کد خبر:300665
پ
صندوق شکوفایی
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی:

پرداخت ۴ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از پرداخت ۴ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از پرداخت ۴ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

 

*** پرداخت ۴ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان

 

به گزارش سروش، محمدصادق خیاطیان حوزه دانش‌بنیان را یک حوزه سازنده برای آینده کشور توصیف کرد و گفت:

اگر امروز صحبت از گذار از خام فروشی می‌کنیم باید بدانیم که دانش‌بنیان‌ها پیشران این حرکت هستند و می‌توانند ما را از اقتصاد نفتی رهایی بخشند. این شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند در صادرات گسترده پیش‌قدم شوند. فناوری عامل اقتدار همه کشورهاست.

ما فرهنگی نفتی داریم که گذرکردن از آن خیلی سخت است. با این حال به دنبال توسعه نوآوری هستیم و این اتفاقی است که با شرکت‌‌های دانش‌بنیان رقم می‌خورد. در بیش از یک دهه‌ای که از اقتصاد دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم تفاوت‌های محسوسی ایجاد شده و امروز همگان، گفتمان دانش‌بنیان را دنبال می‌کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به حق در این سال‌ها خوش درخشیدند.

 

وی در ادامه، افزود:

این شرکت‌ها در حوزه کرونا نقش بسیار پررنگی ایفا کردند و اگر نبودند، کشور در دوره کرونا آسیب بیشتری را متحمل می‌شد، بنابراین سعی ما در صندوق نوآوری بر این بوده است که بتوانیم تا جای ممکن اسباب حمایت از این شرکت‌ها و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم کنیم.

موضوع بسیار مهمی که با آن مواجهیم موضوع رشد تولید و اشتغال است. از سال‌های گذشته تاکنون نیروهای تحصیلکرده دائما در معرض مهاجرت بوده‌اند و کشورهای همسایه ما نیز برای نیروی متخصص و تحصیلکرده کشور فرش قرمز پهن کرده‌اند. از سوی دیگر بیشترین آمار بیکاری در میان قشر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. شرکت‌های دانش‌بنیان جایی هستند که می‌توانند نیروی تحصیلکرده را به عنوان نیروی کار جذب کنند.

آمارها نشان می‌دهد که در حدود ۸۰ درصد نیروهای شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان مدرک فوق‌ لیسانس یا دکترا دارند. بخشی از تسهیلاتی که با معرفی ما به شبکه بانکی و از جمله بانک قرض‌الحسنه رسالت به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود در راستای توسعه اشتغال در این شرکت‌ها است.

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه‌ با بیان اینکه این صندوق به دنبال تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هستیم، گفت:

قانون جهش تولید دانش‌ دانش‌بنیان به شبکه بانکی کشور اجازه داده است که با مشارکت صندوق نوآوری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر فناوری ایجاد کنند و بانک‌های عامل نیز بسیار علاقه‌مند به این همکاری هستند، اما عدد سرمایه‌ صندوق‌ها قدری نیست که بتواند تحول بزرگی در حوزه سرمایه‌گذاری بر فناوری ایجاد کند.

تا قبل از همکاری با بانک قرض‌الحسنه رسالت، صندوق نوآوری حدود ۲۵۰ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده بود. از زمان آغاز همکاری با این بانک تا امروز، نزدیک ۴ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده که ۶۰ درصد از این تسهیلات را بانک رسالت تامین کرده است.

تقاضای ما از مجموعه بانک قرض‌الحسنه رسالت این است که علیرغم همه مشکلات، نگاهی ویژه به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و موضوع اشتغال در این شرکت‌ها داشته باشند. صرف هر منابعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها در نهایت به توسعه تولید در کشور می‌انجامد و امتیازهای بسیار برای آینده ایران دارد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش