کد خبر:293860
پ
۶۵۷۸۹۹
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۱ میلیون تن چغندر قند در خراسان رضوی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد سطح زیر کشت چغندر قند اکنون ۱۹ هزار و ۳۵۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری از این رقم، ۱.۱ میلیون تن چغندر قند برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد سطح زیر کشت چغندر قند اکنون ۱۹ هزار و ۳۵۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری از این رقم، ۱.۱ میلیون تن چغندر قند برداشت شود.

 

 

*** پیش‌بینی برداشت بیش از ۱ میلیون تن چغندر قند در خراسان رضوی
 

 

به گزارش سروش، غلامحسین ساربان  با بیان اینکه اکنون برداشت از سطح ۴۳۰ هکتار از مزارع مستعد چغندر قند گزارش شده، عنوان کرد:

۵۵ هزار تن چغندر قند تحویل ۷ کارخانه استان شده که از این میزان ۳۳ هزار تن چغندرقند از خارج استان و ۲۲ هزار تن از داخل استان تامین شده است..

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد:

هیچ‌گونه تمایلی به واردات این محصول نداریم زیرا اگر هزینه‌های حمل‌ونقل واردات این محصول را به چغندر داخلی اختصاص دهیم، تا حدودی نیاز خود را تامین خواهیم کرد.

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به کشت ۸۵ درصد چغندر قند استان‌ به ترتیب در شهرستان‌های جوین، تربت‌حیدریه، جغتای، نیشابور، تربت‌جام، فریمان، قوچان و مشهد افزود:

در سال گذشته برای هر هکتار از مزارع چغندر قند ۲۷۵ کیلوگرم کود ازته، ۷۵ کیلوگرم کود فسفاته و ۱۰۰ کیلوگرم کود پتاس تعریف شد.

 

 

وی خاطرنشان کرد:

از ۱۰۰ هزار هکتار مزارع کشت شده چغندر قند در کشور، ۲۰ درصد متعلق به خراسان رضوی است.

در گذشته مقام اول را در اختیار داشتیم اما با توجه به کاهش سطح زیر کشت و کنتورگذاری چاه‌های کشاورزی، الگوی کشت تعییراتی داشته و در حال حاضر آذربایجان غربی رتبه اول و خراسان رضوی رتبه دوم سطح زیر کشت چغندر قند را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

ساربان با اشاره به اینکه در اوایل دهه ۸۰ عملکرد چغندر قند  ۲۸ تن در هکتار و در دهه ۹۰ حدود ۴۰ تن در هکتار بوده است، تصریح کرد:

عملکرد این محصول در سال جاری به بالای ۵۰ تن در هکتار رسیده است.

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص قیمت خرید تضمینی این محصول عنوان کرد:

قیمت خرید تضمینی چغندر قند کمتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و ۲۸۰۰ تومان است که با احتساب جوایز به حدود ۳۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم خواهد رسید.

 

 

 وی خاطرنشان کرد:

سطح قرارداد با کارخانه‌های قند استان حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار است و باقی به صورت آزاد کاری کشت می‌شوند. در سال ۹۸ رقم آزادکاری ۱۵۰۰ هکتار بوده که اکنون به ۷۰۰۰ هکتار رسیده است.

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه