کد خبر:297402
پ
۶۲۸۶۵۶۱۸ (۱)
سروش گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی کارشناسان در مورد تغییرات فناوری در سال ۲۰۲۴

وقتی به سال ۲۰۲۴ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم ابهامات زیادی در حوزه فناوری از انقلاب هوش مصنوعی گرفته تا مبارزه برای برتری رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. 

وقتی به سال ۲۰۲۴ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم ابهامات زیادی در حوزه فناوری از انقلاب هوش مصنوعی گرفته تا مبارزه برای برتری رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. 

 

 

*** پیش‌بینی کارشناسان در مورد تغییرات فناوری در سال ۲۰۲۴
 

 

به گزارش سروش به نقل از پژواک، سال گذشته یک سال بسیار عجیب در دنیای فناوری بود و ممنوعیت‌های «تیک‌تاک»(TikTok)، ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و چرخه بی‌پایان ماجرا در شرکت «OpenAI» را به ارمغان آورد.

آیا اوضاع در سال ۲۰۲۴ آرام می‌شود یا با همان سرعت سرسام‌آور ادامه می‌یابد؟

فست کمپانی از کارشناسان تعدادی از حوزه‌ها در مورد بهترین پیش‌بینی‌هایشان پیرامون چگونگی بروز تغییرات در سال آینده پرسید.

 

 

۱. افزایش هرج و مرج در دنیای هوش مصنوعی

«مارگارت میچل»(Margaret Mitchell) دانشمند علوم رایانه شرکت هوش مصنوعی «هاگینگ فیس»(Hugging Face) معتقد است در سال ۲۰۲۴ حداقل یک مدل تأثیرگذار هوش مصنوعی که بر داده‌های مربوطه تأثیر می‌گذارد، از بین خواهد رفت.

میچل بر این باور است که هیاهوی هوش مصنوعی که ما را تا سال ۲۰۲۳ برده است، تا حدودی فروکش خواهد کرد زیرا مردم درک می‌کنند که این فناوری همیشه یک راه حل را برای مشکلات ما ارائه نمی‌دهد.

میچل گفت: من آن را به عنوان واکنشی در برابر تبلیغات مولد هوش مصنوعی برای استفاده در برنامه‌های مبتنی بر واقعیت مانند پزشکی و حقوق تصور می‌کنم.

در عین حال، میچل معتقد است که در سال ۲۰۲۴ شاهد ظهور مدل‌های وظیفه‌ محور به جای نمونه‌های قابل تعمیم و افزایش رقابت در بخش واحد پردازش گرافیکی برای پاسخ‌گویی به تقاضای هوش مصنوعی خواهیم بود.

میچل با اظهار نگرانی ادامه داد: ما باید مراقب خطرات هوش مصنوعی باشیم که از طریق صدا، زبان و تصاویر از ما کلاه‌برداری می‌کند؛ به ‌ویژه افراد مسن‌تر که هنوز هم به اصل «دیدن یعنی باور کردن» معتقد هستند.

 

 

۲. مداخله در انتخابات

«کریس هانکین»(Chris Hankin) استاد «مؤسسه علوم و فناوری امنیت»(ISST) در «امپریال کالج لندن»(Imperial College London) گفت:

مهم است که همه ما چشمان خود را به روی خطرات ناشی از دستکاری‌های صورت‌گرفته با فناوری در سال ۲۰۲۴ باز نگه داریم.

سال ۲۰۲۴ یک سال مهم برای اروپا و آمریکاست و رأی‌دهندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و انتخابات پارلمانی بریتانیا شرکت خواهند کرد.

کنترل کردن سوءرفتارها احتمالا یک مشکل بزرگ خواهد بود. هانکین ادامه داد: پیش از همه این انتخابات، کشف و پیشگیری کردن از انتشار اطلاعات نادرست و دروغ‌رسانی و برقراری امنیت سایبری در روند رای‌گیری احتمالا یکی از چالش‌های بزرگ فناوری در سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

 

 

۳. سرعت گرفتن نفوذ برندها

برندهای سازنده در حوزه‌های گوناگون از جمله لباس‌ و نوشیدنی، در سال‌های اخیر نفوذ خود را در دنیای تجارت نشان داده‌اند و «مت ناوارا»(Matt Navarra) کارشناس رسانه‌های اجتماعی معتقد است که سرعت نفوذ آنها تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

ناوارا گفت:

این موج نفوذ توسط نام‌های بزرگ تیک‌تاک و ستاره‌های یوتیوب هدایت خواهد شد. ما شاهد خواهیم بود که برندها برای همکاری با آنها تلاش می‌کنند و از نظر توسعه این محصولات و خدمات تقریبا در درجه دوم پس از برند سازنده قرار می‌گیرند.

 

 

۴. ادامه یافتن روند بیرون کشیدن تبلیغات شرکت‌ها از پلتفرم ایکس

ناوارا خاطرنشان کرد که سقوط پلتفرم «ایکس»(توئیتر سابق) داستان سال ۲۰۲۳ بود و اوضاع در سال ۲۰۲۴ بدتر خواهد شد. بسیاری از برندهای بزرگ، تبلیغات خود را از ایکس خارج کرده‌اند اما آنها که باقی مانده‌اند نیز در ۱۲ ماه آینده عقب‌نشینی خواهند کرد.

 

ناوارا گفت:

احتمالا یک سال دیگر نیز شاهد انتشار توییت‌های بحث‌برانگیزتر و برندهای بیشتری خواهیم بود که از به کار بردن پلتفرم یا فرستادن تبلیغات روی پلتفرم کنار می‌روند.

همچنین، ناوارا بر این باور است که تنظیم‌کننده‌ها به نادیده گرفتن عذرخواهی «ایلان ماسک» برای برخی پادمان‌های اعتدال ادامه خواهند داد. مطمئنا اتحادیه اروپا تهدید خود را مبنی بر اقدام علیه ایکس آغاز خواهد کرد.

 

 

۵. ادغام شدن تردز با اینستاگرام

«برندان گاهان»(Brendan Gahan) کارآفرین اقتصادی، پیش‌بینی جسورانه‌ای دارد. گاهان گفت:

ممکن است تعجب‌آور به نظر برسد اما این با رویدادهای گذشته مطابقت دارد. استفاده کردن از رسانه اجتماعی «تردز»(Threads) شرکت «متا»(Meta) در حال کاهش یافتن است.

این امر با راه‌اندازی ویژگی‌های جدید و عرضه در وب تناقض دارد. برای حفظ کردن تردز، این رسانه اجتماعی باید در اینستاگرام ادغام شود.

برای این کار فقط باید سوابق متا را بررسی کنید.

هیچ برنامه مستقلی وجود نداشته است که متا راه‌اندازی کرده باشد تا بتواند زنده بماند. آنها در موارد متعددی تلاش کرده‌اند.

آنها رقبای مستقل تیک‌تاک، یوتیوب و «مارول اسنپ»(Marvel Snap) را راه‌اندازی کردند. هیچ کدام از آنها دوام نیاورده است اما این ویژگی‌ها در اینستاگرام ادغام شده‌اند. در اینجا نیز همین امر صدق می‌کند.

 

 

۶. شباهت جرایم سایبری با کارتل

«جودی وستبی»(Jody Westby) مدیرعامل شرکت «خطر جهانی سایبری»(GCR) هشدار داد:

امنیت سایبری همچنان یک خطر بزرگ برای سازمان‌ها در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. استفاده کردن از هوش مصنوعی مولد و «دیپ‌فیک»(Deepfake) در حملات فیشینگ هدفمند، بدافزارهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی و حملات خودکار، چالش‌های مهمی را برای سازمان‌ها ایجاد خواهد کرد.

آنچه پیشتر برای سازمان‌ها به یک موضوع اصلی تبدیل شده بود، به یک اپیدمی با ابعاد قابل توجه تبدیل خواهد شد.

علاوه بر این، گروه‌های تحت حمایت دولت لزوما بیشترین ویرانی را به بار نمی‌آورند. افزایش حرفه‌ای شدن مجرمان سایبری در سال آینده به سرعت ادامه خواهد یافت.

رفتار کارتل‌مانند مجرمان سایبری در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت و شرکت‌ها را محدود خواهد کرد.

 

 

۷. عدم پیروی متاورس از دیدگاه زاکربرگ

موفقیت «متاورس»(Metaverse) برای «مارک زاکربرگ»(Mark Zuckerberg) مدیرعامل «فیس‌بوک»(Facebook) آن قدر آشکار بود که نام کل شرکت خود را تغییر داد تا اهمیت آن را در سال ۲۰۲۱ منعکس کند.

با وجود این در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، متاورس در نهایت زندگی ما را متحول نکرد.

 

«ایرنا کرونین»(Irena Cronin) مدیرعامل شرکت مشاوره فناوری Infinite Retina گفت:

همه چیز ممکن است در سال ۲۰۲۴ تغییر کند. متاورس ۲.۰ در نوسان کامل خواهد بود و هیچ ارتباطی با ایده زاکربرگ در مورد متاورس ندارد.

ایده زاکربرگ این بود که ما دائما به یک هدست ساخت متا متصل می‌شویم و در دنیایی که شرکت او ساخته است، بازی می‌کنیم. کرونین ادامه داد: هدست «ویژن پرو»(Vision Pro) شرکت «اپل»، یک هدست ۳۵۰۰ دلاری است که اولین بار در ژوئیه ۲۰۲۳ معرفی شد و احتمالا بزرگ‌تر از آیفون خواهد بود زیرا جایگزین روشی است که ما از محاسبات می‌دانیم.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه