز به هوش مصنوعی به نام WonderJourney را به مدار زمین پرتاب کرد.

یک موشک تجاری چینی ۷ ماهواره، از جمله یک ماهواره پیشرفته مجهز به هوش مصنوعی به نام WonderJourney را به مدار زمین پرتاب کرد.

 

 

*** پرتاب ماهواره مجهز به هوش مصنوعی به فضا

 

 

به گزارش سروش، نام این ماهواره جدید از نام یک فیلسوف مشهور چینی به نام ژوانگزی که برای نخستین بار مفهوم “جهان” را توصیف کرد، گرفته شده است.

این ماهواره می‌تواند داده‌ها را در محل پردازش کند و نیازی به ارسال داده‌ها به مرکز کنترل زمینی نیست.

یکی از محققان این طرح گفت: هدف فعال کردن تعامل انسان با فضاپیماست و به ماهواره اجازه می‌دهد تا به طور مستقل در مورد موقعیت‌هایی که نمی‌توان از سطح زمین بررسی کرد هشدار دهد و بدون ارسال مقادیر زیادی داده به زمین به یادگیری ادامه دهد.

به غیر از “WonderJourney”، این موشک شش ماهواره دیگر از جمله Xiguang-۱، ۰۱ را حمل کرد که برای رصد زمین، خدمت به منابع طبیعی، کشاورزی، جنگل‌داری، شهر هوشمند و کاهش بلایا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ماهواره دیگر Starpool I-۱B بود که برای سنجش از راه دور، ارتباط ماهواره به ماهواره و ماهواره به زمین و تقویت ناوبری طراحی شد.

زیرساخت هوش مصنوعی String Edge به عنوان مغز ماهواره عمل می‌کند و امکان مشاهده و پردازش فوری را فراهم می‌کند.

به طور سنتی، داده‌ها باید برای تجزیه و تحلیل و دستورالعمل‌ها به یک مرکز کنترل زمینی ارسال شوند. اما WJ-۱A خودش می‌تواند این کار‌ها را انجام دهد.

این فناور گفت: WJ-۱A اولین ماهواره چین با هوش مصنوعی (AI) است که دارای یک سیستم عامل هوشمند است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

وظیفه اصلی این ماهواره انجام آزمایش سیستم و اعتبارسنجی برنامه‌های هوشمند مختلف برای کارایی در مدار خواهد بود.

این برنامه‌ها شامل اتصال با خودرو‌های هوشمند و پهپاد‌های آینده و نظارت بر شرایط محیطی مانند آتش سوزی جنگل ها، رطوبت خاک و بیماری‌های آفات است.

WJ-۱A مجهز به دوربین‌های با وضوح بالا، دوربین‌های مادون قرمز نزدیک و دوربین‌های پانوراما VR است که امکان انجام وظایف مختلف پردازش تصویر را فراهم می‌کند.

این سیستم از طریق درک معنایی تصویر، می‌تواند جنگل‌ها و اقیانوس‌ها را تشخیص دهد.

این دستگاه همچنین قادر به شناسایی هدف، فشرده سازی سریع و پاک سازی داده‌ها است.

این ماهواره می‌تواند ۳۸۶۱ مایل (۱۰۰۰۰ کیلومتر مربع) را تجزیه و تحلیل کند و اشیاء را تنها در چند ساعت ردیابی کند.

این ماهواره به عملکرد‌های ارتباطی مجهز شده و در حال به روز رسانی است تا به یک دستیار هوش مصنوعی در فضا تبدیل شود.

کاربران زمینی می‌توانند مانند ChatGPT با آن صحبت کنند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه